wat is Dortmund groot geworden

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door simendewulf, 18 apr 2008.

1. Teus

Teus Guest

Jawel Frans,

Het leuke daagje uit! :D

2. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    donderdag en zaterdag (onverwacht) geweest. Blijft een leuk dagje uit. geeft je ook eens de kans om bij de andere takken van modelbouw te gaan kijken en zo nog eens ideeen op te doen.
    gisteren toch nog maar een last down 3xl (3,60 m) meegenomen... bij staufenbiel. (leuke kist en die waren zaterdagmiddag dus uitverkocht voor die 169 euro)
    Voordeel van de beurs vind ik toch wel dat je alle spullen eens goed kan bekijken. via internet kan het dan wel goedkoper zijn maar nu kan je eerst eens goed bekijken wat je gaat kopen. Ook kan je zo de kwaliteit eens goed bekijken.

Ook bij graupner nog eens goed nagevraagd hoe het nu zit met de 2,4 ghz ifs. daar een hele uitgebreide uitleg gekregen over de manier van inbouwen en waarom je eventueel een lock out kan krijgen. Manier van inbouw verschilt niet zoveel als bij inbouw van 35 mhz. Ze namen er echt de tijd voor en op alle vragen en opmerkingen probeerden ze een goed antwoord te geven. Het was dus ook constant druk daar. Ik heb de 2,4 ghz ifs op de beurs gekocht voor mijn mc24 en we gaan maar eens testen in mijn easystar.... (toch door alle verhalen op internet en ondanks de uitleg van graupner een beetje voorzichtig en we gaan dus eerst maar eens testen in een goedkoop kistje)

Ondanks dat er niet zo heel veel stands meer staan als in de beginjaren blijf ik het een leuk dagje uit vinden vooral om ook eens te kijken bij de collega modelbouwers..

3. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Tjonge, er komt weinig positiefs uit over Dortmunt,
    Wat ik dan niet snap waarom die mensen dan gaan, je weet toch dat je niet voor niks binnenkomt en de auto niet ergens langs de weg kan dumpen en deze niet op water loopt.
    Maar goed ik heb van te voren een lijstje gemaakt wat ik wilde hebben, en heb zoals verwacht alles kunnen kopen en toch gauw 30% goedkoper dan in de winkel.
    Tevens heb je verschillende stands bij elkaar waar je de goedkoopste uitzoekt en zie je wat je koopt, dit heb je bij internet niet.
    Daarnaast weer een hoop bekende gezien, dus weer een fantastische dag.
    Ik moet jullie wel gelijk geven dat ik helemaal gek van die prut helicopters werd, maar wel leuk om mee te spelen en niet zo duur als hij crasht.

4. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Daar heb je gelijk in, volgend jaar dan maar weer.

Frans

5. Lt.Lowenfast

Lt.Lowenfast

Lid geworden:
    9 mrt 2006
    @Pietervisser:
    Dat informeren bij Graupner naar hun 2.4Ghz IFS heb ik ook gedaan.
    Een van de mensen daar sprak in voorzichtige bewoordingen uit dat er naar hun mening ook een hoop anti-propaganda werd verspreid over IFS via internet.
    Ze zouden later dit jaar een nieuw type ontvanger uitbrengen met betere antennetechniek m.b.t. bijvoorbeeld carbonfibre

Maar ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn met die IFS module....laat svp even wat weten?
    Ik heb zelf een MC-18 en loop er toch over te denken het ook aan te schaffen.
    Mocht het niks zijn kan je tegenwoordig al weer uitwijken naar een voor JR zenders passend gemaakte Futaba FASST module.

Greetz,
    Frank

6. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    Frank,

het klopt dat ze bezig waren met extra antennes die op de ontvanger kunnen worden aangesloten voor bijv carbon rompen. Ze hebben tegen mij in ieder geval verteld dat dit nog even gaat duren omdat ze nog niet tevreden zijn over deze uitbreiding. Zaten nog wat problemen in met het omschakelen van de ene naar de andere antenne.

