wat doen jullie met heli vliegen in de loop der tijd?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Bullet3030, 21 feb 2011.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Kwestie van wennen....
    Voor mij is een 500 al klein, een 450 héél klein en kleiner hoeft van mij niet...
    (al is die Blade mCP wel erg leuk.....)

Groet, Bert

2. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009

Kwestie van ff wennen, en idd is de 500 iets logger maar zet er een set kbdd paddles op en doe die in het achterst gaatje en 9,5 graad cyclic is ie bijna net zo snel als een 450

en een 500 laat zich veel lekkerder sturen door dat ie veel stabieler is dan een 450

Kom je wel achter na een paar vluchten met de 500. Ik hoef iig geen 450 meer.

3. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Nou ik weet anders nog hoe blij en te spreken je was over je pro en nu
    geef je hem een harde schop ;) maar we gaan het mee maken. De onderdelen zijn binnen.

4. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Als je het nooit gevlogen heb hoe kan je dan weten hoe het vliegt?

5. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Kom op jongens beetje realistisch blijven volgens mij is de 450 nog steeds de meest gevlogen meest gekochten meest besproken klasse

6. ketnet

ketnet

Lid geworden:
    30 dec 2007
    okok, met nooit gevlogen bedoel ik meer dan 3 vluchten..
    vind ze gewoon te klein en te nerveus, ook die kleine vijsjes etc, maar bon, is kwestie van smaak denk ik dan...

tuurlijk is die het meest gevlogen en gekocht...
    is de volgens velen de beste om mee te beginnen, is de goedkoopste, en goedkope spares, wat wil je nog meer?
    vr mij is e 700 beste om te beginnen, stabiel etc etc..
    maar duur, dure spares dus...

je begint toch ook niet met een porsche als je eerste auto om mee te leren rijden?
    dus nemen de mensen een 450, goedkoop en dus niet erg als het "toch niet je ding" blijkt te zijn.. doe dat maar es met e 700 ;-)

7. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    +1!

Dat is op alle punten gewoon wáár!....
    Om te leren is een 700 gewoon beter dan een 450, maar die prijs is een nadeel, omdat ten eerste heli-vliegen een beetje een "hype" is (hoeveel mensen vliegen er na 5 jaar nog?) en ten tweede men tegenwoordig steeds meer de overtuiging heeft, er met een sim en zelf proberen er zelf wel uit te komen.
    Tsja, dan moet je inderdaad niet met een dure heli beginnen....

Groet, Bert

8. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    700, jullie hebben zeker de ruimte daar? Het lijkt me gaaf zo n grote te vliegen maar ook indrukwekkend muschien te... . Kan je daar nog plezier mee beleven of is het zo groot en machtig dat dat de overhand gaat krijgen en de fun verdwijnt.Het wordt dan wel heel serieus en een beetje spelen is er dan niet meer bij denk ik.

9. ketnet

ketnet

Lid geworden:
    30 dec 2007
    mmm, mij zal je niet horen zeggen dat heli vliegen "spelen" is!

is pure ernst en concentratie, klein foutje en boem.... oepsie, daar komen de nieuwe spares en e gat in de portemonnee... en madam die wat minder gewillig is :p

wat de plaats betreft.... check effe mijn signature..
    en deze link .....

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  10. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Nou ik heb zelf alles geleerd en gedaan en ik heb daar veel van geleerd.En met een 700 beginnen kom nou zeg.... Net of veel mensen gelijk ff duizend euro of meer gaan neerleggen om te beginnen met iets! Nou die kan je dan op een hand tellen. Volgens mij is dat het gevoel wat sommige je graag willen doen geloven om het indrukwekkender te maken.

11. ketnet

ketnet

Lid geworden:
    30 dec 2007
    daarop SLAAT mijn ganse uitleg van de wijdverspreide 450 nou net! tuurlijk is e 700 veel te duur om mee te starten! (tenzij je Jason Chi heet)
    let op, het is niet omdat IK e 450 maar niets vind dat dat zo is!

en nu :eek:ntopic:

Laatst bewerkt: 22 feb 2011
  12. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Je kan het beter vergelijken met een middenklasse auto...
    Wil je er 1 in die klasse, maar weet je nog niet zeker of het iets voor jou is?
    Koopt men een goedkope, eventueel kleine variant.

