Weer een snelle DS vlucht. 854 km/h. Wereldrecord nog steeds op 907 km/h.

Rick NL

PH-SAM
Gisteren heeft Steve Welsh boven de Bird Spring Pass in Calfornië weer een heel snelle DS vlucht gemaakt met ruim 854 km/h.

Op de plek waar de piloot en de waarnemers stonden had de windsnelheid pieken van 116 km/h, en de metingen op de top van de berg zelfs van 166 km/h.
Je ziet dat het toestel op de loef kant van de helling wordt gestart om daar ook eerst snelheid op te bouwen, daarna verplaatst de vlucht naar de lei kant van de helling, waarbij het steeds op de top door de wind die over de helling komt een boost energie krijgt.
De landing gebeurt weer aan de loef zijde.

Zo te zien is het model een Transonic DP van Spencer Lisenby, die in 2023 het wereldrecord met 907 km/h vloog dat nu nog steeds staat.

De eerste link geeft wel een filmpje van de vlucht.
Hier het filmverslag van het huidige record op 907 km/h

De mooiste beelden en uitleg in dit filmpje van een 882 km/h vlucht:

En ja, om snel te gaan moet je een flinke massa hebben. Héél veel carbon, wolfraam en soms betonijzer gelamineerd in de neus van de vleugel.

Ik vraag me wel af hoe zuiver de meting is.
Gevoelsmatig zou je zeggen dat dat niet te meten is.

De metingen worden door dit team worden gedaan met een militair gecertificeerde en gecalibreerde radar gun.
Het blijft moeilijk en niet iedere lap levert dan ook een duidelijk resultaat op.
Beter lijkt er niet te zijn, maar hoe exact weet niemand.

heel gaaf! interessant! ik heb zelf nog nooit zo puur, DS gevlogen (wel dynamische effecten tijdens normaal hellingvliegen, hoort erbij en zelf
zoek ik dat op, benut die effecten).
ik heb (vroeger) wel veel uren DS geoefend op een model zweef simulator (SSS van Andy McDonald (zijn naam iirc)),
dat programma had ook cockpit geluid. (wind geruis vliegsnelheid), daar kon ik goed mee horen wanneer het vliegtuig door de grenslaag ging
tijdens DS, heel leerzaam. (kon makkelijk schakelen tussen grondpiloot view, en cockpit view).
ik heb daar DS (bedoel, de praktijk van de theorie, het sturen) mee geleerd.
de echte praktijk komt nog een keer!
SpeedsterDEN heeft ook vaak mooie DS filmpjes, erg leerzaam, demonstratief.
de theorie is ook heel interessant. Albatrossen vliegen soms maanden, jaren zelfs? aan een stuk, steeds DS tussen de golven.
volgens mij is dit ook weer zoiets, de praktijk wordt erg leuk, als men de theorie een beetje in beeld heeft. (net als andere aspecten van zweefvliegen)

Back