Ik heb het gisteren even getest. Het vliegtuig binnen in huis laten liggen en ongeveer 300 meter weg kunnen rijden in de auto voordat hij in failsafe ging. Dit is wel met alle huizen ertussen en in de auto. Zodra ik weer een redelijk open zicht had op mijn huis had ik ook gelijk weer besturing. Stroomkabels en alle servodraden expres over de ontvanger laten lopen.

Tja en bevalt het niet dan zag ik al op ebay dat de ontvangers en modules 2e hands voor nieuwprijzen weggaan vanwege de leveringsproblemen.

Ze vertelden me ook nog dat je in principe alle zenders kan ombouwen met de module voor de mc18-24 zender (xm-j2). het enige wat je nodig hebt is een plus en min en de puls draad. Ook een mx12 zou je dus zo om kunnen bouwen. Hoe het in de praktijk moet werken weet ik niet maar het zou dus theoretisch mogelijk zijn.

Laatst bewerkt: 20 apr 2008
  7. Acropilot

Acropilot Guest

Ik ben ook net terug, samengeweest met Wezze hier op het forum, en ik moet zeggen, dat 80% hier enorme bromberen zijn, t'was mijn 3de keer op de beurs, en ik heb mij extreem goed vermaakt!
    Zoiets is altijd een leuk dagje uit!

En natuurlijk weera wat gekocht, ik ben eigenlijk naar de beurs gegaan zonder lijstje, ik wou daar gewoon wat geld uitgeven aan iets wat mij aanstond, en dat is dan maar een multiplex gemini geworden :p geen 3d oefenbak voor mij, maar een gewoon schuimpje om op de avond wat onozel met te doen :p

Kortom, een geslaagde dag, en volgend jaar zeker weer!

8. Lt.Lowenfast

Lt.Lowenfast

Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Klinkt niet gek Pieter, 300 meter met allerlei obstakels tussen de antennes in.
    Zit er een "RF-powerdown" mogelijkheid op om op een vliegveld een relevante range-check te doen? of is dat gewoon de antenne van je zender schroeven en "uitlopen" ?

@Samuel , gaat dat lukken, onnozel doen met een schuimpke? ;-)
    Was t eigenlijk nog druk op zondag?

Greetz,
    Frank

9. Acropilot

Acropilot Guest

Hey Frank, dat zal wel lukken ja, zolang ie kan hoveren, ben ik tevreden :p

Qua drukte viel het goed mee, ik vond het even druk als vorig jaar de zaterdag, soms wel wat moeite om deftig bij een stand te kunnen kijken, maar voor mij is de zondag ook goed genoeg om te gaan hoor ;)

mvg

10. mattiejplane

mattiejplane

Lid geworden:
    22 aug 2006
    he samuel
    Ik was er vanmiddag ook en zag 2 nederlands/belgisch sprekende mensen met een gemini zeulen kunnen jullie dat zijn geweest, rond een uurtje of 2?

11. WeZZe

WeZZe

Lid geworden:
    6 apr 2006
    Dat kan heel goed zijn.Want zoveel liepen er vandaag niet rond met een Gemini

12. vliegman

vliegman

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Ik ben zaterdag geweest ,en het was er weer gezellig druk en wat betreft de prijzen die zijn al zolang aan het steigen zolang de euro er is, en als je wat rond kijkt dan zijn er wel degelijk koopjes.
    Ik zag een bouwdoos ARF met motor servo's zender compleet 179 euro wat wil je nog meer een Cap voor 89 euro
    en zo was er nog veel meer zeker de folie was er weer goedkoop.
    En Pieter maar goed dat ik de zwever weg het laten zetten, ze vlogen letterlijk de deur uit maar je het was ook geen geld (dus ook weer een koopje)

