Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Vandaag gevaren bij het Nannewiid, na de tip van Jonkje. Mooi water, maar voor de MM toch ietsje minder. Korte, maar toch hoge golven, waardoor de boot toch snel wil duiken en redelijk wordt afgeremd. Wind was er genoeg, tegen de grens van wat mijn MM kan hebben aan. Af en toe dus spectaculair varen, maar na een tijdje liet de lijmnaad van het onderlijk van het grootzeil deels los, dus toen was het over met het zeilen. Inmiddels thuis de schade wel hersteld, zo maar eens dichterbij huis testen of de reparatie geslaagd is.

2. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Vandaag de schuit vol gestapeld met 24 kilo stenen en een rondje gedaan, bij mij om de hoek aan de Heideburen in Heerenveen.

De foto's:
    Voor het eerst met de luiken open aan het varen.

Ook het schilderwerk op het achterschip is gedaan en loopt op de "1,80" waterlijn.

3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Vandaag veel omwentelingen met de schroef gemaakt, maar niet ver gekomen.

Meer verhaal hier

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Gisteren gevaren in de natuurvijver langs de N217.
    Waarschijnlijk de laatste keer, want het groeit er helemaal dicht met riet.
    Erg jammer, het water was er helemaal helder.
    Blusboot recent voorzien van werkend blauwlicht.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Vanavond nog gezeild met de 2e MM, na haar "mini-make-over". Net tegen zonsondergang leverde dat een leuk sfeertje:

6. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Geweldige sfeerfoto!
    Compliment.

7. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Vandaag de eerste meters gemaakt met mn nieuwe Proboat Mystic in het Slingepark te Drachten. Jammer dat er zoveel troep in het water lag.

8. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Dank je. Grootste uitdaging was om de wal aan de overkant, en de zijkant met het riet, er niet op te krijgen, dat zou het beeld weer verstoren.

9. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat heb ik hier in de gracht ook vaak, de eerst paar keer op en neer zijn om de ergste zooi aan je roer te vangen en uit het water te vissen.

Als er wat wind staat, wordt de troep naar één kant geblazen en weet je waar je níet moet varen...

Maar, hoe deed de boot het?

Groeten, Jan.

10. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Vandaag stond er weer te veel wind voor de regenboog... weer voor niks naar de het water gegaan. Daardoor tot de conclusie gekomen dat de boot in de verkoop gaat. Hier in Friesland waait het nu eenmaal veel...

Dus voor de liefhebbers een buitenkansje...

11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Is het reefbaar maken van de zeilen, of een kleiner tuig niet een minder drastische optie?

Of een afneembare kiel, waardoor voor het zeilen het zwaartepunt veel dieper komt te liggen?

Groeten, Jan.

12. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Tijd en wil zijn een 2e... de 2 luchtvaart gerelateerde hobbies nemen al tijd genoeg :)

13. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Jonkje, al eens geprobeerd te varen bij Belvedere? Daar heb je een stukje vaart wat een beetje in de luwte ligt. Jij vaart toch vaak bij het Nannewiid? Daar was ik laatst ook even met mijn MM, leverde me een losse lijmnaad op, door de vele en vlagerige wind. Anders eens een draadje openen in het zeilen gedeelte, misschien is met weinig werk je boot beter geschikt te maken voor wat meer wind.

14. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Het belvedere heb ik nog niet geprobeerd met de regenboog, wel veel gevaren met de MM en de Butterfly tri.

Helaas vanavond mn Henseleit gechrast... zo'n 400 euro schade. Dus daar ben ik even redelijk ziek van. Heli ga ik niet meer opbouwen dat is een feit. Dus of ik de boot dan maar uit de verkoop haal of ik em verkoop om de financiële schade wat te beperken.. voorlopig laat ik alles voor wat het is. Even laten bezinken wat ik ga doen met de hobby. Morgen eerst lekker zorgeloos crewen met de luchtballon in Zwolle :)

Het zat in beide gevallen gewoon niet echt mee vandaag...

15. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Duidelijk voorbeeld van de andere kant van je hobby... Daarom blijf ik met me vingers van heli's af....;)
    (al hoewel het kriebelt hoor....)

16. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    35 jaar terug moest je nog echt kunnen vliegen, tegenwoordig met al die giro's en andere electronische hebbedingetjes lijkt me het wel een stuk eenvoudiger.

17. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Klopt inderdaad...

Heb vorig jaar een Schluter Cobra uit '72 gerestaureerd en gevlogen ( 98% origineel en uiteraard zonder gyro). Dat was de eerste rc heli die op de markt kwam in 1970. Fixed pitch met een 10cc motor. En inderdaad: de moeilijkste heli die ik ooit gevlogen heb ( alleen hover) vergeleken daarmee is het tegenwoordig een eitje. Neemt niet weg dat helivliegen nog steeds de moeilijkste tak van de rc hobby is. Het word je alleen her en der wat makkelijker gemaakt :)

@ Vincent: Met een 450 size vallen de kosten wel mee hoor, ook als het mis gaat. Een Henseleit is echter een merk/heli uit het topsegment en daar zijn de kosten ook naar als het misgaat. Nieuwprijs van deze heli was in 2006 nog steeds dik 2000 euro vliegklaar.. Echter een paar jaar later worden ze betaalbaarder, net als met auto's. Afschrijving is ook op heli's aanzienlijk hoog.

Helaas vandaag weer te veel wind, ben wel even toe aan een ontspannen zeiltochtje :(

18. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010

Beetje offtopic uitstapje, maar goed.

@vincent: je hebt tegenwoordig hele eenvoudige heli's, waar je je geen buil aan kan vallen, kosten een paar tientjes, en dan kan je er een beetje aan proeven. Volgens veel meer ervaren piloten is dat geen echt vliegen, maar als je maar lol hebt, is mijn devies. En door de lagere instapdrempel komen mensen in contact met een andere tak van RC, die ze anders, vanwege het grote crash-risico, links hadden laten liggen. Ben er zelf eentje van.

@Harm: het is wel eenvoudiger met een goede gyro en de extra electronica die er soms in zit, zeker met heli's die zelfstabiliserend zijn door een speciale rotorkop, dan is het helemaal makkelijk. Maar ga je een stapje hoger, dan is het nog steeds mogelijk om binnen 10 seconden je heli in een hoopje onderdelen te laten veranderen, als je niet de juiste dingen doet met de sticks. Dan moet je tegelijk 4 proportionele functies bedienen, en zodanig dat de heli doet wat jij wilt.

@Jonkje: waait het zo hard in Heerenveen? Ik heb vandaag bij Hoogeveen gevaren, en daar was de wind redelijk, maar niet echt sterk. Het dek van mijn MM is zo goed als droog gebleven.

19. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    @ Indoor: Hier staat momenteel 3-4 bft wind... Ideaal voor MM of een 1m klasse... :(

20. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik heb het net gemerkt, inderdaad perfect voor een MM, net genoeg om de boot lekker op gang te krijgen, maar niet zo hard dat je steeds moet oppassen dat de boot niet gaat duiken.

Deel Deze Pagina