Als men het eenmaal weet, koopt men een duurdere grote variant.
    Om er dan vaak achter te komen dat ze dat meteen hadden moeten doen:D

Het verschil tussen 450 en 600 is groot, maat het is zeker niet extreem...
    Een 450 wil door zijn gewicht eerder van zijn plek af. Relatief hebben ze meer vermogen, dus een stuurfout wordt eerder hard afgestraft

Een 600 zal meer op zn plek willen blijven, maar dat wil niet zeggen dat het dode vogeltjes zijn...
    Alles valt of staat met de afstelling

En qua spelen: iemand die gestopt is met crashen, en weet wat hij kan kan natuurlijk spelen wat hij wil
    Het gevaar ligt in het overmoedig worden, en dingen gaan doen die je eigenlijk niet machtig bent
    Bv loopings te kort bij de grond, inverted hoover met de verkeerde escape etc
    Ik heb mijn cp's al een stevig tijdje, en alleen de 250 en 450 hebben een keer op de grond gelegen ( en dat was door een technisch probleem)

In deze tak van de hobby is geduld en jezelf en materiaal kennen erg belangrijk...

13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008

Wat student al zegt: zodra je stopt met crashen (een heel slechte gewoonte die net als roken maar moeilijk af te leren is) kun je héél erg veel plezier hebben met een grote heli. "Spelen" gaat ook prima, al is er natuurlijk verschil in hoe "rap" het allemaal gaat.

Maar lekker rondstoeien met 12 kilo heli in 5 Bft kan héél erg fun zijn: je bent alleen op een heel andere manier met vliegen bezig.

Wat ik nu ga zeggen klinkt mischien raar: als je met een 450 vliegt vanwege de crashkosten, vlieg je nog steeds met het schrikbeeld van "wat gaat dat wel niet kosten" in het achterhoofd.

Als je met die gedachte met een heli van 5 mille gaat vliegen, is er werkelijk geen flikker aan. Ga je verkrampen en heb je geen fun. Je MOET die gedachten dus laten varen. Als ik mijn BO 105 crash, dan is er voorlopig hele lange tijd geen nieuwe heli. Het geld groeit me niet op de rug.
    Echter als ik met dat ding vlieg, denk ik daar geen seconde aan. Het gevolg is dat ik uiterst ontspannen sta te vliegen, en echt pure lol heb.
    Meer dan iemand die constant met het kostenplaatje in zijn achterhoofd vliegt.

Maar ik moet wel toegeven dat ik daar héél erg lang over gedaan heb, om zowel het bouwen, het vliegen, en de gedachte aan de kosten loslaten, te leren.....

Of je het geld voor zoiets hebt? bijna iedereen heeft dat. Een nieuwe auto is nog steeds duurder dan een vol uitgeruste T-rex 700 of een knappe Vario Skyfox, om maar een paar prijzige heli's te noemen.
    Het is de keuze he? Wil je die nieuwe plasma-TV of een heli, wil je een auto die mooier is als die van de buren, of wil je een heli?
    Wil je ieder weekend in de kroeg zitten of wil je een heli.
    Moet je hele garderobe van G-star Raw zijn, of wil je een heli?

Voor mij geen moeilijke keuze....

Groet, Bert

14. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Laten we even voorop stellen dat crashen een menselijk falen is of dat nou met een 450 gebeurd of met een 600.En dat dat misschien eerder met een 250 of 450 gebeurd is omdat dat de heli is waar mensen mee beginnen en dus weinig ervaring hebben, logisch toch.Maar beginnen met een 700 NO Way.. Misschien een enkeling die zich daar aan waagt of geld teveel heb en wel een gokje kan wagen.

Vraagje: Was jouw eerste auto een ferrari of begon je net als iedereen met een normale auto?

Oja heb ook wel eens bij een heli school gekeken op een website.Dit was volgens hun de enige manier om te beginnen met rc heli vliegen...(bullshit) Oja de kosten kwamen wel op +- 2000 euro voor de opleiding maar gegarandeerd dat je kon vliegen daarna.

En wat betrefd het "crash kosten angst" om het zo maar even te noemen.. moet je eens op youtube kijken naar mensen die crashen.Je hoort dat ze met trillende beentjes staan en de woorden die daarna volgen zijn niet mis.Zoals je zegt heeft het je zelf ook een tijd geduurd voordat je dat los kon laten.

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Mijn eerste auto? Ik heb tot mijn 32ste niet eens een auto gehad....
    Vond niet dat ik die nodig had.

