Wat staat er op jullie lijst?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Rick R, 4 mei 2010.

1. rovamo

rovamo Guest

Heb vandaag de plannen en de DXF bestanden voor de Musger MG9a besteld bij Vincent Besancon in Frankrijk en leef nu voor een paar weken in blijde verwachting. Alhoewel ik op mijn ouderdom al lang een geduldig mens geworden ben.
    En er komt zeker een bouwdraadje Dirk, dat beloof ik op mijn Plechtige communiezieltje, dat ook al vele jaren geleden is.

Ik wil nu eerst de DXF bestanden bekijken voordat ik verder aan een frezer ga denken.

Robert

2. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    Kun en mag je mij deze ook eens doorsturen? Ik ben net weer verder gegaan met de plannen van de Kranich, als ik deze af heb kan ik misschien een ASK13 in AutoCAD zetten. :p

@ Robert,

Bedankt voor de moeite dat je al hebt gedaan maar als ik het zo lees wordt het een beetje omslachtig en vrees ik een beetje voor onduidelijk worden als het plan 2x moet verschaald worden.
    En ik kan voorlopig wel nog even verder. Ik bouw/teken niet zo snel:p

3. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Zoals je in mijn eerdere vertaal-berichtje had kunnen lezen: nee dat mag niet. Begrijpelijk ... toch?! Hij verkoopt tekening en DXF-files. Als je dan roept "kopiëer er maar op los", ontvang je geen stuiver meer.

Gr. Dirk.

4. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006

Goed lezen. Ik heb het dan ook niet over de plannen van Vincent maar over de 1:1 scans die Raymond oa in zijn bezit heeft om zelf een ASK13 in ACAD te kunnen zetten. Vincent heeft niet eens een ASK13.

5. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Bij mij stond de Ava van Vladimir al heel lang op mijn lijstje en nu is het zo ver!!!! De kleuren bij mijn Ava zijn blauw met geel ipv rood.

Hij is 1,5 week geleden binnen gekomen en heeft vrijdag zijn maiden gehad en gister ondanks de harde wind ook nog een beetje in de thermiek gehangen :)

Een geweldige floater!!! kan niet anders zeggen. Moet er nog foto;s van maken maar die komen er aan.

Grt Lyckele

6. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Prachtige dubbele knikvleugel. Zeker zeer stabiel!?

7. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Dat is de 2e Ava bij ons op de club.
    Superstabiel. Verschikkelijk goede thermieker!
    Kan ook haast niet anders. Spanwijdte: 3m en een beetje. Gewicht: <1kg!
    't is gewoon een DLG van 3 meter ....

Prachtkist.

Dirk.

8. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Wauw Lyckele, een AVA!! Prachtkist. De meeste ontwerpen van Drela zijn mooi, vliegen goed en zijn extreem licht. Nu moeten we zeker binnenkort weer eens samen vliegen!

9. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Wauw, Een AVA staat al tijden op mijn verlanglijst (bericht#24) De AVA is een afgeleide van Mark Drela's Bubble Dancer. Deze blog heb ik al tijden bij mijn favorieten staan: Bubble Dancer
    Een aardig project, bijna alles moet je zelf maken of uit de VS halen. Dan is zo'n AVA toch een stuk makkelijker(en duurder)

Heeeel veel plezier ermee, maar dat komt zeker goed!

Groeten Rick

Laatst bewerkt: 6 sep 2010
  10. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Moeten we inderdaad doen (had eigenlijk al veel eerder gemoeten (schaam schaam ) )
    Dus let me know....?

Ik heb er wel over zitten denken en lezen (heel veel lezen) om hem zelf te bouwen maar zo mooi bouwen als de AVA vergt heel veel discipline en tijd en ervaring. Nu heb ik aardig wat zwevers gebouwd maar met op ieder ripje koolstof enz... mist de ervaring bij mij.

Hij wordt zo mooi en strak bijna klaar geleverd dat hij het geld wel dubbel en dwars waard is ;)

Het oude model AVA is nu ook al niet meer te krijgen alleen de spare parts worden nog gemaakt. Je komt nu terecht in de AVA PRO Familie van Vladimir (en Mark Drela ) >> AVA PRO family
    Maar mocht je ooit in de gelegenheid zijn om er een aan te schaffen, nieuw of 2ehands zeker doen!!! Ik loop nog steeds met een smile rond.

Om precies te zijn weegt de mijne vliegklaar 947 gram zonder balast en met een spanwijdte van 3,20 meter heeft hij een enorme glijhoek.

Grt Lyckele

11. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Luckely, hoe ervaar je de afwezigheid van ailerons bij een 3 meter zwever?

Zelf heb ik het gehad met rudder/elevator kistjes. Maar in het geval van Drela ontwerpen kan ik deze mening vast nuanceren?!

12. Paul E

Paul E

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Pulsar 3200

Voor diegene die iets Ava-achtigs willen hebben, naar keuze met of zonder ailerons: kijk eens bij F5-models (Main Page | F5 Models).
    Deze produceren de Pulsar 3200 en 3600, naar keuze kruisstaart of V-staart. Vleugelprofiel AG-25.

