wat doen jullie met heli vliegen in de loop der tijd?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Bullet3030, 21 feb 2011.

1. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Dat ligt misschien meer aan de piloot dan aan de heli :wink: Niet dat ik geweldig kan vliegen, verre van, maar een 450 kan best een 50+ km/u doen en kan zich zo voldoende tegen de wind in voortbewegen; de rest zit in je vingers.
    Als het droog is en wind tot 3-4 bft (volgens windfinder), zoals vanmorgen bijvoorbeeld, is goed te doen. Met veel meer wind vind ik het toch geen lekker vliegweer. Ik vlieg regelmatig even voor ik naar m'n werk ga, ik ga liever vliegen dan filerijden, maar veel groter is eigenlijk gewoon niet zo handig dan. Er zijn niet voor niets verschillende klassen heli's en elk dient zijn doel.

Het gaat toch ook niet om de grootte, maar om wat je er mee kan he :grin:
    Een 700 is indrukwekkend hoor, maar voor dit werk heb ik meer respect omdat het meer skills vereist:

Nav die laatste, de heli is voorlopig dus niet de beperkende factor want die zit tussen sticks en petje :D

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @ brutus,

Volgens mij heb ik bij jouw een gevoelige snaar geraakt, anders noem je me geen jochie.

Niemand heeft bij mij iets geraakt iig.Wat ik wilde horen met dit topic zijn leuke ervaringen van mensen met hun hobby.Ik geef me totaal niet af op andere mensen, ieder zijn ding.Zoals ik al zei vind ik het jammer dat andere je het gevoel geven dat bv een 450 niks is.

Het ging mijn puur om de verloop van iemand zijn hobby, de titel zegt genoeg als je goed leest teminste.

3. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Ik wil niet de mod uit hangen maar laten we inderdaad :eek:ntopic:blijven. Ik ben benieuwd naar je ervaring met de 500 en of die je 450 gaat vervangen of niet.

4. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Dat ben ik niet helemaal met je eens.Dat ik 2 keer gecrasht ben met mijn copterx lag totaal niet aan het materiaal maar aan mijn onkunde en eigenwijsheid omdat ik niet aan een simulator wilde.Hoe vaak komt dit verhaal wel niet voor??Ik weet zeker dat als ik nu mijn copterx nog had ik net zo zou vliegen als met mijn (duurdere)andere heli's.Misschien is het materiaal allemaal niet top of the bill maar dat doet er dan niet toe.

5. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Als het puur om het verloop van de hobby gaat...
    Wat me ook het leukst lijkt trouwens en wat iedereen ook probeert uit te leggen zonder iemand uit de tent te lokken of wat dan ook??
    (m.a.w. ik wel even als mod, spoken bestaan niet, creëer ze dan ook niet)

Ik ben ook begonnen met een 450, daarna een 500 en daarna een 700.
    De 450 heb ik verkocht, werd niet meer mee gevlogen door mij.
    De 500 is ideaal voor de vluchtjes die jij ook graag doet, alleen heb ik iets minder keuze in tijd helaas.
    De 700 heb ik wat wedstrijden mee gevlogen, en is nu mijn favoriete heli.

Dus als je mij vraagt wat het lekkerste vliegt, en de grootste kick geeft, dan heb je mijn antwoord al :)
    Los van kosten en weet ik niet wat.
    Crashen heb je trouwens zelf in de hand vind ik.
    zoek je altijd naar de grens dan crash je veel, doe je dat niet dan blijft het vaak bij de zeldzame mechanische probleempjes die een crash veroorzaken.
    Ik heb in dik 2 jaar mijn 700 nog nooit gecrashed trouwens.

Groet Eric

6. I B Aces

I B Aces

Lid geworden:
    10 sep 2010
    Heerlijk af en toe semi verhitte discussies hier op het forum volgen ;-)
    Ikzelf heb een 250 en een 450 sport. De 450 is in vergelijking met de 250 super stabiel. Ik ben nog aan het sparen voor een 500, geen T-rex maar Compass Atom (ben eigenwijs en wil iets anders dan de mainstream en oh ja ik heb ook mezelf leren vliegen met de nodige crashes erbij) en ik verwacht eigenlijk niets anders dan een nog stabielere heli met een 500 size.
    Toch nog even terugkomen op crashen, ik heb me eens laten zeggen, wie niet crashed leert niets of vliegt niet hard genoeg....(voor evt. komende reacties niet TE serieus nemen hé) en van het crashen en opnieuw opbouwen heb ik eigenlijk alleen maar meer geleerd over de bouw van de heli. Denk wel dat o.a. Brutus gelijk heeft dat je met lessen op een club pilot errors kunt voorkomen.
    Zoals de "mod" net ook al zei ben ik nu wel heel benieuwd wat je van de 500 vind tov de 450.

