Wat is het meest gebruikt in nederland, mode1 of mode2 ??

Discussie in 'Beginners' gestart door baksteen, 21 okt 2015.

1. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    hmm, dan was ik die 1% bij die F5B wedstrijden. gebruik dat wat ze in jouw club gebruiken, ga niet alleen lopen klooien, dan gaat het gegarandeerd mis. ik vlieg mode 2 en doe dat al 40 jaar, en heb nog nergens problemen mee ondervonden. het is een kwestie van juist aan leren, meer niet. maar de dat niet alleen.

2. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Dat is een interessant geval. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een simulator dat fout doet. Je beweegt de stuurknuppel naar links waardoor het toestel slipt en linksom gaat rollen (bij vleugels in v-stelling) of slipt en niet gaat rollen (bij rechte vleugels). In het eerste geval zou het er wel raar uitzien als de bocht vervolgens de andere kant op is. Als ik eens een simulator tegen kom zal ik het proberen.

Martin

3. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    tja, en nu net dat heb ik dus wel in de praktijk ervaren. je stuurt links en het model gaat naar rechts. Dat was met een Robbe Airdancer die eigenlijk alleen met richtingsroer werd bestuurd. ik had hem omgebouwd naar rolroer en hoogteroer. toen ik hem uittestte na de ombouw gebeurde dit. ik stuurde links en hij ging naar rechts. Dit bleek later te komen door de differentiatie van de rolroeren. Het voelt heel vreemd als dat gebeurd

4. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Dat snap ik niet helemaal. We hadden het over ondersteboven vliegen met een toestel met dihedral/polyhedral in de vleugels. Als je alleen richting aangeeft, dan staan je rolroeren toch neutraal? Of bedoel je met 'sturen' soms rollen?
    Misschien snap ik hem. Als je ondersteboven vliegend naar links rolt met je alleen je rolroer, dan maak je vanuit het vliegtuig gezien een bocht naar rechts (vanaf de grond gezien naar links). Tot zover niets vreemds. Maar vanwege differentiatie maakt het rolroer dat naar boven uitslaat (de rechter vleugel) een minder grote slag dan het roer dat naar beneden uitslaat. Precies tegengesteld als de bedoeling is. Mogelijk werkt differentiatie dan juist een haakeffect in de hand. Is dit wat je bedoelt?

Martin

5. baksteen

baksteen

Lid geworden:
    14 nov 2012
    Ok thx guys,

Ik zal eens bij een club langslopen.
    Kijken wat die te melden hebben.

Is het trouwens zo dat een club kan bepalen dat met bepaalde merken zenders niet gevlogen mag worden ??
    Bijvoorbeeld de chinese zenders door het ontbreken van een CE keurmerk.

@GJVO:
    Super leuk aanbod GJ !!!
    Ik woon in Flevoland dus een keer naar je toe komen is geen probleem :)

4 Meter . . . . . . . pffff, dat is nogal wat :)

Ik zal je binnenkort een PB sturen om een keer wat af te spreken, want dat lijkt me echt hardstikke leuk :)

Laatst bewerkt: 29 okt 2015
  6. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    nou, als jij vliegt met materiaal wat hier officieel verboden is, bestaat de mogelijkheid dat net als vroegah alle toestellen uit de lucht komen vallen zodra jij je zender aan zet.
    zender zonder officiele CE (let op, in china zetten ze overal voor de zekerheid CE op, maar alleen de sticker wil niet zeggen dat er ook werkelijk CE op zit) kan makkelijk VEEL te veel vermogen hebben, zodoende andere signalen wegdrukken.
    Vrij kritisch. Nederland is vrij behoudens voor wat betreft zendvermogens.

Wat ook nog kan (en gebeurt) is dat jouw zender apparatuur in de omgeving gaat storen.
    vlak bij een vliegveld bv is men daar niet zo content mee. Maar dat is natuurlijk niet het enige voorbeeld.
    Of andere apparatuur stoort jouw zender. zit jouw zender op de frequentie van bv wifi (ook vaak genoeg op 2.4 ghz) kan deze jouw toestel storen.
    bij de bekende merken is dat aardig onder controle, tenzij je echt gekke dingen doet.

Zodoende mag men jou makkelijk verbieden om met een dergelijk iets te vliegen. of je luistert is een tweede ;-)
    is het gewoon een normaal werkende zender zonder gekke dingen, kan men je wel aanraden iets anders te nemen, indien nodig.
    Niemand is alwetend.. en ieder merk/type zender heeft zijn eigen manier van instellen. en dan hebben we het over 100% anders, en niet zomaar dat het een beetje anders beschreven is of zo.
    je ziet vaker dat iemand voor zo min mogelijk een exotisch apparaat aanschaft, vrolijk naar een club loopt en verwacht dat die mensen in 5 minuten alles werkend krijgen.
    niet correct.
    ook die mensen moeten zich heftig verdiepen in jouw zender. en net als bij jou, kunnen die mensen daar soms vele uren over doen.
    wat veel van die mensen dan ook niet doen, die geven jou gewoon huiswerk mee.
    jij moet er immers mee leren werken.

zodoende kan het wel heftig aan te raden zijn een zender te nemen waar ervaring mee is in de betreffende club.
    dan weten nl meer mensen hoe hij werkt, en kunnen kleine dingen in een paar tellen gewijzigd worden.
    bij sommige zenders, zonder kennis van hoe het moet, ben je daar wel eens een stevige tijd mee bezig.
    meerdere keren gehad...
    om er dan later achter te komen dat die persoon het toch niet leuk vond, en gestopt is.

7. baksteen

baksteen

Lid geworden:
    14 nov 2012
    Hoe weet je dan welk materiaal verboden is ??

8. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Koop gewoon je zender in een modelbouwshop in je buurt!

9. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Als je de spullen bij de lokale modelbouw winkel koopt is het altijd goed, scheelt je ook een hoop gedoe bij garantie gevallen.

Edit: net te laat

Laatst bewerkt: 29 okt 2015
  10. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Volgens mij wordt er bij clubs niet meer op gelet waar je mee vliegt.
    In de 35 mHz tijd verkochten sommige winkels ook grijze import Futaba, dat was ook niet "goedgekeurd", net zoals JR zenders.
    Maar die werden wel toegelaten, ook op wedstrijden.
    Als jij gewoon een normaal merk koopt (Spektrum, Graupner, Futaba, Multiplex, Jeti) dan zal je geen problemen krijgen.
    Het maakt niet uit waar je die koopt, hoewel ik wel vind dat je voordat je een zender koopt die eerst in je handen gehad moet hebben om te voelen of hij lekker ligt en loop dan ook even door het menu heen om te kijken of je dat snapt.

Nadeel is alleen... in Nederland zou ik geen goede modelbouwwinkel meer weten die diverse merken op voorraad heeft.
    Dan moet je echt naar Duitsland, mijn keus is dan W&W Modellbau in Waldfeucht (net over de grens bij Echt).
    Die heeft heel veel op voorraad, zeer behulpzaam en kennis van zaken en.. goedkoper dan in Nederland.

Dan over het vliegen....
    Ik ben lid bij de Gooi en Eemlandse, dus in Flevoland.
    Volgens mij staat de sleper van Bertus in de winterstalling, misschien dat ik nog toestemming van de club krijg om een zweefdagje te organiseren, Gerben zal deze winter wel doorvliegen en die sleurt op elektro bijna alles omhoog en er zullen ook nog wel wat brandstofslepers zijn die de winter doorsleuren.
    PH-SVV (Sander) kan ook slepen (toch? Sander?).

Ik zie de PBtjes wel verschijnen...

GJ

Ergens in februari heb ik ook mijn elektrozwever klaar, die 490cm span en kan ik ook op leraar leerling zetten.
    Dus dat is ook een optie.

GJ

11. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ja hoor, ik hoor het alleen wel graag optijd. Tot nu tot 4.5kg zonder probleem gesleept, die boomstammen van jou krijg ik niet weg denk ik.

Ps. Ik vlieg mode 1 (vroegah mode 2) ben geswitched omdat op de club mode 1 gevlogen werd en bij nood dus niemand de zender kon overnemen.

12. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    De 4 meter Swift weegt 6500 gram, dat moet op het grote veld van de G&E wel los kunnen komen.
    Ik had ook op Feestboek al een oproepje gezet en Gerben wil wel, als het sneeuwt....
    https://www.facebook.com/groups/1418718178388603/
    Verder zijn er ook al andere mensen die wel willen.

GJ

13. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ik zit bijna niet meer op feestboek, lekker rustig :D

:offtopic:

14. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Steeds meer mensen verdwijnen van dit forum (om begrijpelijke redenen) dus we hebben nu groepjes op Facebook.
    Nadeel daarvan is dat beginners niet of slecht geholpen worden om met deze hobby te starten.
    Dat is 1 van de weinige redenen waarom ik nog hier zit, hoewel ik toe moet geven dat de lay-out van het forum wel ietsje beter geworden is.

GJ

15. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    moet zeggen dat ik op facebook ook her in der in een groepje mee lees..
    en er worden daar nog wel eens mensen op het verkeerde been gezet..
    kwestie "hij die het hardst brult zal wel gelijk hebben"

Maar ach. we gaan zien wat de toekomst brengt.
    Facebook zal geen eeuwig leven hebben. niet zoals het nu is tenminste.
    Fora zullen altijd wel enige voet aan de grond houden, vraag is alleen welk forum tegenwoordig nog ECHTE kennis bevat.

16. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Kunnen we nu even ophouden met ons negatief uitlaten aub, graag een beetje ontopic blijven :)

17. baksteen

baksteen

Lid geworden:
    14 nov 2012
    Oke Guys

Bedankt voor de info.
    Weer een hoop van opgestoken !!

18. Wasp250

Wasp250

Lid geworden:
    9 mei 2012
    Ik wil hier toch even op reageren. Hoewel er veel rc piloten het zich eigen gemaakt hebben om in een bepaalde mode te vliegen is alleen maar goed, maar ik hoor in dit verhaal niets over de andere 2 modes, namelijk mode 3 en 4.

Van de laatste maak ik gebruik , omdat mij het gevoel geeft dat ik meer controle heb over het toestel. Er zit misschien een nadeel aan, omdat het gas en rolroer dan links zit, waarbij je als je de stick beweegt misschien onbewust meer of meer gas geeft. De meeste zenders hebben een rateltje of tandjes in de sticks zitten, waar je mee voelt hoe de stand is.

Ik vind mode 4 het prettigst vliegen, maar zoals gezegd, ieder zijn smaak en gevoel natuurlijk.

Op mijn website heb ik er iets over geschreven : http://www.modelvliegertje.xyz/zenders.htm

Succes met deze leuke hobby :)

19. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    En dan heb je nog mode 5, 6, 7 en 8 ;-)

20. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Ik vind mode 2 en 3 het best passen als "model" van het echte 1:1 vliegen; mode 2 als je de co-piloot en mode 3 als gezagvoerder :) Het veelgehoorde argument voor 1 en 4, het preciezer kunnen besturen, vind ik opmerkelijk. Heeft een 1:1 piloot geen last van z'n knuppel die zowel rol- als hoogteroer bedient?

Martin

Deel Deze Pagina