Ben zelf sinds vorig jaar in het bezit van een Pulsar 3200 V, en tot nog toe alleen maar goede ervaringen.
    Inmiddels vliegt er ook een 2e exemplaar bij de ELC. :)

Het leeggewicht van de zwever (ca.970 gr. zonder apparatuur) is ca. 200 gram zwaarder als van de electro-uitvoering (ca 760 gr. zonder apparatuur, motor, accu) maar heeft daarvoor een verzwaarde hoofdligger. Het vliegklare gewicht van de zweefversie komt hiermee tussen de 1200 en 1300 gram, en kan geballast worden tot ca 1800 gram (ballastpijp af fabriek standaard ingebouwd). Wel iets zwaarder dan de Ava pro (1195 gram in de eenvoudigste uitvoering) maar daartegenover staat ook een groter vleugeloppervlak (70,5 dm2 tegen 67,9 dm2). Volgens opgave van de fabrikant moet de Pulsar F3J starts kunnen weerstaan. Ik heb zelf de Pulsar nog niet gestart aan een 1.1 kW lier, wel aan een 0.8 kW lier. Hier kan ik zonder meer vol trappen en de kist lanceren als een F3J. Starten aan een 1.1 kW lier gaat echter nog wel een keer gebeuren.

:rolleyes: Lijkt me leuk om eens een keer een 1:1 vergelijk te maken met de Ava!

Paul

Laatst bewerkt: 13 sep 2010
  13. jorn

jorn

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Nog een vergelijkbaar model: Klapperstorch
    Zoiets staat ook op mijn lijst.

14. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Ik mis de ailerons op de AVA niet hoor, het is een geweldige floater. Vliegt mooi en statig.
    Vlieg gewicht is 947 gram. Heb nu een balast tube in gebouwd en ben bezig om balast staven te maken van 80,100 en 120 gram.
    Je kan deze in elkaar schuiven en zo een totaal van 300 gram aan balast toevoegen.
    Daar wil ik mee gaan experimenteren.
    Je kunt volgens Vladimir tot +_ 500 gram gaan, maar naar mijn idee vliegt hij dan minder lekker.

Grt Lyckele

15. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hey Paul,

Nog zo'n mooie floater ;) Ze hebben bij F5 models ook mooie kisten staan.

Laat maar weten wanneer ik een keer kan komen vliegen bij ELC ??

Zelf wou ik naast mn Soarmaster F3J (waar ik vandaag eindelijk weer eens mee gevlogen heb) een grote floater maar dan een stuk lichter en kwam dus bij de AVA uit. er zijn gelijke modellen maar die hebben allemaal hun voors en tegens.

Ik had het geluk dat een club genoot al een AVA in bezit had en heb hier mee mogen vliegen. Ik een woord "Geweldig"

Heb ook nog naar de Topas gekeken maar hier waren de meningen over verdeeld Better of two - Topaz vs. Ava - RC Groups

Hier staat nog een heel draadje over de AVA Ava - RC Groups

En hier nog van de Pulsar 3200 New pulsar 3.2 - RC Groups

Grt Lyckele

16. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hierbij nog wat foto's van de AVA

En samen.....

Redelijk vluchtje..... ( 453 meter )

Grt Lyckele

Laatst bewerkt: 22 sep 2010
  17. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Slim om hier het bewijs te leveren.
    Dat komt je te staan op een boete van 750,- euro.

153 m overschrijding hoogtelimiet.
    3 m foutcorrectie
    (153-3)x5=750,-

Binnen 14 dagen te voldoen aan de clubkas.

Gr. Dirk.

Jongens: MVC-Otto gaat binnenkort een gratis barbeque organiseren ....
    :rolling:

18. firefox309

firefox309 Guest

en in belgie is het 120meter max... enkel bij wedstrijden of gebeurtenissen die via het VML vermeld staan, is een hoogte van 200meter toegestaan.

in belgie is deze grap dus nog heel wat duurder (1665 euro?)

19. hendrik

hendrik

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Heren, even een update van mij:

Ten eerste ik leef nog!

Wat staat er op mijn lijstje?

Als eerst de Bunte Huhn afmaken (zie onderschrift). Ik heb sinds mei dit jaar niet meer aan de Bunt gewerkt. Niet omdat er geen zin was, maar domweg weinig tijd. Nieuw werk, vakantie periode en de laatste 4 weken elke avond en weekend klussen in een huis. Dat project wordt komende week afgerond en dan heb ik de zolder weer vrij! Kan ik dus weer verder bouwen aan de Bunte. Ik schat in dat de Bunte nu over 4 weken klaar is.

Daarna heb ik nog de Baricuda (goed geschreven?). De romp moet nog gespoten worden en de vleugels bespannen. Electro erin....

Het volgende heeft zich ook al weer aangekondigd. Arjan heeft een Salto-Wik romp voor mij en een tekening van de vleugels. Vleugels bouwen dus....

Daarnaast moet ik ook nodig de Sunny en de Silentius opnieuw bespannen en het houtwerk nazien op breukjes etc.

Kortom: de winterperiode staat voor de deur, veel hobby werk aan de winkel

Laatst bewerkt: 2 okt 2010
  20. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De Sunny kun je met een beetje moeite heel mooi bespannen. Het is een stuk meer werk dan recht-toe-recht-aan bespannen, maar het resultaat is de moeite waard.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina