weer een bericht over voerbootje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door voerboot patje, 19 jan 2013.

1. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009

Dat opperde hij zelf ook al gelukkig ;)

2. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    ik denk dat we een mis comunicatie hebben ;) ik wil de as niet zo houden als op de foto... ik ga nog een soort vulblokje maken die tussen de as en de pvc pijp komt en dan uiteraard alles aan mekaar vast maken en zowieso ga ik t pogen om de as zo horizontaal mogelijk te maken .

en ik wil het liefst geen roeren er op want daar is mijn vorrige poging ( de foto met de as door de pijp . de pijp is n restant van mn vorrige poging ) ook op stuk gelopen

en een y stuk zou evt kunnen maar dan krijg je weer meer weerstand van het water .

maar het lijkt mij dat als ik regelaars neem van 15A ofzo dat ik dan wel veilig zit? de motors geven max 8A en de accu is 12v 7aH zo een zware loodaccu jullie kennen ze ongetwijfelt wel denk ik ?

gr patrick

3. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    een motor geeft geen amps, die vraagt ze... maar dat moet opzich wel lukken idd..
    Maar zoals gezegd, verwacht geen wereld snelheden met zo'n romp

Ja je krijgt idd iets meer weerstand maar minder dan dat je er n platte bak onder plaatst plus t feit dat dit makkelijker waterdicht te maken is..
    De Y stukken zijn gestroomlijnder dan dat je een vlak stuk aan de kopse kant van je verlaging hebt, welke veel meer weerstand op zal leveren.

7 Ah is 7000mAh... ja daar kan je wel even op varen idd..

4. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    setsunakaede : ik heb ff gekeken voor die afstandsbediening maar die is wel erg prijzig dat is mn bootje niet waard ;) het is maar voor de lol ik probeer het ook zoveel mogelijk beetje low budget te houden ;)

gr patrick

5. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    dat klopt inderdaad cotjuh maar dan moet ik alles weer uit elkaar gaan halen en bij af beginnen daar zit ik niet zo op te wachten het is ook btw ook niet mijn bedoeling om er een speedboot van te maken ;) maar een beetje vaart er in zou wel fijn zijn en die accu.... ja daar kan ik gratis aan komen en het is wel fijn om er een tijd me te kunnen varen want als de karpers los zijn heb je kans dat je wel 20 of 30 x in een weekend rond de 100 meter moet varen met zo een bootje het eniga nadeel is dat dat kreng ong 3 kg! weegt die accu bedoel ik he ;)

gr patrick

Laatst bewerkt: 20 jan 2013
  6. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    setsunakaede: wat is RIB?

7. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    dit is bijv n rib

8. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    ok indd die romp vorm heb ik niet ;) ik heb een vlakke bodem

ik heb trouwens nog even gezocht voor regelaars hetgene wat volgens mij het meest in de buurt komt is dit :

Graupner Navy V 15r - Regelaars - Toemen Modelbouw

maar dan moet ik nog een mixer hebben die in de boot geplaats wordt (tot zover ik weet zit dit meestal in de afstandsbediening? )

ik had zelf bedacht om dus met een y kabeltje de 2 regelaars te sturen en dan evt.

zeg ff

linkerknuppel vooruit/achteruit kanaal 1
    links/rechts kanaal 2

rechterknuppel vooruit/achteruit kanaal 3
    en links/rechts kanaal 4

nou had ik bedacht om kanaal 4 ook met y kabel aan de regelaars te maken heb je dan niet t zelfde effect als n mixer?

of sla ik nu de plank volledig mis?

9. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    FGbnc8KPvwk[/media] boat pvc.m4v - YouTube dit is een beetje mijn grote voorbeeld maar dan wil ik 2 schroeven en iets meer snelheid maar dat komt wel goed denk ik met die 755/40 motortjes en die 45 mm 5 blads schroeven ?