7. raptor 1960

raptor 1960

Lid geworden:
    4 mrt 2009
    Een clubgenoot heeft een Compass Atom te koop gezet.Zou zeggen neem eens contackt met hem op;)

8. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee hoor, je hebt bij mij geen snaar geraakt.... ik noem je jochie omdat je ten eerste nog letterlijk in de luiers lag toen ik begon met helivliegen, en ten tweede omdat je je zo gedraagt

Niemand hier geeft jou het gevoel dat een 450 niks is. Vrijwel iedereen die hier reageerde heeft zo'n ding of heeft ze gehad. Ik gebruik ze zelf ook, ook voor de vliegschool.
    Ik heb al lang geleden afgeleerd neer te kijken op andermans materiaal. Om precies te zijn: toen ik begon, omdat ik toen noodgedwongen met materiaal vloog waar op neergekeken kon worden.

Jij ben ZELF degene die dat blijkbaar zo ervaart.....

Maar goed....

Groet, Bert

9. Aaalie

Aaalie Guest

Groot, groter, GROOTST. Ook beginnend met een 450, maar je gaat iedere keer een stapje groter.

Lekker groot, toerental omlaag (hoe groter, hoe lager toerental), en heerlijk ruim vliegen. Hoe groter hij is, hoe rustiger (en vaak lekkerder/mooier/strakker) hij vliegt. Veel beter zichtbaar. Hoe groter, hoe vaker je ook kan vliegen (vanwege het weer). Vaak ook nog langere vluchten per akkulading!

10. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @ Brutus :Geraakt dus, excusses dat was niet mijn bedoeling.

"ik noem je jochie omdat je ten eerste nog letterlijk in de luiers lag toen ik begon met helivliegen, en ten tweede omdat je je zo gedraagt"

jahoor wat is dat nou weer voor reactie echt te triest voor woorden!

Dus jij begon in 1980 op 13 jarige leeftijd met heli vliegen, ik geloof er geen zak van allemaal manze praat op niks af.

Maar laat ik maar stoppen met dit topic want er kan door sommige mensen niet normaal en realistisch gereageerd worden.

Mensen die wel normaal gereageerd hebben dank daarvoor!

11. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Ik denk dat je zelf ook een beetje over-reageerd nu ;)
    Ik vermoed eigenlijk dat Bert helemaal geen bedoelingen heeft, en jij ook niet.
    Begrijp de ruis die op het lijntje zit ook niet zo.
    Dit topic is prima wat mij betreft.
    Ga lekker door.

12. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Voor de discussie, het formaat heli is altijd een afweging
    Wil niet zeggen dat een kleine heli "minderwaardig" is...

Een 450 is, mits goed afgesteld, interessant genoeg voor de gevorderde vlieger
    Zelf vlieg ik er ook nog regelmatig mee, indoor en outdoor. meestal tegelijk met de 600. En de 450 is mijn 2e heli..
    Ik doe er veel hooveroefeningen mee, maar ook redelijk enthousiast rondknallen

Bij de 250 staat zelfs in de handleiding de disclaimer dat een beginner er vooral niet mee moet beginnen :D
    De 250 vlieg ik vooral indoor, buiten komen doet hij alleen als het weer echt goed is

De 600 is dan weer geweldig in de open ruimte, en is gewoon een andere belevenis...
    Komt ook door de nitro, dat maakt vaak dat de heli een stuk "indrukwekkender" overkomt dan eenzelfde elektro variant.
    Deze gaat eigenlijk altijd de lucht in, zolang het niet te nat (kan hij niet tegen) of te koud is (kan ik niet tegen :rolleyes:)

Mijn eerste heli, een fp ter grootte van een 250, heeft ondertussen het loodje gelegd. Ik heb mezelf leren vliegen, waardoor de heli iets vaker de grond zag dan strikt noodzakelijk.
    Maar door het onstabiele karakter, heb ik wel een goede basis gekregen.

