nou kunsten valt mee het is meer zelf vermaak. maar, ik ben wel van opvatting, als ik vertel over iets wat leuk is oid of wat goed gaat,
en wat misschien niet bekend is of niet echt voor de hand ligt, dan, geef ik zonder meer graag eoa demonstratie of iets voordoen.
vaak is het dan makkelijk in te zien, terwijl tekst, heel vaag of onduidelijk lijkt.
(nadrukkelijk niet: "ik kan iets wel en jullie niet en ik zeg het niet". dat is juist het omgekeerde van hoe ik het zelf zie)
nee juist de spanning van een wedstrijd, sfeer, doe ik het niet goed bij helaas.
vrij vliegen wil ik altijd wel! (mits ik mijn thuis situatie dan in orde heb anders denk ik daar steeds aan)
ja het zal van groot voordeel zijn, als men de berg, de vorm, de wind kan "lezen", een soort "map" van maken, en dan de wind gradienten
"bespelen".
overigens maakt bijna iedere helling zwever weleens die momenten mee (weet ik nog van vroegere momenten), alleen net als met thermiek,
is bijna niemand zich er direct van bewust, wat er gebeurt als zoiets de eerste keer echt duidelijk plaatsvindt.
een goede, is van achteren naar de rand toe duiken om terug te komen, en dan in de liftzone afvangen.
vaak onstaat er dan een sterke liftpiek, "klap onder de vleugels". zo'n moment dacht ik eens "een dynamisch effect!" enz. balletje rollen,
verdiepen in hoe dat werkt enz enz. tot een "kunstje" verheven.
ja zoals in het f3f filmpje is dat ook idd. als men het in een lus doet, nog iets hogere piek snelheid (en als men het juiste "verre" punt voor de helling raakt daarbij).
het lukt (zo) ook bij veel minder wind nog (niet te weinig) en met meer weerstandrijke kisten, met duidelijke snelheidwinst
toevoeging 28 juni: er is nog iets subtiels, met vlieg tactiek versus turbulentie, wat tijdens het vliegen een rol speelt maar bij het landen soms erg intens is:
als men tijdens het vliegen, er een vliegbeeld op nahoudt dat men turbulentie "tegenstuurt" (G krachten vermijdt), dan heeft men een beetje,
"dynamisch verlies".
Terwijl bij DS en aanverwante vlieg"truukjes", energie winst de hoofdrol heeft, werken dynamische effecten, een beetje negatief, energie afbouwend als men eventueel aanwezige turbulentie, met het hoogteroer tegenstuurt.
dit kan men handig benutten tijdens het landen, als men heel snel reageert tijdens het "stabiliseren". men verliest dan dynamisch, een beetje energie. dit doe ik zelf bewust, en kan zodoende in "harde wind", redelijk goed landen.
als men iets foutief op turbulentie reageert, met iets "fase verschuiving", dan maakt men soms positieve energie winst. extra G krachten en snelheid.
het model klapt dan energiek een aantal keer op en neer, landt nog niet. (dit is op een winderige, turbulente dag vaak te zien.)
als men dan, het model heel precies en snel stabiliseert en rustig houdt, land het model eerder en veel rustiger. dit kan men oefenen! ik kan het aanbevelen.
als men tijdens het vliegen, tijdens toevallige turbulentie, er juist tegen "afzet", haalt men een beetje winst uit die voorhanden turbulentie.
nog een dynamisch effect is "afvangen in de thermiek, aanduiken in dalen". men versterkt dan de G krachten die de thermiek invloeden, doen aanzetten.
dan vindt er ook een beetje energie winst plaats. dit kan men doen tijdens thermiek zoeken, vinden. het vliegbeeld is een beetje "dartel" voor de toeschouwer. vogels doen dit vaak ook.
als men thermiek met het hoogteroer gaat "tegensturen" (G kracht effecten opheffen), heeft men een klein beetje, dynamisch energie verlies.
als men afvangt als men thermiek tegenkomt (even iets meer G trekken), vindt er momentaan een energie winst plaats welke zich vooral uit in even ietsje sneller klimmen.
29 juni: nog een kleine toevoeging; ik kan benoemen hoe ik de reactiesnelheid hoog genoeg krijg voor "dynamisch gedempt" landen in harde wind.
ik kijk heel goed naar de hoogte (afstand boven de grond), en daarmee stuur ik "proportioneel" het hoogteroer. als het ware, alsof ik het verlengde van de neus,
ver voor het vliegtuig "vastpin". dat zijn de punten die ik "bestuur".
ik kijk dus niet zozeer naar rotatie van de romp in eerste instantie, maar stabiliseer vooral de hoogte, volgens de methode die ik noemde.
men kan dit zelf proberen! kijken hoe dat gaat.
mijn inziens kan ik zodoende, mijn reactiesnelheid, het best inzetten voor het effectiefste besturingsresultaat