Wat zijn goede A.R.F. Kisten, en waar moet je van afblijven.

Heren

Omdat ik geen ruimte heb om zelf te bouwen, ben ik aangewezen op A.R.F. kisten.
Welke zijn goed? En welke koop je geen tweede keer meer.
Vertel me Uw ervaringen.
 
beginner ?????????? neem een calmato , supertoestel voor weinig geld en in 2 a 3 uurtjes vliegklaar .
 
Een calmato idd, een super vliegtuig, heb je in 1 dag in elkaar gefrutseld. :)

gr. Kelvin
 
hoi,

ik was ff vergeten dit te vragen, maar als je een motortje nodig heb, ik heb nog wel een paar motortjes liggen

- TT .40 (net ingelopen, moet alleen een recoll in)
- OS max .40 FSR (oud motortje)
- OS max .40 (ook alleen ingelopen)

gr. Kelvin
 
Een beginner ben ik niet.
De Calmato was inderdaad mijn eerste kist. Ik heb met dit toestel ook mijn brefet gehaald.Over het algemeen zijn alle Kyosho modellen goed, alleen ben ik niet zo te spreken over de bespanning, van de Spitfire bijvoorbeeld, is het gewoon flut.
Maar er zijn nog genoeg andere merken waar ik persoonlijk geen ervaring mee heb, vandaar mijn vraag.
 
Er is echt te veel om op te noemen de dag vandaag. Je spreekt over een Spitfire? Ik neem dan ook aan dat je interesse naar deze toestellen uitgaat ?

De eerste bouwdozen van Kyosho waren bespannen met zelfklevende folie. Er zijn nog een paar merken die dergelijke bespanning gebruiken, V-Mar bv heeft enkele toestellen uitgebracht die bespannen zijn met Polycote ECS (niets meer dan kleurig voorgedrukte zelfklevende vinyl). ARF's met deze materie kun je inderdaad beter links laten liggen want die bespanning reageerd hoegenaamd niet op warmte zodat je het niet strakker kan aanspannen.

Beter kun je kiezen voor ARF's die met een bespanfolie (Monokote, Oracover, Ultracote oid) zijn bespannen. Dan kun je nadien bij het uitvoeren van een herstelling moeiteloos het zelfde kleur krijgen wat met die zelfklevende rommel niet altijd het geval is.

Ikzelf heb een HYPE Space Walker II ARF en het is degelijk te noemen, vooral betaalbaar en uitgevoerd in good old Oracover.

Stevo
 
Stevo zei:
ARF's met deze materie kun je inderdaad beter links laten liggen want die bespanning reageerd hoegenaamd niet op warmte zodat je het niet strakker kan aanspannen.
Had ik ook altijd gedacht. Met de bout wordt het meteen een ramp. Heb ontdekt dat als je een haarfohn er op houdt het gedurende de eerste 10 seconden slechter wordt, maar als je geduldig door blijft fohnen je alle ellende eruit trekt.
 
Simprop / Seagull ben ik gematigd tevreden over. Heb een Corsair van Seagull (Zit een Simprop sticker op de doos, maar wordt door Seagull gemaakt). Opzich ziet het er allemaal wel goed uit, de afwerking is ook wel redelijk. Maar er zitten een aantal van die kleine irritante dingen in. B.v. de gleuf in de romp voor het kielvlak is langer dan het kielvlak zelf. Dus zit je weer met een gat voor je kielvlak die je op moet vullen. Omdat het een ronde romp is, is er een halfrond kapje meegeleverd om het staartwiel mee af te werken. Stomme is alleen dat deze wit is en je deze met geen mogelijkheid in de zelfde kleur krijgt als de romp. Moet dus zelf een van hout na-bouwen om deze te kunnen oracoveren. Hier en daar zitten er standaard uit de doos al kleine beschadigingen in de vorm van ingedeukt hout. Duur was ie niet maar de afwerking is er ook naar. Hij is overigens wel vrij degelijk gebouwd.
 
Dualdude

Ook Hype (die verdeeld wordt door Kyosho Duitsland) is eigenlijk Seagull is eigenlijk Simprop, zo wordt de lijst met fabrikanten al heel wat kleiner aangezien de constructie van al hun toestellen pal het zelfde is.

Hans,

Ik heb nog een Tunder Thiger Giles 200 gehad met dat plakspul, dat was een komplete ramp gewoon. Ik heb het echter nooit met een Föhn geprobeerd. Met een strijbout werkte het hoegenaamd niet. Ik heb toen het toestel gestript en met Oracover bespannen. Zo werd een goedkope ARF een duurkoop.