Voor de ruis op de lijn..
    Brutus verwoord zich wel eens wat scherp, maar hij bedoelt hetzelfde als wat ik zeg
    geen enkele heli is minderwaardig , alleen de verwachtingen van (te) goedkoop spul liggen wel eens te hoog. Hierdoor krijg je een stereotype beginner met een te klein budget en volgens hunzelf een geweldige heli (waarin stug wordt volgehouden), wat wel eens wat irritatie/wrijving opwekt. Dit is de groep mensen waar Brutus zich een beetje op afgeeft, niet iemand persoonlijk...
    In deze hobby is geld redelijk gelijk aan kwaliteit, iemand met kennis van zaken kan hier veel voordeel mee halen bij een kwalitatief ondermaatse heli. Heb je die kennis niet, wordt de hobby door een slechte heli snel afgeschreven, wat zonde is. daarom worden vaak grote/duurdere heli's voorgeschreven, hiermee is het relatief gemakkelijker te leren vliegen.

450 is gewoon een maat die eigenlijk alles kan, van beginner tot volleerd.

13. djamgils

djamgils

Lid geworden:
    22 jan 2010
    Niks ten nadele van jou Bullet3030 maar ik kreeg serieus het idee dat je er alleen op uit was om voor jezelf te kunnen verantwoorden of om medestanders te hebben om met een 450 of 500 te blijven vliegen.
    En er is ook helemaal niks mis mee als je dat zelf wilt.

Maar jou vraag was waarom andere mensen vaak een grotere heli kopen.
    Laat het deels door ego komen, bigger is better. Maar deels heeft een grotere heli echt wel realistische voordelen/verschillen.

Waarom vliegen ze op de 3dm en F3C wedstrijden allemaal met 90size helis. Ok, makkelijke antwoord is vanwege de sponsors. Maar als een 450 beter zou vvliegen dan deden ze daar de wedstrijden toch wel mee...

Voordeel van de 450 om mee te beginnen was voor mij voornamelijk de prijs.
    Vervolgens kocht ik een Trex700N omdat ik daarvan het vliegbeeld vele malen mooier en indrukwekkender vond. En ging de 450 vrij snel in de verkoop omdat die bij een crash zo makkelijk zoveel schade had dat ik er geen zin meer in had. Het sleutelen aan zon kleine heli vond ik gewoon zwaar irritant. Kwam misschien deels doordat het een KDS was.
    Voor mij miste de 450 ook motorvermogen en kon het oefenen van nieuwe 3d figuren met een beetje wind al niet meer fatsoenlijk.
    Maar omdat ik toch een gooi en smijt heli miste heb ik de protos erbij gekocht. En die gebruik ik voor snel even wildvliegen. Of om nieuwe figuren mee te proberen.
    Maar ik merk wel degelijk dat die sneller last heeft van wind en niet zo stabiel vliegt als de 700. Juist de massa van de 700 maakt hem voor mij makkelijker te vliegen. Qua rollsnelheden doet die niks onder voor de protos.

Maar wat je koopt en waar je mee vliegt is uiteindelijk een persoonlijke keuze. Zelf koop ik niks kleiners meer dan een 500. (zowieso hoop ik komende jaar niks te hoeven kopen) Heb liever 1 grote heli dan een paar kleintjes.

14. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Je hebt echt niets geraakt hoor, dus excuses zijn niet nodig....
    Als er iemand sorry moet zeggen, dan ik want ik ben inderdaad al eens wat al te scherp.
    Student en Djamgils kennen me al wat langer, en ze verwoorden het wat beter als ik dat zou doen... (moet ik schoorvoetend toegeven:D)
    Maar daarom meen ik nog wel wat ik zeg, en ook Student en Djamgils vatten jouw postings blijkbaar een beetje zo op.

in 1980 vloog ik nog geen heli, in 1982 al wél.... (kan het niet laten: was jij een week na je geboorte al uit de luiers dan?;))
    Ben vanaf 1979 met RC (Vliegtuigen, boten, auto's alles door elkaar en alles tegelijk) bezig, en destijds van een krantenwijk van 100 piek in de maand. Op mijn eerste zender na, géén sponsoring van pa of ma. Dus ik weet als géén ander wat het is om met krakkemikkig materiaal te moeten werken.
    Ik weet ook als geen ander, hoeveel je bespaart als je met het juiste materiaal begint in plaats van het goedkoopst mogelijke....

Het is net als met geld lenen: de lening houd je niet arm, de rente wel....

