Wees gewaarschuwd...

Je intentie is helemaal top en ga er helemaal in mee.
Maar helaas denk ik dat het voor een aantal lieden die deze hobby beoefenen toch echt tegen dovemansoren is gericht.
We weten allemaal dat een beetje Multicopter met Cam bij winkels zoals de Mediamarkt te koop zijn.
De instap is dus met de nodige centen voorhanden zeer klein. ( Jan en alleman kan zoiets dus kopen )
Daarmee ook de kennis van de beginnende leek die niet of nauwelijks wat afweet van waar te mogen vliegen en wat het beste te doen.
En dan heb ik nog geeneens over het helemaal lezen van de betreffende handleiding alvorens het apparaat daadwerkelijk de Maiden te laten geven.
En dan heb ik nog niet eens over de lieden die met een Multicopter vliegen en zo egoistisch in elkaar steken dat het hun geen enkele biet kan schelen of zij zich aan wettelijke regels houden.
Dus met alle respect: je intentie is goed, maar ik weet haast wel zeker dat je dit soort gaten nimmer voor 100% kunt afdichten.
Het is net als met een terroristische aanslag: telkens maar wachten waar en wanneer de volgende zal zijn, maar er wel bewust van zijn DAT het weer gaat gebeuren.
Die lering hebben we inmiddels al wel getrokken lijkt me.
En in onze hobby betreft dat dus: wanneer en waar een Multicopter of aanverwant RC toestel tegen een echt vliegtuig zal aanvliegen.
En ja, ook ik hou mijn hart vast.
Vr Gr E

Helaas komen deze incidenten nog veel te vaak voor. Hier in de buurt zit ook zo'n piloot die alle regels in de vuilnisemmer gooit. Vliegen boven gebouwen,woningen,wegen en mensen. Zelfs vanmiddag nog tijdens een hardloopevenement gewoon boven al die mensen aan het vliegen en dan gewoon doodleuk op Facebook en YouTube plaatsen. Ik kan hier behoorlijk kwaad om worden. Waarom? Bang dat zulke piloten het straks voor de rest verpesten en een verkeerd beeld laten zien betreft de regels. Maar hier valt helaas weinig aan te doen lijkt me.

Als het inderdaad zo is gegaan, is het een zeer stomme actie. Maar wel opvallend dat de waarneming van het vliegtuig niet is bevestigd vanaf de grond: "Tower runway 18R checked the area with his binoculars but couldn't spot any drone."

Ook is het aantal drones onduidelijk, er wordt gesproken over eentje, en even later zelfs 3. Dus even slag om de arm dat het niet zo'n verhaal is als deze afbeelding aangeeft:

a8265614-103-Aircraft%20Identification%20Chart.jpg

Nogmaals, het is absoluut oerstom om bij een luchthaven te vliegen, laat dat duidelijk zijn, maar het blijft opvallend dat de waarneming vanuit het vliegtuig niet vanaf de grond kon worden bevestigd. Reken maar dat ze daar alles goed in de gaten houden, en de kans dat dan iets over het hoofd wordt gezien, en een indringer pas door een landend vliegtuig wordt opgemerkt, lijkt me erg onwaarschijnlijk.

@ Indoorvlieger: Hou er wel rekening mee dat het op bijna 2 km is gebeurd , probeer dan maar eens een klein object te zien met een verrekijker. Ook het incident met schiphol , er wordt gesuggereerd ( in de krant) dat het OP schiphol is gebeurd , oftewel binnen het afgezet terrein. De meeste approachen beginnen in Amsterdam op 2000' (600meter) op een 6 Nm (ca 11 km) afstand.

Leuk plaatje trouwens :rofl:

Cor

Dat zal lastig zijn om te zien, maar is het dan ook niet lastig vanuit een bewegend object als een vliegtuig een goede waarneming te doen? Gezien dat het eerst 1 drone was, en later ineens 3. Er zijn ook veel incidenten bekend met waarnemen van UFO's, waarbij ook wel eens vraagtekens gezet kunnen worden bij de betrouwbaarheid, of interpretatie van wat er is gezien.

Nogmaals, het zou me aan de ene kant niet verbazen als iemand het "wel spannend" vond om daar te gaan vliegen met zijn multirotor, maar er is ook voor een deel een hype rond het gevaar van drones. Terwijl het gevaar niet in de drone zelf zit, maar in het verantwoordelijkheidsgevoel van de piloot. In de VS zijn ze nu aan het registreren, maar ook dat zal dit niet voorkomen. Iemand die er geen probleem mee heeft om bij een luchthaven te vliegen, zal er ook geen probleem mee hebben om zijn of haar drone niet te registreren.

Wat mij opvalt in deze discussie dat het voornamelijk gaat om de juistheid van het bericht... Geloof niet dat het daar om gaat toch? Of het nu 1, of 3 drones zijn.... Iedere drone binnen dit gebied is een potentieel risico wat vermeden moet worden. De boodschap is dit gewoon niet te doen... de boodschap is niet "klopt het bericht wel"...

Over dit niet te doen is geen discussie. Maar we zijn ook niet gebaat bij een klimaat dat er een soort klopjacht op drones gaat ontstaan en dat elk vliegend object per definitie als drone wordt aangemerkt, zoals die "identification chart" op een grappige wijze probeert te illustreren. In de VS is de roep om meer veiligheid uitgedraaid op een registratieplicht, die totaal niets aan de veiligheid zal bijdragen, want de personen die zoiets doen, malen om registratie, die doen toch wat ze willen. Net als een automobilist, zelfs met geldig rijbewijs, niet per definitie op veilige wijze aan het verkeer deel zal nemen, er zitten genoeg idioten tussen, die toch een "roze papiertje" op zak hebben.

