Wat staat er op jullie lijst?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Rick R, 4 mei 2010.

1. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Mijn grote wens

Ik heb één grote wens.

Mijn grote liefde zijn schaalzwevers. Het maakt niet uit, kunststofbouw, houtbouw of gemengde bouwwijze. Zwevers uit de 50-er jaren in houtbouw hebben mijn voorkeur. Mijn nieuwe grote hobbyruimte is eindelijk klaar. Lopende projecten ga ik de komende wintermanden afronden. Daarna kan ik beginnen aan mijn eerste grote (wens) project. De keuze welk toestel het moest worden was snel gemaakt. Per toeval kreeg ik de originele bouwtekeningen van een Musger MG 19a Steinadler in handen. Inmiddels heb ik deze tekeningen gedigitaliseerd en ben begonnen het geheel om te zetten naar een 3-D producttekening, schaal 1:3. Het uiteindelijke model krijgt ten opzichte van het origineel wijzigingen zowel constructief als aërodynamisch.
    Dit project is voor mij een enorme uitdaging omdat ik hoge eisen stel aan deze 1:3 MG 19a.
    Om aan al mijn gestelde eisen te kunnen voldoen ben ik gedwongen, de door jaren verworven kennis en ervaringen in dit model te laten vloeien.
    De eerste tegenslag kreeg ik al te verwerken. Met Fliegerclub Schwaz uit Innsbruck had ik een afspraak om begin augustus te komen vliegen met hun MG-19a. Ook zou ik foto's maken voor mijn model. Helaas sloeg het noodlot toe, hun MG 19a werd tijdens een Föhnstorm door een hevige windvlaag op de rug gesmeten.

Eergisteren kreeg ik een uitnodiging van Mario Selss om met zijn
    Musger MG 19a mee te vliegen en natuurlijk foto's maken. Maar dat moet ik nog inplannen, want als we een keer in zijn werkplaats zijn mag ik wel een dag extra voor uittrekken.
    Het lijkt erop dat mijn wens in vervulling gaat.

Johannes

2. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Nou, dan doe ik ook maar even een duit in het zakje. Aangezien ik onlangs de Robbe Focus van MaartenX heb gekregen, wil ik voorlopig even wachten met de aanschaf van een andere (duurdere) schaalkist.

Wellicht wil ik dan toch nog maar eens gaan nadenken over de FlyFly Salto H101. Volgens mij is dit een van de weinige Chinese scalies die het vrij goed doet.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Salto-H101 Fibreglass Glider 2.68M (105.5in) ARF

(alleen daar bijna nooit op voorraad)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Smaken verschillen, maar dat is nu juist zo mooi! :D

4. allebei

allebei

Lid geworden:
    27 aug 2008
    Schaalzwevers

Ik heb voor degenen die serieus overwegen een schaalkist te bouwen de digitale tekeningen van de onderstaande kisten (de 1op1 versie dus):

-Schleicher K8
    -Schleicher K7
    -Schleicher ASK13
    -Schleicher K6Cr (weet niet 100% zeker of die al digitaal is)
    -Schempp-Hirth SHK1 (romp lay-out bestaat helaas geen officiele tekening meer van).
    en over enige tijd
    -Schleicher K4 (Rhonlerche)
    -Skylark II
    Voor al deze vliegtuigen, muv K4, kan ik toegang regelen tot een vliegend exemplaar voor eventuele details.

Ooit eens een ASK13 schaalkist gezien op Bad Neustadt. Vliegtuig was tot op de fokkerspelden in de hoofdbouten 100% schaal. Erg knap.

Ronald Rooij

5. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    Ronald,

Zijn dat autocad plannen die je hebt van deze? Ik ben anders wel geïnteresseerd in deze van de ASK13.

6. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Olivier, nee, dat zijn geen CAD plannen, maar scans van de originele tekeningen van de 1:1 vliegtuigen (ik heb hier ook een kopie van de files). Als je CAD files wilt moet je dus een paar avondjes aan de gang ;). Het is wel prachtig materiaal als je een echte schaalkist wilt bouwen.

7. rovamo

rovamo Guest

Geachte modelbouwers

Zoals al eerder gemeld wil ik graag de Musger MG 9a (4,42 m.) gaan bouwen.
    In frankrijk kan ik de plannen kopen.