Groet, Bert

15. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Oke nou wat mij betreft schudden we de hand,

Maar wat ik niet snap is dat ik nu het gevoel krijg dat het draagvlak van deze hobby hier op het forum op een ander niveau ligt.Terwijl ik juist door dit forum op mijn niveau gekomen ben.(lekker vliegen, lol hebben, leren, enthousiast blijven,soms stiekem een jochie blijven:p enz enz enz.)Juist met de kleinere electro klasse.Zoals ik het zie, gaat 75 % van de topics over deze klasse.En al zouden dat vaak beginnende mensen zijn, wat zou dat? dat moet toch ook kunnen neem ik aan.

Ook vertelde ik in mijn start post dat ik wild vlieg dus misschien ben ik iets meer hobbyist en zijn jullie de wat serieusere heli piloten.
    Dit wil echter niet zeggen dat ik het op jullie niveau financieel niet uit kan voeren.Daar legt het zeker niet aan iig.Laten we zeggen dat alle middelen er zijn, maar de behoefte niet, misschien in de toekomst.

P.S. @ brutus ik was al gauw zinnelijk :p

Groeten

Peter

16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Handshake accepted!
    Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt met dat "draagvlak" en ik denk dat ik niet de enige ben gezien het verloop van de discussie...
    Dus leg dat eens nader uit als je wilt.

Ik krijg een beetje de indruk dat je de diverse klassen heli's verwart met de fun die je er mee kunt hebben, of denkt te kunnen hebben...
    Ik heb net zoveel lol met een 450, als met een 10 kilo+ schaalheli.
    Ik ben ook gewoon hobbyist, net als jij, en waarchijnlijk ook net zo goed "stiekum een jochie", ik kijk met dezelfde ogen naar mijn vliegende heli's nu, als naar de posters van heli's op mijn vroegere slaapkamer als dat ongeveer is wat je bedoelt. En als instructeur vlieg ik op een veldje met vergunning, maar als privé-piloot ben ik ook gewoon wildvlieger hoor: er zijn gewoon vrijwel geen clubs meer in Friesland, en al helemaal niet bij mij in de buurt.

Dat die 450 klasse zo populair is is natuurlijk logisch: 10 jaar geleden was dat er niet, de kleine heli's niet, de LiPo's niet de betaalbare programmeerbare zenders niet en helivliegen was weliswaar niet onbetaalbaar, maar toch wel zo duur dat je héél zeker moest weten of je dat écht wilde, anders begon je er niet aan....
    Al die mensen die vroeger wel wilden maar niet "durfden" (niet konden verantwoorden zó veel geld aan een hobby uit te geven), kunnen nu opeens wél een heli kopen. 20 jaar geleden waren er mischien 20 aktieve RC helivliegers in Friesland (al stonden er in die tijd ook al minstens 100 heli's ongebruikt op een hobbykamertje), nu denk ik dat er eerder 2000 dan 200 actieve vliegers zullen zijn....

Iedereen heeft een grens. voor mij ligt die grens ongeveer bij wat ik nu doe, dus een turbine heli zal er voorlopig niet komen. Niet met deze prijzen.
    Maar ooit zullen die dingen ook betaalbaarder worden, dus ik zeg nooit nooit.
    Maar vroeg of laat ga jij ook op een punt komen waar je de behoefte krijgt om iets groters of heftigers te gaan vliegen, of een mooie schaalromp te gaan bouwen mischien. En de ervaring leert mij, dat dat meestal het punt is waarop OF een grotere/krachtiger/duurdere heli gekocht word, OF afscheid van de hobby genomen word. Ik vel daar geen oordeel over, ik constateer dat alleen maar.

Groet, Bert

PS: volgens mij is zindelijk het woord wat je bedoelde.... zinnelijk is iets héél anders.... dat treed pas op op een nog latere leeftijd;)....

PS 2: jammer dat je zo'n eind weg woont, anders had ik je uitgenodigd om een rondje met mijn Cobra te vliegen (aan de kabel weliswaar, ik ben ook niet gek). Dan had je waarschijnlijk onmiddelijk begrepen waarom sommige mensen een grote heli kopen.....

Laatst bewerkt: 24 feb 2011
  17. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    De reden dat er wat geirriteerd wordt gereageerd op post van weer iemand met een 450, is dat het tegenwoordig mode schijnt te zijn geen enkel onderzoek te doen en gewoon te vragen..

