Wat betekent Maximum Initial Current: 2.1A?

Hey allemaal,

Ik heb van een medemodelvlieger eem accu gekocht zodat ik op het veld met mijn Imax B6 lader accu's kan laden als ze leeg zijn. Nu zie ik op de accu staan: ''Maximum Initial Current: 2.1A'' (zie foto), wat betekent dit?

Mag ik dan met niet meer dan 2.1A mijn accu's laden of staat dit daar los van?

Bedankt!

3ea35b6f-c2b9-4eba-b8fb-6cb58e0c116d.jpg

Het staat onder het kopje Constant Voltage Charge, heeft dus iets met laden te maken, niet met ontladen/gebruiken zoals je dacht.

Nuttige lood-accu info voor de modelbouwer, geschreven door Ernst. Over laden van en omgang met lood-accu's. Goed voor levensduur, veiligheid en portemonnaie.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> De LOODACCU. Hoe werkt hij en hoe ga je er mee om

Laatst bewerkt:
is de maximale laadstroom waarmee de lader mag laden. (naarmate de accu voller raakt zakt deze stroom). Letterlijk vertaald: Maximale begin stroom: 2.1A

is de maximale laadstroom waarmee de lader mag laden. (naarmate de accu voller raakt zakt deze stroom). Letterlijk vertaald: Maximale begin stroom: 2.1A

Misschien ter verduidelijking; het gaat hier om de laadstroom waarmee je de loodaccu doet opladen! Dus niet om de laadstroom van je vliegaccu's!
Overigens valt er met zo'n kleine accu niet veel te laden. Het laden van één 3s / 3300 lipo trekt 'm al halfleeg. Je spanning (van de loodaccu) zal vervolgens snel dalen waardoor de lader een foutmelding gaat geven en het laadproces stopt.
Dus, tenzij het gaat om het laden van hele kleine lipootjes, heb je niet zo heel veel aan een dergelijke loodaccu.

Overigens valt er met zo'n kleine accu niet veel te laden. Het laden van één 3s / 3300 lipo trekt 'm al halfleeg. Dus, tenzij het gaat om het laden van hele kleine lipootjes, heb je niet zo heel veel aan een dergelijke loodaccu.

Mijn accu's zijn respectievelijk 1300mAh en 1600 mAh, dus het kan er mee door :)

Je moet daarvoor ook de spanning meenemen. Beetje extreem voorbeeld waarschijnlijk: stel jouw 1600mAh accu is 40volt, dat is 1,6Ah×40V=64Wh (watt gedurende één uur) aan energie. Dan kan je lood-accu, 7×12Wh aan energie, hem net één keer vol krijgen.

Welke spanning hebben je packs? Of 2s, 3s, ...?

Je moet daarvoor ook de spanning meenemen. Beetje extreem voorbeeld waarschijnlijk: stel jouw 1600mAh accu is 40volt, dat is 1,6Ah×40V=64Wh (watt gedurende één uur) aan energie. Dan kan je lood-accu, 7×12Wh aan energie, hem net één keer vol krijgen.

Welke spanning hebben je packs? Of 2s, 3s, ...?

Mijn accu's zijn 11,1V, dus een 3s.

11V×1,6Ah = 18Wh energie, kun je drie keer laden uit je lood-accu. Bedenk ook dat je meer energie tijdens laden in accu moet stoppen dan je er uit haalt, het rendement van laadproces is niet 100%.

Ik heb een loodaccu waarmee ik lipo's in het veld wil laden. In de toekomst wil ik deze via een zonnepaneeltje laden maar zover zijn we nog lang niet ;) .

Ik heb hier en daar gelezen dat ik de loodaccu via een Imax lader kan opladen maar ik wil dat uiteraard veilig doen! Gezien mijn huidige kennis en de zoekpogingen mij niet overtuigen, probeer ik hier meer "zekerheid" te krijgen dat ik het juist doe.

Op de Loodaccu staat:

L1 300 / 480A EN
12V 50Ah

Ik wil deze laden met een Imax Quattro B6 lader.

Programma: PB Charge.
Ampère: 5.0 (meer kan de lader ook niet leveren)
Voltage: 12V

Als ik deze waarden aanhoud, doe ik het dan goed? Volgens mij is het belangrijkste de Voltage en de Ah waarde. De Ah waarde delen door 10 en dat is dan het aantal ampere waarmee ik mag laden? Met andere woorden, als daar 12V en 78Ah stond, dan mag ik met max 7.8A laden?

Veruit de meeste loodaccu's mag je met meer stroom laden dan 0,1C. Een maximale stroom van 0,3C is heel normaal en zelfs 0,5C komt wel voor. De accu in dit draadje mag met maximaal 2,1A geladen worden. Dat is dus 0,3C.
Jouw accu is waarschijnlijk een gewone auto accu en daar staat zelden op hoe hoog de maximale laadstroom mag zijn. Dat is in de praktijk behoorlijk hoog! In een auto kan dat soms wel oplopen tot nagenoeg 1C. Dat is niet echt goed voor een accu en het duurt dan meestal ook maar heel kort. Het gebeurt bijvoorbeeld als je accu (te) ver leeg is om nog te kunnen starten en je gebruikt dan startkabels om de accu met een andere accu in een auto te verbinden. Kortstondig kan de laadstroom dan heel hoog worden.

Jij kan deze accu met jouw lader laden, geen enkel gevaar maar het zal wel vrij lang gaan duren. Je moet dan denken aan 14 tot 16 uur en misschien zelfs langer. Als je de tijd hebt is dat geen probleem.
Deze accu laden met een zonnepaneel kan natuurlijk ook maar daar zal je wel een flink paneel voor nodig hebben. Het paneel zal minimaal ongeveer 18V tot 20V moeten leveren en zo ongeveer 5A. Dat is dus niet minder dan ongeveer 100W en dat zijn flinke panelen. Let op je hebt daar ook een speciale lader voor nodig. Je kan die zonnepanelen niet rechtstreeks op de accu aansluiten.

