Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

1. Edwin de B

Edwin de B

Lid geworden:
    4 sep 2008
    Na een paar dagen met Bft2 gevaren te hebben nu een dagje aan zee vertoeft....
    Hierbij even gekeken hoe mijn MM zich daar in het water hield.

Het varen in de zee ging eigenlijk best goed het is wel even wennen aan de golven en oppassen voor de "rollers".

Nu alle electronica eruit gehaald en de boel goed afgespoeld en kan de MM drogen.

:cool:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Mooi gezicht, met die golven. Had je veel water binnen, dat je de elektronica eruit moest halen?

3. Edwin de B

Edwin de B

Lid geworden:
    4 sep 2008
    Ja idd, ik had redelijk wat water binnen in de boot.
    De electronica ligt redelijk hoog op het hout en klitteband dus dat heeft nauwelijks water gekregen,maar voor het afspoelen heb ik er liever geen electronica inzitten. :)
    Verder denk ik dat de doorvoer de boosdoener is en dat ik daar op een of andere manier ook nog een afdichting op moet maken.

Er stonden redelijk wat golven die over de spiegel heen kwamen dus dat gedeelte stond regelmatig vol water, bij het eerdere varen had ik geen last van water in de boot.

4. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ook een mooi plaatje. Misschien het probleem met de afdichting even voorleggen in het algemene Micro Magic topic?

5. Edwin de B

Edwin de B

Lid geworden:
    4 sep 2008
    Dankjewel, de eer voor de foto's is voor mijn vrouw die zo lief was om er foto's van te maken.

Want varen en foto's maken gaat niet tegelijk,tenminste in mijn geval ;)

Ik heb al een post in het MM-forum geplaatst.

6. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik wil ook zo'n fotograaf. Zeilen en het vastleggen op beeld gaat redelijk, maar ik merk dat ik met 2 handen aan de zender toch meestal net even wat strakker zeil.

Net nog even gekeken bij de stapstenen in Amersfoort. Inderdaad weer mooi wiervrij, maar helaas ook vrijwel windvrij. De wind komt nu net over de bomen aan de overkant aanzetten, en gaat op redelijke hoogte over het water heen. Af en toe duikt er een vlaag iets lager, en is er vlak boven het water ook wind, maar dat duurde meestal maar een paar seconden. Wel tot 2 keer toe zonder aanraken van de kant tussen de stapstenen door gezeild, maar verder niet echt bijzonder lekker kunnen varen.

7. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Vanavond zakte rond half 8 de wind behoorlijk in en als nog de boot in de auto gegooid en naar het Belvedere gereden ( 5 min).

In het laatste licht nog mooi een paar rakjes gezeild in mooi rustige condities.

Ding op het achterdek is een doosje met spycam :rolleyes:

De schootvoering moet in ieder geval soepeler en en nog even een manier vinden zodat er voor de winch continu spanning op de schoten staat. Moet op zich niet zo'n probleem zijn.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Kijk, het wachten wordt beloond. Mooie plaatjes, ik ben benieuwd naar het bijbehorende filmpje.

9. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009

10. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Wat een prachtig vaarbeeld.

Het lijkt er alleen op dat op 1:42 de fok te strak staat (onderlijk) en de spleet dicht trekt.
    Even verderop lijkt het dat het bovenlijk te ver open waait en het schootoog te ver naar binnen en achteren staat.
    Is daar ook nog wat aan te doen?

11. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Statig, is het woord dat in me opkomt. Mooi gezicht!

12. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Bedankt voor de complimenten heren.

@ Baggeraar: dat van het onderlijk was me ook al opgevallen. Ik denk dat het wel wat beter kan worden als ik de fokkeschoot buiten de verstaging omhaal. Nu trekt de schoot de schoothoek onder een hoek te ver naar binnen.

Ik heb natuurlijk geen actieve neerhouder op de boot zitten, dit gebeurd bij de echte regenboog ook met de grootschoot. Echter er staat nooit zoveel kracht op de grootschoot dat ik de giek naar beneden kan houden. Wat ik nog wel wil doen is de traveller van de grootschoot overloop in het midden vastzetten ( niet permanent hoor). Nu schuift de traveller mee naar lij.