9a Musger MG = 54 €
    9a Musger MG + bestanden DXF = 62 €

Betekend dit dat ik met de DFX bestanden naar een bedrijf kan stappen om de spanten en ribben te laten frezen, of moet er eerst nog meer gedaan worden, met een CAD programma bijv.beeld.
    Van CAD programmatie ken ik niets, ik heb al last om mijn database in orde te houden.
    En waar kan ik iemand vinden die dit werkje (nou ja werkje) voor mij kan opknappen, liefst in Belgie of Nederland natuurlijk.
    Verder vermeld de verkoper

LET OP DFX -bestanden bevatten alleen de delen te knippen, ze zijn gedebugd, klaar om te snijden.

Wat dit betekend begrijp ik niet goed.
    Als iemand van jullie me wat verder kan helpen bedankt op voorhand.

groetjes

Robert Van Mossevelde

8. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
  9. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Hallo Robert,

Ik vermoed dat je de zinsnede "LET OP DFX -bestanden bevatten alleen de delen te knippen, ze zijn gedebugd, klaar om te snijden." via Google-translation hebt vertaald, of zoiets.

Zou je de Franse tekst van Vincent kunnen posten? Daar kan ik wellicht wat mee. En anders kan ik het aan Vincent zelf vragen.

Gr. Dirk.

10. rovamo

rovamo Guest

Beste Dirk

Bedankt voor je zeer snelle reaktie om me behulpzaam te zijn.
    Hier de franse tekst, ik stuur ook de bovenstaande tekst met zijn redenen mee.

Suite a de trop nombreux abus, piratage, commerce sauvage....
    Je ne distribue plus gratuitement mes plans en DFX, mes vous pouvez aquénir les DFX des piéces a découper uniqement pour un eutilisation, restreinte et personelle mais pas les plan entier de construction en DFX, ces fichiers de decouper ne peuvent pas étre achetés séparement du plan papier, ils sont envoyés uniquement par e-mail, il est strictement interdit de diffuser ces fichiers sur des sites web. forum.... il est également interdit d'enfaire commerce, short-kit, cd,,plans.

Tot hier de tekst die ik begrijp wat hij bedoeld maar ik geef hem ook aan u door voor alle begrip.

*ATTENTION, les fichiers DFX ne comprennent que le piéces a découper, ils sont debuggés, pret a découper (visualiser) pour chaque planeur.

Ergens op een andere plaats schrijft hij nog dat hij een E-mail adres nodig heeft om de DFX bestanden door te sturen.

Als ik nu weet dat diegene die de stuukken zou frezen met zijn gegevens verder kan, dan moet ik alleen nog iemand zoeken voor dit werkje.

Robert

11. rovamo

rovamo Guest

Nog snel een vraagje aan Vjete Kortrijk.

Ik zie dat in je lijstje met beschikbare plannen de Castel 25 S ontbreekt.
    Langs Evert Boher heb ik vernomen dat u die wenste te bouwen, en dan ben ik hier op het forum maar gaan zoeken, en vond 14 dagen geleden mijn eigen opnamen in jouw vraagbaak van de Castel 25 S die ik in 2007 gebouwd had.
    De foto's waren door Evert geplaatst.
    Mijn Castel 25 S heeft nog altijd niet gevlogen, eerst geen geschikt terrein in mijn omgeving (ZELE Oost-Vl.) en nu geen slepers meer.
    k'zal er eens mee naar een Biggs treffen moeten mee gaan.

groetjes Robert

12. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Robert, DXF bestanden zijn over het algemeen goed geschikt voor een frezer. Er moet echter nog wel iets aan gebeuren, maar dat moet waarschijnlijk door de frezer zelf gedaan worden in software die specifiek voor de freesbank is. Er moet nl worden aangegeven wat de binnen- en buitenzijde van de lijn is, zodat de machine weet aan welke kant van de lijn de frees geplaatst moet worden. Als de frees precies over de lijn zou gaan worden je onderdelen te klein ivm de diameter van de frees. Verder moet worden aangegeven welke richting de frees op moet gaan (linksom of rechtsom) en de volgorde van frezen van de diverse lijnen (eerst gaten in de onderdelen, dan pas de buitencontour etc).

13. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Wat Vincent hier verteld is (samengevat) dat hij zijn DXF-bestanden niet meer los verkoopt vanwege 'piraterij'. Je moet dus altijd de papieren tekening(en) kopen. De DXF-files zijn strikt persoonlijk, je mag ze niet doorverkopen, verspreiden, etc. en ook niet gebruiken om kits mee te maken die je vervolgens gaat verkopen. Uiteraard heeft hij een email-adres nodig om die bestanden te kunnen mailen ...

