Interessante discussie.
Ik heb de discussie ook even rustig bekeken en moet concluderen dat het onderwerp al vaker besproken is in andere varianten. Het ‘leuke’ is dat de 3D-mensen er niet genoeg 3D figuren in vinden zitten en de F3C-dudes er te weinig F3C figuren in terug vinden.
Even een quote van mijzelf uit een ander topic:
We krijgen wel eens te horen dat er niet genoeg F3C gerelateerde figuren in het B-programma zit. Mijn reactie is hierop is nog altijd het zelfde: Er zijn er zat! En probeer die eerst maar eens met F3C precisie te vliegen
F3C-type hover B-figuren:
- Staande driehoek met pirouette
- Staand rechthoek
- Pirouette
F3C-type vlieg B-figuren:
- Rolling stallturn
- Dubbele roll
- 4-punts roll
- Looping met halve rollen
- Pull back
- Autorotatie
Wanneer je bovenstaande figuren zo kunt uitvoeren als bijvoorbeeld Cees zijn F3C routine doet dan zul je niet meer vragen om nieuwe F3C figuren in de B-klasse maar gewoon mee doen in de F3C-A...
Mijn reactie op de opmerking “er zitten niet genoeg ‘3D-achtige’ figuren in de B-klasse” zal ik het zelfde verwoorden als de eerste regel in mijn quote bovenstaand... De reactie van Remon slaat de spijker op z’n kop en scheelt mij een hoop typwerk. Ik deel zijn beleving volledig maar heb er nog wel wat aan toe te voegen.
Om maar gelijk met het grootste ‘probleem’ te komen, is het wel verstandig om wat meer 3D figuren toe te passen? Vooraf, tussendoor en na de wedstrijden wordt er wel eens vrij gevlogen, hier zien we dan wel eens mensen van deze “extremere” 3D figuren maken waarbij we het liefst de schuilkelders in duiken om dekking te zoeken. De zogenaamde ‘one-trick-pony’ die zich een kunstje geleerd heeft maar van de basis weinig tot niks beheerst. Stel dat we die figuren gaan toevoegen (bijv.:tic-toc (3x side-in), hurricane (3x), rainbow (3x)) loop je het risico dat de mensen die figuren gaan kiezen voor de hoge K-factor of erger, de “kijk ik kan dat” gedachte. Remon omschrijft het gevoel tijdens het vliegen voor een jury of onder “minder optimale weersomstandigheden” perfect. Combineer die gedachte met de factor ‘mogelijke onkunde‘ en ongelukken are waiting to happen. De huidige 3D-figuren in de B-klasse vormen een goede basis voor de meer geavanceerde figuren, beheers die goed en je bent met je sport bezig.
Bovenstaand verhaal is mijn mening waarom IK geen voorstander ben van meer extreme 3D-figuren in de B-klasse. Dit volledig gebaseerd op mijn eigen ervaringen als ex B-klasse piloot die zelf ook die tic-toc gekozen zou hebben als die in 2007 in het programma gezeten zou hebben. Alleen zie ik nu in hoe onverstandig dat geweest zou zijn, gezien mijn zenuwen tijdens de wedstrijden en slechte basis in die tijd. (one-trick-pony, het rennen voor je überhaupt kunt kruipen heb ik ook gedaan). Ik zal hoe dan ook het onderwerp meenemen naar de volgende vergadering eind dit jaar.
Is de overstap te groot naar de A-klasse? Nee helemaal niet, hoezo?! Ook dit staat mooi omschreven in de belevenis van Remon (ga ‘t nog eens goed lezen!). Hier volgt weer mijn visie op dit onderwerp. Wat is er mis met in de B-klasse te blijven hangen, daar ervaring op doen, die figuren zo goed mogelijk proberen te doen (basis opbouwen) maar lekker op je zondag die hurricanes, tic-tocs en andere 3D figuren te oefenen en je klaarstomen voor de A-klasse? Wat ik wil zeggen, omdat je eindelijk die inverted hover en hurricane kan betekend nog niet dat je die voor een jury moet laten zien? Toen ik nog B-klasse vloog was stond ik het gras ook al kort te maaien en bladefarts te maken met een paar krakkemikkige 3D-figuren. Wetende dat ik geen freestyle van 3min kon volmaken had ik zoiets van, ik blijf lekker B-vliegen en ervaring op doen, die figuurtjes doen we wel even op de wedstrijddag maar blijf lekker verder kloten met de A-figuren in het weekend. Nee ik had geen moeite met de overstap naar de A, waarom? Ik had me er dus al op voorbereid, ik wist dat ik aan de bak moest en een freestyle bij elkaar moet vegen en dan ook nog een FTM. Zal mij een worst zijn om onderaan te eindigen in het begin, ik wil verder. Het is geen familiedag activiteit maar daadwerkelijk een sport waar je je op moet voorbereiden, over na moet denken en voor moet trainen.
Steven is het perfecte voorbeeld van iemand die de stap goed gemaakt heeft. Zijn voorbereiding op de overstap heeft ie een jaar over gedaan “volgend seizoen ga ik F3C-A vliegen”. Die instelling heeft zijn vliegkunsten tot een hoger niveau gebracht.
Dutch 3D en F3C op andere dagen? Dit hebben we tijdens de vergaderingen meerdere malen besproken en komen telkens tot de conclusie dat het niet haalbaar is om “voor ons zelf te gaan“. Zoals Walter al omschreef, de animo is er (nog) niet voor.
De problemen:
De dag valt dan niet meer te vullen
Het te kort aan jury-probleem
Het belangrijkste: je trekt die leuke groep mensen uit elkaar die maar een doel hebben, samen een fantastische wedstrijddag neerzetten met een geweldig goede sfeer.
De ideeën zijn goed en erg welkom maar het moet wel haalbaar zijn. En ja, stilstand is achteruitgang! Dat is de opmerking die ik een dik jaar geleden maakte en mij een plaatsje in de organisatie opleverde. We hebben afgelopen seizoenen ook absoluut niet stil gezeten, introductie FTM’s, nieuwe website, Special-day, reorganisatie figuren en nog vele andere zaken achter de schermen.
Nog even de kogel door de kerk. Ik stoor mij aan een aantal reacties van mensen die niet begrijpen dat de wedstrijden niet een excuus moeten zijn voor een leuke meeting. We hebben dit jaar in Venlo kunnen zien dat het om topsport gaat en zoals Walter al zegt, voor sport moet je trainen! Het moet serieus gebeuren maar het moet natuurlijk wel gezellig blijven. En IK denk dat we dat wel HEEL goed voor elkaar hebben bij de Dutch 3D / F3C.
Groenten,
Tjerk