Hoeveel keer ik ondertussen het wordt gain al niet heb besproken, waarbij de topicstarter compleet overdonderd was van het nieuwe begrip...

Dit is een hobby waarbij wel zelf gesleuteld moet kunnen worden, dus moet je ook zelf achter zaken kunnen komen.

En de reden voor mij om bij een club te gaan ligt niet in het feit dat ik serieuzer wordt (de combinatie van mijn naam en dat woord laat sommigen schaterlachen :D)
    Voor mij was dat dat mijn normale wildvliegplek te klein werd voor de 600.
    Ik zocht ook wat technische ondersteuning, en wat mensen waarbij ik de kunst af kon kijken.

Het is ook nog eens gezellig, al gaat dat wel eens ten koste van het vliegen zelf..

18. steloe

steloe

Lid geworden:
    30 mrt 2008
    :confused::rolleyes::confused: Nu snap ik niet meer waarom de topicstarter zijn post begonnen is . :cool:

19. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Toch is het niet zo moeilijk.Misschien moet ik eens anders beginnen.Dat ik vroeger klein was had ik altijd de mooiste rc auto's en boten.Deze vielen natuurlijk onder speelgoed maar ik was er gek van en al mijn vriendjes ook.Op een gegeven moment had ik een monster truck, een mega ding.Hij kon overal doorheen(uit de speelggoedwinkel kosten toen ook een paar honderd gulden rond 1985 :p).Toen kwam mijn vader met het idee om een keer naar een club te gaan in amsterdam.Dat leek me wel wat, dus ik accu's geladen en daar heen.Ik werdt met open armen ontvangen, echter kwam ik er achter dat ik toch wel met het echte (speelgoed) type bezig was(ik zelf zal rond de 5 jaar geweest zijn)en hun met de super snelle benzine auto's.Dus hield ik het lekker bij de straat thuis in de buurt.

De indruk die ik dus beschreef in mijn vorige post is dat verschil tussen het zelfde uitvoeren maar op een ander niveau.Ik kreeg het gevoel dat jullie dat bedoelden.
    Ook omdat geld iedere keer naar voren komt.De duurdere heli's(betere).Ik wilde graag zien hoe mensen door de jaren heen om gegaan zijn met hun hobby en niet dit verschil.

Met mijn start post geef ik naar mijn gevoel duidelijk aan op welk niveau ik de hobby dus uitvoer(en 1000e andere mensen :) ).Ook is aan mijn handtekening te zien waar ik mee vlieg.

Echter snap ik heel goed dat er frustraties komen omdat mensen dingen vragen die al 20 keer behandeld zijn, maar dat heeft totaal niks met dit topic te maken.Ik heb alles zelf geleerd van bouwen tot (vliegen) en inregelen elk boutje en moertje enz.Natuurlijk heb ik dit gedaan met hulp van het forum en een maatje die ik hier heb leren kennen, maar alleen als ik er echt niet uit kwam.

Groeten

Peter

Laatst bewerkt: 24 feb 2011
  20. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ah, juist, dat verklaart veel!

Niet gelijk in de pen klimmen want ik bedoel het niet kwaad en als je even doorleest, snap je waarom.

Jij hebt met je autootjes destijds op een voor jou blijkbaar beslissende leeftijd een "reality check" gehad: Je dacht met prachtig spul bezig te zijn, kwam op een club waar met (in jouw ogen) écht heftige auto's gereden werd, en hebt besloten dan maar gewoon met je eigen spullen op je eigen niveau in je eentje verder te gaan. Een ervaring rijker en een illusie armer, zogezegd.

Blijkbaar heb je dat gevoel nu met de 450 ook een beetje tegenover de "grote jongens"....

Dan heb ik een nieuwtje voor je, een nieuwe "reality check"....

Je HOORT nu bij de grote jongens. Het is al een paar keer aangegeven, dat een 450 CP zoals jij vliegt, gewoon tot de volwaardige heli's hoort.
    Iets anders zeggen, is hetzelfde als beweren dat een mini cooper eigenlijk helemaal geen auto zou zijn.... ;)

Ik snap dus inderdaad niet zo goed waarom je dit topic begonnen bent, anders dan het aftasten van je eigen positie t.o.v. de rest....

Nogmaals het is niet kwaad of snerend bedoeld, mocht je het zo opvatten....

Groet, Bert

Deel Deze Pagina