Overigens welke LiPo's wil je uit deze loodaccu gaan laden? Doe voor je zelf de berekening eens zoals al Ron als in zijn reacties heeft gedaan. Is het dan wel zinvol om met deze accu te gaan sjouwen? Misschien kan je jouw LiPo's er maar een paar keer uit laden!

Ernst, dank voor je bericht.

Het betreft inderdaad een accu dat gebruikt is voor een 1:1 auto.

Ik heb uit nieuwsgierigheid al een beetje ingelezen mbt het zonnepaneel verhaal en zag inderdaad dat er een laadregelaar tussen moet. Als ik jou conclusie qua grootte paneel erbij optel, zal dit voorlopig een onhaalbare zaak zijn! Had gehoopt dat we deze constructie voor vast bij onze baan in Duiven konden plaatsen maar dat wordt zo een (te) kostbare optie.

Bij ons op de baan neemt men vaak een loodaccu mee om de lipo's mee op te laden. Wellicht zijn dat loodaccu's met nog meer power, bijv voor vrachtwagens, maar ik nam eigenlijk aan dat mijn loodaccu met gemak vier lipo's kan opladen.....

De accu's die voornamelijk worden geladen zijn 2s en 5000mAh
Dan is dat toch 7.4x5=37Wh?

bij de imax b6. let op wat voor voeding je gebruikt ik zou een goedkope lood accu lader aanschaffen want het is niet de sterkste kant van de imax b6 voornamelijk omdat het zo lang duurt en er veel warmte vrij komt.

die laptop adapter voedingen zijn daar zeker niet geschikt voor!

Bij de berekening hoeveel lipos je kan laden uit een lood accu loop je mogelijk nog tegen een praktijk probleem op.
Dat is het feit dat je een lipo laden kan zo lang de input spanning voor je lader boven zijn minimum zit.
Een lood accu komt dan belast al snel onder deze (11V in dit geval) spanning en dan stopt de lader er mee.
Dit hangt natuurlijk ook sterk af van de conditie van de lood accu en of deze dan relatief zwaar belast wordt.;)

Laatst bewerkt:
+ Loodaccu's kunnen veel hebben maar het gaat wel ten kosten van de capaciteit. Een loodaccu is berekend op een ontladingstijd van 20u dus 1/20C dan geeft de accu de opgegeven capaciteit. Als je deze zwaarder gaat belasten dan stort de totale capaciteit dramatisch in.

Voor je LiPo berekening gebruik je 7,4x5=37Wh dat klopt maar er is meer aan de hand. Ten eerste moet je niet met de nominale spanning werken maar met de maximale spanning, 4,2V per cel. Tot bijna 4,2V zal de maximale laadstroom door je LiPo lopen en dan kom je op 8,4x5=42Wh. Toch wel effe meer!
Daar komt bij dat er ook wat energie in je lader gaat zitten en dat het laadrendement zeer zeker geen 100% is. Met andere woorden je moet voor één keer laden zeker van 50Wh uit gaan. Misschien zelfs wel meer.
Die autoaccu heeft een energie inhoud van ongeveer 600Wh dus zou je theoretisch 12 stuks 2S/5000mAh LiPo's uit die auto accu kunnen laden.

In de praktijk zal dat tegen kunnen vallen. De capaciteit van de autoaccu wordt inderdaad opgegeven bij een ontlading van slechts 1/20C. Dat is bij deze accu dus ontladen met slechts 2,5A. Als je één LiPo gaat laden zal de lader 5A uit de accu kunnen trekken. Meestal zal het iets minder zijn omdat de spanning van de liPo lager is dan de autoaccu. De meeste laders gebruiken inwendig een schakelende voeding, daardoor zal de stroom die uit de autoaccu wordt getrokken iets lager uitkomen. Maar het totale vermogen blijft hetzelfde, theoretisch dus 12 LiPo's laden uit deze autoaccu.
Helaas zal de spanning van de loodaccu zakken naarmate hij verder leeg komt. Hoe sneller je hem ontlaad des te sneller zal die spanning inzakken. Toch is dat niet zo dramatisch als wel wordt voorgesteld bij dit soort stromen. Als je 150A uit die accu trekt om je automotor te starten dan stort die spanning dramatisch in, soms tot onder de 10V. Bij het laden van je LiPo's zal dat echt niet gebeuren. Toch zal die spanning inzakken en afhankelijk van de leeftijd en de gebruikshistorie van die autoaccu zal je er waarschijnlijk 8 tot 10 keer een 2S/5000mAh LiPo mee kunnen laden. Slechts 8 stuks als het al een oude en "afgeleefde" accu is. Die 10 stuks als het een vrij nieuwe en weinig "misbruikte" accu is.
Daarom dus mijn vraag, is dat het gesjouw met die accu wel waard?

De TS laat een plaatje zie van 12V 7,0 Ah accu. Een S3 5000mah Lipo krijg je daar waarschijnlijk niet mee vol...
Een S2 misschien net wel. Maar twee lijkt zeker niet.

Wat betreft de accu van de TS klopt het volledig wat je schrijft maar mijn reactie in post#16 was een antwoord op de vraag van Tweeterpatje:

Ik heb een loodaccu waarmee ik lipo's in het veld wil laden.
..................
Op de Loodaccu staat:

L1 300 / 480A EN
12V 50Ah

..........

Dank voor de input! Ik ga m snel aan de lader zetten! Als ik m overigens een tijdje niet gebruik, is eens in de maand bijladen voldoende?

Back