Fotor
Forum veteraan
Voor turboprop vliegtuigen is zelfs een voorziening gemaakt die voorkomt dat de propellers kunnen freewheelen. De aandrijving van de propeller gebeurt daar met een turbine, dus de prop is niet vast met de motor verbonden. Dit zorgt dat de propellers makkelijk vrij kunnen draaien. In het geval van een motorstoring zou dit op 1 motor heel veel weerstand op gaan leveren. Dat in combinatie met een trekkracht leverende prop aan de andere kant zorgt voor een potentieel onbestuurbaar vliegtuig. Daarbij zorgt de weerstand van de vrij draaiende prop ervoor dat je niet of nauwelijks meer kan klimmen.
Bij motoruitval bij een turboprop wordt de propeller in 'vaanstand' gezet. De propellerbladen worden zo gedraaid dat de koorde min of meer vooruit wijst. De spoed verloopt over het blad, dus 'de koorde' bestaat niet, maar het blad wordt zo gedraaid dat hij geen lift meer levert, en slechts een zeer kleine weerstand blijft nog over. In de vaanstand is het propellerblad bijna 90 graden verdraaid ten opzichte van de normale bedrijfssituatie.
Bij motoruitval bij een turboprop wordt de propeller in 'vaanstand' gezet. De propellerbladen worden zo gedraaid dat de koorde min of meer vooruit wijst. De spoed verloopt over het blad, dus 'de koorde' bestaat niet, maar het blad wordt zo gedraaid dat hij geen lift meer levert, en slechts een zeer kleine weerstand blijft nog over. In de vaanstand is het propellerblad bijna 90 graden verdraaid ten opzichte van de normale bedrijfssituatie.