Ten eerste was er in de tijd dat ik begon (begin jaren 80) weinig te koop voor onder de 1000 gulden (en dat was toen méér geld dan 1000 Euro nu!!!!)
    Ik was 16 en moest het van een krantenwijk doen, ik had die 1000 piek dus niet. Daardoor heb ik er destijds 3 jaar over gedaan om enigszins te leren hooveren, met een brandstof-FP. Toen ik daarna een 10 cc CP heli kocht, had ik spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet gewoon geduld heb gehad en gespaard had. Nu kon ik pas na drie jaar vliegen, anders had ik twee jaar moeten sparen, maar had ik in een paar maanden kunnen vliegen....

Foute redenatie #1, Wat die leskosten betreft: zelfs bij een dure vliegschool zul je niet snel meer dan 500 Euro kwijt zijn, maar dan heb je wel in een relatief korte tijd goed en veilig leren vliegen. Als je jezelf leert vliegen is die veiligheid niet echt van zelfsprekend.... (en ik spreek vanuit vele jaren van eigen observatie als instructeur)
    Toevallig heb ik zelf een vliegschool, en maar ongeveer 25% van de leerlingen heeft 200 Euro of meer nodig om te leren zelfstandig hooveren. Het leeuwendeel zit rond de 150 Euro, een enkeling is met 3 tientjes klaar. Als ze daarna door willen gaan met aan de kabel lessen, is dat hun eigen keuze, ik raad dat steevast af (vliegen met je eigen heli is goedkoper, zolang je niet crasht). Meer dan 300 Euro en dan nóg niet zelfstandig kunnen hooveren ben ik nog niet tegen gekomen.

Maar deze leerlingen hebben wel
    A) een GOEDE basis zonder foute gewoonten meegekregen
    B) kunnen daarna gewoon met hun 450 verder gaan als dat hun keuze is, maar ook met een 700 als dat in de kofferbak blijkt te staan
    C) Hebben geleerd welk vlieggedrag gevaar voor crashes oplevert, en welk niet, kunnen daardoor risico's vermijden, en dus:
    D) crashen zelden.
    E) doordat de frustratie van herhaalde crashes ontbreekt, staat er bij ons niemand te vloeken of met trillende knieën als het dan tóch eens een keer voorkomt.

Die angst voor crashen, die was een stuk kleiner geweest als ik les had kunnen hebben, maar dat bestond toen nog niet. De praktijk wijst uit, dat iemand die op een goede manier les heeft gehad, weinig tot geen echte crash-angst heeft. Hooguit een gezonde drang tot heelhouden. Je zit toch ook niet met angst achter het stuur?

Foute redenatie #2: Crashen kan gebeuren, maar crashen door pilot error is bij ons uit den boze.
    Er word bij ons op gehamerd dat crashen er NIET "bijhoort" en we zitten dan ook gemiddeld op maar 2 crashes per jaar, alles bij elkaar, zowel lesheli's als eigen heli's van leerlingen.
    Meer dan 90% van de crashes bij ons op het veld is door technisch mankement. Pilot error komt bij ons maar héél zelden voor, ook bij "verse" leerlingen.

En die 10% menselijk falen die bij ons op het veld zijn voorgekomen in de afgelopen 7 jaar, zijn van personen, die NIET bij ons hebben leren vliegen, maar "zelf, met de sim en hard oefenen"....

Dát zijn de cijfers bij ons, en ik kan daar weinig anders van maken.

Groet, Bert

Laatst bewerkt: 22 feb 2011
  16. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Nog iets om over na te denken...

Als je in een auto rijd, denk je er dan continu aan hoe duur zo'n apparaat is?
    Of wat je een persoon of een groep personen voor schade toe zou kunnen brengen?
    Of wat die schade van zo'n klein deukje of krasje kan kosten

Als je rijd met dat in het achterhoofd, ben je gewoon niet goed bezig, en kun je beter met de trein gaan.

Ik heb mezelf leren vliegen, en dit is met aardig wat vallen en opstaan gebeurt.
    Met de eerste cp voelde het eigenlijk zo goed dat ik er helemaal niet aan gedacht heb wat gevolgen van een crash zijn...
    Ik heb ook wel eens een slechte dag, en dan vlieg ik echt wel anders dan normaal. Maar ik denk nog steeds niet continu aan die crash

17. djamgils

djamgils

Lid geworden:
    22 jan 2010
    ik heb het idee dat bullet3030 alleen voor zichzelf probeert te verantwoorden waarom hij niks anders wil/kan kopen dan een 450 (of hooguit 500)

Ik zelf zou niet snel meer iets kleiners kopen dan een 500 size. En eigenlijk is 500 al net op het randje. Met een grotere heli kun je gewoonweg met meer wind en dus vaker vliegen.

18. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Ik heb nu 2x een trex 450 waarvan 1x met ec 135 schaal, een trex 500 en er komt er een 550 bij als de 500 af is verder heb ik een knappe 4 wieler en een goede spijkerbroek aan me reet.Ik kan me elke heli veroorloven als ik wil.Maar goed altijd leuk om iemand uit de tent proberen te lokken toch?

Ik vind het jammer dat mensen vergeten hoe ze zelf begonnen zijn.En nu omdat ze misschien al 10 jaar bezig zijn en een super grote heli hebben doen alsof dit de enige echte manier van de heli hobby is en of de 450 size niks is.Terwijl ze zelf ook zo begonnen zijn.Beetje stoere praat als je het mij vraagt.

Echter verbaast het me niks dat er dit soort reacties komen.Jammer vind ik het wel.

Ik ga lekker verder met vliegen, en ga ondervinden hoe het is om groter te vliegen.

Bedankt voor de reacties.

Groeten

Peter

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou.... ik denk dat Djamgils nu een gevoelige snaar geraakt heeft.....

Jochie (zo kom je nu nl. op mij over), mijn eerste heli heeft tot 3 jaar geleden gewoon in mijn huiskamer gehangen.... als herinnering aan hoe ik begonnen ben (is daarna naar een liefhebber/verzamelaar/restaurateur gegaan).
    Een jaar of tien geleden had ik geen geld (net getrouwd, huis gekocht, babykamer ingericht en de heli-hobby was min of meer de deur uit, kind is er echter nooit gekomen) en toen heb ik dat ouwe lijk nog eens tot leven gewekt, en dus helemaal opnieuw mogen ervaren hoe "fijn" mijn eerste jaren in het helivliegen waren.....

Als je je iedere heli kunt permitteren die je wilt, waarom ben je dan in godsnaam dit topic begonnen? het klonk namelijk nog al van "En hoe nu verder????". Ook je afgeven op mensen die met een wat duurdere heli dan een 450 beginnen, is nogal toonzettend.
    Voordat ik als vliegschool met leerling-leraar-systeem aan de slag ging, heb ik als club-instructeur meerdere mensen geholpen, vrijwel zonder uitzondering met heli's groter dan 1.25 meter, 5 tot 10 cc. Gewoon er naast staan en zo nu en dan een aanwijzing geven, maar zonder mogelijkheid om in te kunnen grijpen. Dat heeft nog nooit zelfs maar een rotorblad gekost, en dat is iets wat met een 450 maar bij uitzondering gelukt zou zijn. Daar zijn 450's gewoon té agiel voor.

Ik denk dat Djamgils gewoon gelijk heeft, en sterker nog, ik geloof dat het van zijn kant gewoon een nuchtere constatering was, NIET een poging jou uit je tent te lokken.....

Maar goed, vlieg ze, je merkt vanzelf, dat hoe groter, hoe prettiger het vliegt.

Groet, Bert

20. raptor 1960

raptor 1960

Lid geworden:
    4 mrt 2009
    Je hebt nu eenmaal mensen die voor dat ze aan iets beginnen,naar een club gaan en zich daar laten voorlichten hoe ze het beste kunnen beginnen.Meestal krijgenze dan het advies om te beginnen met een raptor 50 of een Trex,krijgen op die zelfde club hulp met afstellen van het matriaal,en vaak zelfs vliegles.:cool:
    Betalen voor vlieglessen schijnt een mode verschijnsel te zijn tegenwoordig,vooral boven de grote rivieren.
    Dan heb je nog mensen,die denken flauwekul allemaal,en gaan maar iets aan schaffen zolang het maar niet te duur is.Gaan zich zelf proberen te
    leren vliegen op het speelveldje in de buurt.En soms gaat dat goed.
    En als het dan niet lukt ligt het meestal aan het matriaal,en niet aan de onkunde van desbetreffende mensen.Hebben dan binnen een jaar een stuk of vier heli's aan geschaft en het is het dan allemaal net niet.
    Daarbij komt nog dat veel mensen die 10 jaar geleden van plan waren
    te gaan heli vliegen zich twee keer bedachten omdat het bijna niet te betalen was.
    Kortom je doet iets goed of goedkoop.Gaat heel zelden samen.

Deel Deze Pagina