Bovendien vind ik de juistheid van het bericht er toch wel degelijk toe doen, en dan niet zozeer of het er 1 of 3 waren, maar was het wel een drone? Tenzij dat ding een tijdje heeft opgevlogen met het landende toestel, is het moment van iets voorbij kunnen zien schieten mogelijk erg kort geweest. Hoe zeker is het dan dat het een drone was? Het zou goed kunnen, maar stel dat het wat anders was, dan blijven dit soort berichten opduiken, zelfs al wordt er niet in de buurt gevlogen, en krijgt de hobby toch een slechte naam.

Om toch even van het Topic lichtelijk af te wijken...............
Ik denk dat het de Topicstarter niet alleen gaat om drones die vliegen op plekken waar ze niet mogen vliegen, maar over de regels in het algemeen, dus ook over het wel en wee van andere RC toestellen.
We weten allemaal dat er genoeg lieden zijn die met een vliegtuig FPV vliegen en dan op bijvoorbeeld 2 kilometer hoogte en vele kilometers van de piloot vandaan.
Het You Tube staat er vol mee, en dat zijn niet alleen filmpjes van gasten in het buitenland, maar ik ken ze ook hier in eigen land die ver en hoog vliegen met hun FPV toestel.
En daarmee bedoel ik dus echt hoog en echt ver.
Ik durf er grof geld om te wedden dat zoiets nog eerder fout gaat in de toekomst dan dat een drone ergens op Schiphol een Airbus raakt.
En ook dan is de hobby er niet mee gebaat.
De Topicstarter mag zich dus wel degelijk zorgen maken want dat er in de nabije toekomst een ongeluk gaat gebeuren kan ik nu al voorspellen.
Kortom: het ziet er allemaal niet goed uit.
Vr Gr E

Wat maakt het uit allemaal jongens?
Discussie om helemaal niks.
Blikkie post wat en wil alleen maar zeggen: DOE DIT NIET!
Om daarna van alles er bij te halen en dat er zoveel mensen zijn die iets doen wat niet mag en wijzen met het vrome vingertje. Ergelijk.

Doe dit gewoon niet, klaar!

Wat maakt het uit allemaal jongens?
Discussie om helemaal niks.
Blikkie post wat en wil alleen maar zeggen: DOE DIT NIET!
Om daarna van alles er bij te halen en dat er zoveel mensen zijn die iets doen wat niet mag en wijzen met het vrome vingertje. Ergelijk.

Doe dit gewoon niet, klaar!
Exact Ben...
dat is wat ik ermee wil zeggen.

Ik denk niet dat het veel uit zal maken, en dat degenen die dit doen, als ze al dit forum lezen, hun schouders op zullen halen van "nou en? het is toch goed gegaan" of een vergelijkbare reactie. Hoe goed bedoeld een topic als dit ook is. Als je maar een beetje nadenkt dan snap je toch wel hoe stom het is om bij een vliegveld met wat voor RC model dan ook de lucht in te gaan, en in de buurt te komen van landende en opstijgende vliegtuigen?

Maar goed, voor het geval het toch ergens mocht helpen:

Vlieg niet op plekken waar het niet is toegestaan en/of gevaar oplevert voor anderen!

Laatst bewerkt:
Ben bang (net zoals Indoorvlieger) dat de gebruikers die dit doen niet lid zijn van dit forum, en dit waarschijnlijk ook niet lezen!

Of ze zijn lid geweest, maar zijn vertrokken omdat "het klimaat" op dit forum hen niet beviel....
Net als diverse FPV-lieden.
Te weinig "Ahhh" en "Ohhh" en teveel opmerkingen over een onverantwoorde wijze van optreden.

Of ze zijn lid geweest, maar zijn vertrokken omdat "het klimaat" op dit forum hen niet beviel....
Te weinig "Ahhh" en "Ohhh" en teveel opmerkingen over een onverantwoorde wijze van optreden.
Oppakken en vervolgen voor poging tot doodslag Roel. Kunnen ze daarna janken dat er teveel "Ahhh" en "Ohhh" en teveel opmerkingen over een onverantwoorde wijze van optreden is...

Precies, ik vrees dat degenen voor wie de waarschuwing het meest bedoeld is, of niet (meer) meelezen, en anders denken dat we een stelletje zeurpieten zijn, die hun geen pleziertje gunnen. En dat de waarschuwing net zoveel effect zal hebben als wanneer er op het speedboten forum een oproep zou komen om niet met je 100 km/h brandstofboot tussen zwemmers of een groep watervogels door te raggen, om slachtoffers, of problemen met de dierenbescherming te voorkomen. Iemand die het gevaar niet wil zien, zal pas als het te laat is, zich realiseren hoe dom hij/zij bezig is geweest.

Of zoals een andere idioot, die op YT filmpjes zet hoe hij met zijn 1/8 RC buggy op de snelweg met 130 km/h of zo, tussen het gewone verkeer door rijdt. Als je zo iemand aanspreekt op het gevaar dan is steevast het antwoord dat hij zijn auto goed voor elkaar heeft, ding is super betrouwbaar, bla bla bla. Hij denkt gewoon niet na over het risico dat bijv. een motorrijder over zijn modelauto ten val kan komen, en bij die snelheid zo'n ongeluk vaak dodelijk af zal lopen, of in ieder geval met grote gevolgen. Ik kreeg zelfs een scheldpartij als antwoord, als "zielig parkeerplaatsrijdertje" moest ik me niet met zijn zaken bemoeien, hij was een "professional". Die instelling, wat doe je daartegen? Zulke personen lachen om een opgeheven vingertje met "dat moet je niet doen want dat is gevaarlijk!"

Wanneer we een paar mensen kunnen helpen met deze info hebben we al winst.
De "echte stoere mensen" bereik je inderdaad toch niet.

Back