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
  11. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    mag ik wat vragen? waarom bestel jij alles bij toemen? tja trillingen hou je toch ;)

12. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Met een Y-kabel kan je twee regelaars via hetzelfde kanaal aansturen. Beide regelaars krijgen uit de ontvanger exact hetzelfde signaal aangeboden. Een toerenverschil tussen beide regelaars, dus sturen, is dan onmogelijk.

13. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    neen paul, als je schroef as goed ondersteund is en je motor steun goed is uitgeleind trilt er niets...;)

14. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    ja, patrick zegt als ze evtuueel niet goed staan brecht ;)

15. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    En ik me maar afvragen waarom die zwarterook generatoren toch steeds "regelaar" worden genoemd...;)

Paul merkte al op dat er meer winkels zijn dan die met de T.
    Je hebt op internet winkels met een groot assortiment (Conrad) en zowel op internet als stenen winkels heb je bijvoorbeeld Quartel.
    Of neus gewoon eens rond bij de sponsoren van dit forum.

Over je zender, is zon dingetje van Jamara niet iets? Vier kanaals.
    1: gas links
    2: gas rechts
    3: sturen (als je er roeren onder bouwt natuurlijk.)
    4: kiepen en heffen voersmijtbak

Zo'n ding kost 60 euro en is oerdegelijk. Geheel zonder poespas, dat wel.

Laatst bewerkt: 27 jan 2013
  16. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Haha, Klaas... Dat stadium ben ik gelukkig al een aantal jaren voorbij.
    Maar inderdaad... in het verleden heb ik het nodige aan elektronica opgeblazen. En dat kostte klauwen met geld.

@patrick:
    Als je een 4-kanaals zender "zonder poespas" koopt, kun je twee dingen doen:

1) sturen 'als een tank": Kanaal 2 (rechterknuppel op/neer) en 3 (linkerknuppel op/neer) voor de rechter resp linkermotor gebruiken.
    Apart dus. wellicht dat je met vol gas iets bij moet regelen, maar dat kan prima met de trim van beide kanalen.

2) Een simpele master/slave schekaling maken. Kan op vrijwel elke zender.
    Wat je in feite doet is een electrische koppeling maken tussen kanaal 3(je "master") en een "slave". (in dit geval kanaal 2)
    Een kwestie van een paar draadjes doorknippen in je zender, solderen aan een on/off schakelaar en klaar ben je.
    Als je die schakelaar op "on" zet, geef je met je linkerknuppel (kanaal 3) meteen hetzelfde commando aan kanaal 2.
    Gevolg is: beide motoren op één knuppel.
    Op het moment dat je een bocht wilt maken, schakelaar op "off" en je stuur weer met kanaal 3 en 2 apart. Als een tank dus. Nou ja... Een ouwe tank dan.

Zie dit [1952] mixer-voor-terra-top draadje, 1e post van mijn vriend WimG.

Kanaal 1 en 4 hou je dan over voor verlichting, dieptebommen (vissers noemen die dingen "boilies" geloof ik?), radar, sonar en wat je nog meer wil inbouwen.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    @paul uhh toemen gwn omdat ik die tegenkwam in mijn speurtocht naar onderdelen
    en ik heb inderdaad ook onderdelen bij quartel gevonden en bij conrad dus ja ik pluk overal wat vandaan ;)

18. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    klaaskamstra: zo een heb ik werkt wel goed maar ik denk zelf dat het het beste is om een v mixer er in te hebben?

ik heb een afstandbediening gevonden voor 50 euro met ingebouwde v mixer van graupner ook geschikt voor schepen met 2 schroeven aleen het is 35 mhz dus moet ff mn kristallen omzetten...

maar wat is julie mening over die rubberen koppelingen gaat dat niet slippen ??

19. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dat is niet voldoende, begin daar maar niet aan, koop maar gewoon 27 of 40 of 2,4 voor je boot.

20. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Kristallen omzetten? Waarvan en wat ga je daarmee bereiken?

35 MHz is uitsluitend voor modelvliegen. Gebruik voor schepen of auto's is strafbaar.

Groet,

Ad Bakker

Deel Deze Pagina