Een ander probleem waar ik tegen aan loop bij de grootschoot is de slag die de winch kan maken. Ik kan bijvoorbeeld nooit voor de wind varen met de giek haaks op de romp. Dan heb ik ruim 75cm meer schootlengte nodig en dat kan die winch nooit in een volle slag afrollen. Dus zouden de "stop" punten van de servo overruled moeten worden ofzo...

De grootschootvoering is momenteel niet ideaal, kost veel kracht dus daar moet naar gekeken worden.

Zo zijn er nog wel een paar dingetjes die voor modificatie vatbaar zijn.

Maar al met al een heel mooi en statig vaarbeeld. Maar eerst het logo in het zeil want ik krijg aan de waterkant te veel vragen: 16m2, 22m2, pampus?? etc :rolleyes:

13. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Eerst vandaag gepoogd te zeilen in Enschede. Een kanaal gevonden waar je vrij goed bij het water kon komen. Alleen bleek de wind het regelmatig te laten afweten, en stond er een lichte stroming in het kanaal. Op een gegeven moment was de wind zodanig zwak dat de boot t.o.v. de kant langzaam achteruit voer...

Gelukkig kreeg de wind daarna een korte opleving, en kon ik de boot weer aan de kant krijgen, al kostte dat door de stroming meer moeite dan normaal.

Later vandaag in het kanaal vlak bij huis gevaren, en dat was een verademing. De wind stond nu mooi in het verlengde van het kanaal, en was zeer bruikbaar om vlot door te kunnen varen, zonder dat de boot in de problemen kwam. Maakte mijn dag weer goed.

14. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Vandaag in Zwolle gezeild. De wind was goed, met leuke uitschieters, maar varen en tegelijk filmen brengt wel risico's met zich mee...

15. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Boemisho. Hopelijk zondag weer eMMeren.

16. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Het was gelukkig net geen "boem". Mijn mazzel is dat de rand, die je ziet, verder uitsteekt dan het verticale stukje "kade" eronder. Het is misschien maar een cm of 5 dat het uitsteekt, maar dat was net voldoende om een gekraakte neus te vermijden...

Als je zodat gaat varen, misschien hier even neerzetten? ik-ga-vandaag-rc-varen-wie-gaat-er-mee-oftewel-het-vaarpool-topic-14

Wellicht dat er meer zeilers op komen dagen.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Ergens op de loosdrechtse plassen vanuit een 1:1 boot. Lijkt me sterk als er nog een andere modelbootvaarder in de buurt is.
    (De haven waar mijn vorige foto's vandaan komen kom je overigens ook niet op zonder sleutel.)

18. Brandweerboot

Brandweerboot

Lid geworden:
    20 mei 2011
    Breda Het Stormanker

Vandaag ben ik bij het Stormanker in Breda geweest, leuk gevaren en gekletst met de leden van de club.
    Kwam daar Joop van Ooyen tegen die er ook op bezoek was eveneens met een schip. Mooi stukje vaarwater, en mooie schepen.
    22 september er weer naar toe, meedoen met wedstrijd parcours varen.
    Ja en toen gebeurde er iets wat ik niet verwacht had, mijn schip de Giacomo is redelijk zwaar, en aangezien mijn gezondheid kan ik niet ver lopen, laat staan met een boot in de handen.
    Zit ik daar aan de waterkant met iemand te praten die niet bij de club hoort maar bij het water woont te kletsen. En ik vertel dat ik een karretje ging maken voor mijn scheepje, zegt die man niet doen, is niet nodig.
    Ik keek hem verbaasd aan en zij "hoe zo". Zegt ie wacht even tien minuten voor je gaat. Hij ging weg, en kwam even later met een mooi karretje aan. Zo zij hij, die is voor jou. Gratis en voor niks.... ik geloofde mijn oren niet..

Nogmaals dank onbekende meneer

19. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Wonderen bestaan dus nog...:D:D

20. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Vandaag weer een proefvaart gemaakt met de Thijssen II. Nu ook met een duwbak ervoor.
    Prachtig, zoals dit model reageert. Met 2 VSP'n, aangestuurd door 3 servo's kan ze vrijwel alle manouevres maken die de "echte" ook kan.
    Indertijd bijzonder slim uitgedacht door Graupner.
    En de VSP's zijn bijzonder krachtig.
    Foto's:

Filmpje:
    c5p9Y9WM_eU[/media] Thijssen II - YouTube

Deel Deze Pagina