wat nodig om 2 servos te laten werken

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tomhaaima, 23 sep 2009.

1. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Ik denk dat je wel hele brute servo's nodig hebt om een scootmobiel te sturen.
    Heb je al een type verzonnen?

Hoe ver moet je het stuur rond draaien om een redelijke bocht te maken?

2. tomhaaima

tomhaaima

Lid geworden:
    1 dec 2008
    ik heb zo'n 1.5 kg kracht nodig om het stuur knap te laten draaien ik dat erg veel (als je rijd word het toch lichter om te sturen of klopt dat niet). voor een knappe bocht hoeft het stuur niet zo gek veel te draaien

3. dutchspider9

dutchspider9

Lid geworden:
    2 jun 2008
  4. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Je hebt de benodigde kracht gemeten aan het uiteinde van het stuur. Dat zal (ongeveer 30 cm van het midden van het stuur zijn. Op de servo zit een servoarm of wieltje. De afstand van het einde van deze arm tot het midden van de servo zal ongeveer 2 cm zijn. De kracht op dit armpje zal dus 15 maal groter zijn. Je komt dan op ongeveer 22,5 Kg.

Dat wordt een hele flinke servo!

5. tomhaaima

tomhaaima

Lid geworden:
    1 dec 2008
    wacht ff hoor aan het uit einde van het stuur is het toch lichter om het om te gooien of zien ik dat fout

6. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    In gewoon nederlands, dus geen SMS-taal en met hoofdletter en leestekens, koppel is kracht maal afstand.

7. tomhaaima

tomhaaima

Lid geworden:
    1 dec 2008
    dus volgens u is het onmogelijk

8. Redounder

Redounder

Lid geworden:
    19 sep 2009
    Onmogelijk is het zeker niet, er zijn eventueel ook servo's welke een kracht kunnen leveren van bijvoorbeeld 35kg.

Ik kwam toevallig de volgende voorbeelden tegen:

Praktisch voorbeeld 1 : Een voorwerp heeft een massa van 3 kilogram en is bevestigd aan de servosaver op 2,5 cm van het centerdraaipunt van de servo. Wat zijn de minimum vereiste parameters van de servo. Met andere woorden: Hoe groot is de te verwerken kracht op die afstand? Hoe groot moet het nominaal koppel zijn?

Oplossing
    Kracht F = m x g (valversnelling : cte) = 3 kg x 9,81 m/s² = 29,43 N

Koppel M = F x a = 29,43 N x 0,025 m = 0,73575 = 73,575 Ncm

Nominaal koppel van de servo Mn = 29,43 x 0,010 = 29,43 Ncm
    Je hebt dus een servo nodig van 30 Ncm minimum om het voorwerp op te kunnen tillen.

Praktisch voorbeeld 2 : De servo heeft een koppel van 90 Ncm. Wat is het maximale gewicht, massa die de servo kan verwerken op een afstand van 1,7 cm?

Oplossing
    Maximale kracht F = M : a = 90 Ncm : 1,7 cm = 52,94 N

Maximale massa van de last m = F : g = 52,94 : 9,81 = 5,39 kg
    Deze servo kan dus een last van maximaal ~ 5 kg op tillen. Dezelfde servo kan meer kg verwerken als de afstand tot zijn centerdraaipunt kleiner wordt.

Praktisch voorbeeld 3 : Zelfde servo als in het vorige voorbeeld maar we gaan het maximaal gewicht uitbreiden. Dit kan zoals reeds gezegd door de afstand tot het centerdraaipunt te verkleinen. We nemen nu een halve centimeter : 0,5 cm

Oplossing
    Maximale kracht F = M : a = 90 Ncm : 0,5 cm = 180 N

Maximale massa van de last m = F : g = 180 : 9,81 = 18,35 kg
    Door de afstand 1,2 cm te verkleinen, kan er bijna vier keer zoveel gewicht getilt worden met dezelfde servo: 18 kg !!

9. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    tom, wat je ook nog kan doen is twee servos emt een y kabel en/of de arm op de servo vervangen door een langere. als je deze bijvoorbeeld 4cm maakt, word de kracht nog maar: 30:4=7.5x1.5 kg =11,25 kg. ook zou je de stang van het stuur nog langer kunne maken, waardoor de kracht kleiner word.

10. Redounder

Redounder

Lid geworden:
    19 sep 2009
    Even een aanvulling om het duidelijker te maken::rolleyes:
    De twee servo's elkaar laten "helpen" door de servo's "parallel" te zetten.
    Hierdoor nemen beide servo's namelijk een portie van de totale kracht op zich.

11. tomhaaima

tomhaaima

Lid geworden:
    1 dec 2008
    wat ik nu ga zeggen klinkt mischien erg stom maar je kan de servo toch zo neerzetten dat hij aan een kant trekt en aan de andere kant duwt of maakt het dan nog niks uit in kracht

12. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Er zijn twee mogelijkheden: Je hebt niet opgelet tijdens de natuurkundelessen of je moet nog veel leren. Ik hou het op het laatste!

13. tomhaaima

tomhaaima

Lid geworden:
    1 dec 2008
    oke ik moet dus een flinke servo kopen maar dan heb ik nog een bec nodig o ja ik heb ook nog een servo nodig voor het gas die heb zo'n 400 gram nodig om helemaal ingedrukt te worden wat voor servo heb ik daar voor nodig

14. Redounder

Redounder

Lid geworden:
    19 sep 2009
    Hoe bedoel je "om helemaal ingedrukt te worden"?

Hoe geef je eigenlijk gas op een scootmobiel?
    Is dit gewoon een schakelaar of echt iets van een soort van gashendel?

Als het namelijk een schakelaar is, dan zou ik zelf kiezen voor een eerder besproken principe, namelijk een op afstand bestuurbare schakelaar welke met behulp van een ontvanger kanaal kan worden ingeschakeld zodra de gas-stick op je zender bedient word. Dit kan dan in plaats van de momenteel gebruikte schakelaar geplaatst worden, dit voorkomt een mechanisch contact (en dus een servo).

15. tomhaaima

tomhaaima

Lid geworden:
    1 dec 2008
  16. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Leg nu gewoon eens goed uit wat je van plan bent, niemand hier snapt je verhaal en weten ook al niet wat een "booster" is.

Dus hoe ga je het gas aansturen ? en hoe ga je sturen.

17. tomhaaima

tomhaaima

Lid geworden:
    1 dec 2008
    oke wij hebben dus zo'n scootmobil staan[​IMG]ik dacht laten we eens wat leuks doen laat ik hem op afstand bestuurbaar maken door een plank op de stoel vast te maken daar een flinke servo op te zetten met staal draden naar de uiteinde van het stuur en een wat kleinere servo op de gas schakelaar. dat was dus mn plan maar nu ik lees dat ik gigantise servo's nodig heb krijg ik toch mijn bedenkingen.

groet tom

18. Redounder

Redounder

Lid geworden:
    19 sep 2009
    Nogmaals, ik zou hier geen servo voor gebruiken maar een elektronische schakelaar, waarom zou je dit mechanisch willen oplossen als het ook gewoon direct elektrisch kan? Dit scheelt ook weer problemen met het monteren daarvan (de servo moet op de goede afstand van de schakelaar gemonteerd worden, als deze te dicht op de schakelaar zit, kan de servo enorm stroom gaan trekken terwijl dit niet nodig is).

19. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Staaldraden van de servo naar de uiteinden van het stuur gaat niet werken. Servo-armpjes zijn slechts enkele centimeters lang. Derhalve is de beweging die ze maken ook slechts enkele centimeters. Het stuur zal dus ook maar een paar cm bewegen.

Modelbouwspullen zijn, zoals de naam al zegt bedoeld voor modelbouw. Daar is hier geen sprake van.

20. Redounder

Redounder

Lid geworden:
    19 sep 2009
    Er zijn servo's te krijgen welke krachten kunnen leveren van 25kg/cm (bij 6V), echter houdt er inderdaad dan wel rekening mee dat dit gauw tegen de €55,00 zal gaan lopen voor een servo.

Deel Deze Pagina