13. Acropilot

Acropilot Guest

Lol ja, dat waren wij :p
    wij waren ook denk ikde enige die samen een gemini hebben gekocht :p

En waarom zeg je dan eens niet gedag? ;)

14. Ron 01

Ron 01 Guest

Zondag naar Dortmund geweest: €4 parkeren betaald (met de vrouw naar de stad kost meer parkeergeld). Het entreegeld was hetzelfde als vorig jaar: €11,- dus niet duurder.
    Toch een fijne dag gehad, er was zat te koop en dan bedoel ik niet alleen RTF of ARF spul.
    Okè, het was wel iets minder maar ik zie het als een dagje uit en ik hou ook van boten, stoom en treinen. Wat wel opviel was dat je je nek brak over al die goedkope helicopters. Overal zag je mensen met zo`n doos rondlopen, varierend van €15 tot €*****
    En als je dan zo`n gesprek van een verkoper volgt, hoor je hem zeggen dat iedereen ermee kan vliegen (!) Dit vind ik wel een kwalijke zaak.
    Kortom: het is voor mij nog steeds leuk en ik ga volgend jaar zeker weer.
    Al is het alleen maar om niet met de vrouw naar de stad te moeten

15. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Inderdaad, die goedkope speelgoedheli's gingen als warme broodjes over de toonbank. Veel picooZ klonen en coaxiaalhelitjes.

Ik heb trouwens een nieuwe startaccu en een leuk parkflyertje gekocht voor weinig. Geen slechte dag dus.

16. WeZZe

WeZZe

Lid geworden:
    6 apr 2006
    Heb toch ook lekkere koopjes gedaan.

De Gemini voor 80€ ipv 91.50€ (Albatros)
    5 servo's 9gr voor 4.90e het stuk ipv 8€
    Bl motor voor 35€ ipv 39€
    Lipo 3cell 2250mah 18C voor 35€ ipv 50
    en voor de rest nog wat klein spul,stekkers,lijm

17. hezik

hezik Guest

Dus ik tel het ff op. Besparingen:

11.50
    5*3.10 = 15.50
    4.00
    15

In totaal dus 45 euro. Dat is an sich een leuke besparing, maar hoeveel was je kwijt voor de entree, eten, drinken, parkeren en het er naartoe rijden?

18. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Ik weet nog goed dat ik 15 jaar geleden al in een clubblad schreef dat we de hele beurs afliepen om een accupakket te vinden wat 1 gulden goedkoper was. En vervolgens gaven we nog 80 gulden uit aan braadworsten, drank en ijs. Volgens mij gaat het er ook om dat je een (modelbouw)dag uit bent. En inderdaad is het ook wel eens aardig te zien wat andere takken van modelbouw allemaal tonen.

Al eens een dagje geparkeerd in een gemiddelde Nederlandse stad? Ik betaalde enkele weken geleden € 24,-- in onze hoofdstad.

Dit jaar konden we helaas niet, maar volgend jaar zijn we er weer bij.

Oi,
    Mees

19. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006

Dan zou ik ook niet meer gaan vliegen . :D

Kon wel eens heel duur worden als je een crash krijgt .

Hang dan de Allianz maar boven je bed . :rolling:

Mvg Johan

20. hezik

hezik Guest

Haha, gelijk heb je, Johan :)

Het ging mij er meer om dat mensen niet de illusie moeten hebben dat ze naar zo'n beurs gaan om goedkoop te scoren. Diegenen die denken dat ze wel veel bespaard hebben, hebben ofwel heeeel veel gekocht, ofwel niet alle kosten meegerekend.

Zo'n beurs is inderdaad gewoon een leuk dagje uit. En hey, als je 20 euro bespaart op je onderdelen en voor 20 euro braadworsten eet, heb je dus in feite een dag lang gratis braadworsten gegeten ;) Currywurst.. hmmm :p

Deel Deze Pagina