De zin die jij niet begrijpt betekent het volgende:
    De DXF bestanden zijn vrij van fouten (debuggen = fouten verwijderen). Frees-klaar dus. de bestanden bavatten enkel de onderdelen die gefreesd moeten worden. Dus niet een los blokje opvul-balsa, scharnieren, sleepkoppelingen en dergelijke. Ik denk ook dat de stukken triplex voor romp- en vleugel-beplanking er niet op staan.
    Ook kun je uit die DXF's niet de samenstelling halen. Het is dus geen digitale 3D constructietekening. Alle te frezen (maar alleen die dus) onderdelen zijn in een plat vlak gelegd en gegroepeerd. Waarschijnlijk afgestemd op de grootte van balsaplakjes en triplex-plankjes.

@Fotor
    Ik denk dat er wellicht ook nog een hergroeperng gedaan moet worden. Nl. als het werkgebied van de freesbank anders is dan waarvan bij de originele DXF's vanuit is gegaan. Maar dat is ook iets wat uitsluitend de frezer zelf weet.

Gr. Dirk.

14. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Voor mij staat de ASW 24 3,25m van Rippin (niet meer op het verlanglijstje) op de bouwtafel.
    Eerst de trainer 1600 van Johan afmaken en dan verder met deze zwever.
    Voor mij is ook deze tak van de vliegerij volledig nieuw en ik lees dan ook bijna elk bouwdraadje met veel interesse.
    Op dit moment kijk ik ook op de Tannen Alm in Oostenrijk naar de verrichtingen van de vele zwevers die daar in pension zijn.
    Schitterend als ze die grote toestellen daar de diepte in gooien en dan toch altijd weer terug komen.
    Groeten
    Ton

De ASW 24 zoals hij er uit moet gaan zien (foto is van forumlid Barry)

Ik vind hem vooral mooi door die dikke buik waar ook veel ruimte is om alles kwijt te raken.

15. rovamo

rovamo Guest

Hartelijk bedankt Dirk en ook Fotor voor de degelijke uitleg, ik ben weer wat slimmer geworden voor wat DFX bestanden betreft.
    Voor mij was het van belang dat ik nu weet dat de persoon die de stukken freest genoeg heeft aan DFX bestanden.

Ik ga de plannen en de DFX bestanden bestellen, en daarna iemand zoeken die de stukken wil frezen, die geeft me dan wel door of ik eerst nog zelf iets moet doen.

In 2008 kocht ik in Dortmund op de beurs de gefreesde stukken plus plannen voor de bouw van een Minimoa 4,83 m.
    Ook daar waren de houten liggers, balsa of multiplex 0,4 en 0,6 mm. voor bekleding en ander klein spul niet bij inbegrepen, wat begrijpelijk is, dergelijke stukken zijn te groot om op te sturen, en gemakkelijk verkrijgbaar in onze modelbouw winkels.

Dirk en Fodor nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Robert

16. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Veel plezier met het bouwen van deze prachtige kist!

Zoek ook eens naar bouwdraadjes op het forum van Retroplane.
    Kijk voor gedetailleerde bouwinstructies op het bouwverslag van Vincent.

Enne ... bouwdraadje?!!! :rolleyes:

Gr. Dirk.

17. lovetofly

lovetofly

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Heel veel wensen

- als eerste met mijn nieuwe frees de onderdelen frezen voor mijn Musger MG9A. Ik denk
    toch dat ik hem ga verschalen.

- Mijn twee stuks DG1000 afbouwen
    - Thermieksport klaar maken
    - 4mtr. ASW 24 in orde maken. Deze heb ik gekregen en heeft al gevlogen. (bij de vorige
    eigenaar) Alleen controleren en de elektronica erin monteren.
    - een overgenomen hellingkist repareren, zit een klein scheurtje in de vleugel, en dan weer
    met de jongens mee naar de kust.

en:
    Over mijn CNC frees in cnc forum mijn verhaal doen over de aankoop, aflevering en opbouw van de machine. Vooral de opbouw heeft nog al wat ergenis gegeven. Inmiddels allemaal opgelost, en hij werkt perfect.

Groet Paul.

18. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    Hallo Robert,

Mijn excuses voor de late reactie, ik was dit wat uit het oog verloren.
    Als ik het goed heb is die van jou schaal 1:2.5, dat is wel net iets te groot voor mij, ik hou het liever op 1:5. Maar miscchien zouden de plannen wel 50% te verschalen zijn?

Alvast bedankt voor je reactie!

19. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    een 3m crosscountry achtige electro zwever met supra romp,
    een 2m pijl/quadroflap/winglet electro zweef nuri.
    maar wordt wel steeds meer realiteit :p

20. rovamo

rovamo Guest

Plannen

Foutje gemaakt

Robert

Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2010

Deel Deze Pagina