Stevo
 
indien je echt goede arf's wil, kan je altijd voor Hacker, JR models of Topmodel CZ gaan. Meestal zijn deze toestellen prachtig gebouwd, bespannen met ECHTE ORACOVER, gebouwd in Tsjechië. De kwaliteit is erg goed, evenals die van de bijgevoegde accesoires (metalen kwiklinks, epoxy stuurhevels...). Voor deze kwaliteit moet je wel wat neertellen :roll:
 
Heb net een SIG Sun Dancer opghaald bij HobbyIn.
Ziet er allemaal heel netjes uit. Ook de bijgevoegde hardware is goed.
Ook de andere ARF's die ik van SIG gezien heb waren OK.
SIG lijkt dus ook kwaliteits ARF's te leveren.
Gezien sommige opdrukken op zakjes hardware lijkt dit model overigens zoals zovelen ook in China gemaakt te worden bij www.theworldmodels.com.
 
diablotinxlpilot

Ik heb de Cap 232 3D van Topmodels en dat is inderdaad op en top tot in de puntjes afgewerkt maar wel heel erg prijzig.

Stevo
 
Met SIG kan je je haast geen buil vallen, ook de bouwdozen van SIG (de modernere lasergesneden) zijn altijd keurig verzorgd. Heb slechte ervaring met de Graupner superair (ARF) hier lagen de buitenkabels voor hoogte- en richtingroer over de gehele romplengte los. Ook de met Polycote ECS bespannen ARF's kun je beter laten liggen.

Groet,

 
Ohja, heb ook nog een TopmodelCZ ARF in doos (Kabriolin) . Die ziet er inderdaad subliem uit, mag ook wel voor dat geld :P Hoe de passing is weet ik nog niet maar het ziet er iig veelbelovend uit :)
 
De kabriolin heb ik ook, vliegt erg leuk
Koop zeker nooit een Jamara ARF telemaster, dat ding vliegt ENORM slecht (ik heb er 4 verschillende gevlogen...)
 
Hm, handig dat je dat zegt. Bij ons zijn er twee. Een heeft gevlogen (met 10cc Magnum) en dat vloog voor geen meter. Zou je wat specifieker kunnen zijn in wat je er slecht aan vond. Dan kan ik je ervaring doorgeven. Ze hebben nml de klacht doorgespeeld aan Jamara.
 
-Er is vanalles mis met de instelhoek van de staart. Indien je deze aanpast vliegt het al wat beter.
-Ook moet je de beide wielen wat in-spoor geven, zodat ook het opgaan wat wordt vergemakkelijkt.
-Vlieg met een grote prop met weinig spoed.
-Het toestel is bijna niet uit te trimmen, maar daar heb'k nog niets op gevonden.
-Hoop gewoon dat het toestel vlug stuk is, en ik bedoel niet-meer-te-repareren stuk, zodat je een fatsoenlijke trainer kan gaan halen. Calmato bv. een vriend van mij kan er bijna zijn voledig F3M national programma mee vliegen :o
 
Ik heb tijdens de bouw van mijn telemaster ook grote twijfels gehad over de instelhoek.
Via de Modelbouwzaak navraag gedaan, zij vertelde na enige dagen dat ik gewoon de instelhoek aan moest houden.
Ik natuurlijk eigenwijs en instelhoek aangepast, nou dit was bijna de laatste vlucht.
Vervolgens toch de instelhoek aangepast zoals Jamara dit "bedoeld"
heeft, en inderdaad hij vliegt goed.
Alleen het uittrimmen blijft een probleem. Bij lage snelheid is dit heel anders als bij volgas. maar zoals gezegd hij vliegd heel goedmoedig.
De vreemde instelhoek komt waarschijnlijk door het dragende stabilo.
 
Wat Hans zegt klopt, wat ik op een ander Forum heb gelezen is, dat als je problemen met de bespanning hebt, dat je hem eerst en paar uur in de zon zet, mocht de bespanning loskomen, om dan hier met een haarfohn overheen te gaan, en dan moet het een heel eind goed zijn.
Een kennis van mij, had een Corsair van V-Mar gekocht, het vloog heel goed, maar bij de derde landing, zakte hij compleet door het landingsgestel heen, heel de bevestiging in de vleugel was losgekomen, terwijl het gewoon zachte landingen waren.

Zelf heb ik nog de Extra 300 van Graupner.
En ik moet zeggen, na enige aanpassingen, het vliegt super.
Totaal nergens geen problemen mee.
 
ik heb een diabolotin van JR en een Majestic van Kyosho. Beide zijn goed, maar ik vind de Majestic een heel stuk beter in kwaliteit. Ik bedoel qua constructie en afwerking.
Vliegen doen ze allebij goed, omdat het 2 verschillende kisten zijn heeft het geen zin de vliegeigenschappen te vergelijken. Ze doen het beide goed voor wat ze ontworpen zijn.
Ik heb ze alletwee tweede hands gekocht, nieuwprijs is te duur.

Ervaringen die ik gezien heb van andere kisten:
Jamara: goedkoper en de kwaliteit is dus ook iets minder. Vliegen deden ze goed (Pitts en Javalin) Maar voor de montage alles heel goed controleren.
Kangke: ook goede toestellen van gezien, en niet te duur. Kwaliteit scheen goed te zijn en de vliegeigenschappen waren prima.
Protech: ook niet te slecht, waar voor het geld.
 
Back
Top