Wasabi 900 bouwen

IMG-4268.jpg

filmpje maken gaat lastig in je eentje sorry ;)

alleen blijft hij op hoge snelheid wippen.
gaat te los lopen en dan verlies de prop 'grip' met het wipen als gevolg.
zou het kunnen dat mijn stakes teveel naar de spiegel zitten ?.
dat hij dan de 'kont' los drukt.

of zal het een foutje in het bootje zitten (bouwfout)

Gr, Leon.

lekkere snelheid hoor Leon, ma misschien dat je trim tab's zou kunne gebruiken om de boot meer op het water te houden ?

heb vandaag eindelijk ook wat prop's besteld ;) 31mm/34mm/38mm
ben benieuwd of de mijne ook z'n snelheid kan halen :rolleyes:

ik denk niet dat ik nog ruimte heb voor trim tab's heb.
de achterkant zit goed vol.

ben benieuwd wat jou boot gaat doen :)

Nou ik heb 4.5cm stakes weg gehaald.
of dat gaat werken weet ik niet, straks naar de waterkant.
neem de laders mee, zodat ik langer kan aanklooien.

tevens ben ik de waterkoeling pickup aan het veranderen.
deze komt boven de prop. (naja bijna erboven :))

oke 6 lipo's leeg gevaren, en het gaat weer beter.
wippen is weer minder geworden, denk toch dat het door de stakes komt.

straks weer een stukje eraf halen.

koeling werkt veel beter nou, ik heb de pickup van 5 mm alu bus gemaakt tot aan de esc en vandaar met een ruitensproeier slang naar het motor spant en weer naar buiten.

esc wordt niet warm motor wordt goed warm maar kan deze nog vast houden.

en wat ik nog vergat te zeggen, er zit een nooduit op.

is toch wel handig met het dichtplakken van de kap, en het afstellen van de stinger.

Hey Leon,

klasse dat het varen nu beter gaat zeg en zo te lezen heb je de temps ook goed onder controle;)(zeker na 6 lipo's)
De alu buis voor het koelwater moet ik ook nog in m'n bootje maken, had ik ook in de genesis en werkte perfect.
Jammer dat je niet ff een filmpje kon maken, isse altijd leuk.

Ik blijf je topic volgen

gr. Arnold

Hoi Arnold,

weet je hoe dat komt, mijn zender bat, was leeg :(
dus dan de 8 eneloops van mijn cam gebruikt.

en ik had die kleine meid bij me, die was heerlijk met haar Arrow aan het varen.
en mijn vrouw heerlijk in het zonnetje.

alu had ik nog liggen had eerst een pijpje gemaakt van messing daar wou ik een slang op maken.
toen ik het aluminium zag liggen (heb ik gekregen dus was het weer vergeten)

filmpje maken zal ik doen als ik tevreden ben met het vaarbeeld.
maar denk dat dat niet lang meer duurt.

morgen ook even een kleurtje uitzoeken.
ga denk ik voor een keiharde kleur :)

Gr, Leon.

Zou het kunnen dat de turnfins te dik zijn en die de boel afremmen ??

Leon, een leken observatie. Maar in de tekening die je in permalink 160 liet zien zijn de turnfins driehoekig, en bij jou lijken ze rechthoekig (of is dat optisch bedrog?). Als ik dat een beetje qua stroming kan inschatten (en wat ook we uit jouw foto lijkt) komen nu de stromen van beide kanten van de fins een eindje achter het einde bij elkaar. Dat geeft dan ter plaatse een behoorlijke werveling lijkte me onder tegen de bodem van de boot. Zou dat geen remmend effect kunnen hebben.

Ik denk dat Jan daar een veel deskundiger oordeel over zal hebben.

Groet,

Ad

Ad,

ik maak zo even een ander model, en van wat dunner aluminium.
want mijn roer is ook best wel dik.
de turnfins dus ook.

lijkt mij door de hogere snelheid dat hij de neus naar beneden gaat drukken.

anders probeer ik het eens zonder turnfins, dan maar iets ruimer door de bocht, puur om te kijken wat het verschil is.

maar wat jij zegt zou ook heel goed kunnen.
ga er straks mee aan de gang.

zo er zitten 2 nieuwe turnfins op.
straks even kijken of ik een beter vaarbeeld heb.

wordt vervolgt.

Beste Leon, ik zit waarschijnlijk fout doordat ik de terminologie niet beheers. Ik dacht dat het om die latten onder tegen de bodem ging. Je ziet op je foto dat er achter die latten een zog is ontstaan, en even daarachter de stroming waarschijnlijk weer bij elkaar komt en "botst", waardoor je turbulentie zou kunnen hebben die de zake afremt. Op de eerder genoemde tekening in permalink 160 zijn die latten anders van vorm, namelijk driehoekig. Of zie ik dat weer verkeerd?

Ad, ik heb even die tekening erbij gehaald.
die laten op de bodem noemen ze Strakes. (zorgen ervoor dat de boot eerder uit het water komt)
de rand om de romp heen zijn sprarrails. (die zijn ervoor om het water onder de boot te houden, staat niet op de tekening maar op mijn foto zie je hem zitten)
Turnfins zijn voor de bochten anders gaat de boot "driften" glijden over zijn kont ;)

romp.jpg

ik heb dus de strakes korter gemaakt, daar merkte ik gisteren al een hoop verschil door. (beter door de bochten en ook het wippen kwam pas bij een hogere snelheid)

ga met 30 min een poging wagen .

Ad, ik heb even die tekening erbij gehaald.
die laten op de bodem noemen ze Strakes. (zorgen ervoor dat de boot eerder uit het water komt).......
.....ga met 30 min een poging wagen .

OK Leon, learning all the time!!!!

Maar dus die "strakes", die staan op tekening driehoekig en voorzover ik het kan zien zijn ze bij jou rechthoekig (maar is zo op de foto niet helemaal duidelijk te zien, dus misschien vergis ik me). Volgens mij maakt dat echt wel verschil uit voor de stroming.

Groet,

Ad

PS Lekker eerst even varen, zou ik zeggen!!!!

Laatst bewerkt:
dat klopt inderdaad Ad, kan daar altijd even naar kijken.
want ik heb met andere turnfins gevaren en ook zonder, heb nou echt stukken volgas gehad maar de boot wordt gewoon gelanceerd uit het water.
maakt sprongen van ruim en meter.
het is net mijn hond die op af komt rennen.

dus die strakes af schuren, denk ik :).

Nou de strakes zijn veranderd, waait hier behoorlijk nou dus of het straks nof varen wordt weet ik niet.
maar het ziet er nou uit zoals op de tekening.
wasabi111.jpg

Gr, Leon.

Nou de strakes zijn veranderd

Dat ziet er erg netjes uit, Leon. Keurig gedaan zo.
Ik vraag me alleen af of het verstandig was om ze in te korten. Puur intuïtef hoor, je weet dat ik hier verder de ballen verstand van heb.

Succes met varen, hier gaat de wind soms nog aardig te keer!!!

Groet,

Ad

Nou de strakes zijn veranderd, waait hier behoorlijk nou dus of het straks nog varen wordt weet ik niet.
maar het ziet er nou uit zoals op de tekening.
Gr, Leon.

Hallo Leon,

Wat nou waaien? Dan leg je het zwaartepunt iets naar voren en kun je mooi spelen met de wind door de boot er tegenaan te laten leunen op driekwart gas.

Ik geef toe, dat dit soort spelletjes leuker zijn met een functionerend vloedkanaal, want om ga je natuurlijk wél met dit weer.

Als je de strakes nu zoals op de originele tekening hebt, dan zul je dat beslist merken in het vaargedrag, de kont zal er iets meer in zakken en de boot zal stabieler lopen.
In hoeverre je dit weer moet compenseren door de ashoek te verstellen is een kwestie van uitproberen.

Groeten, Jan.

Back