welke 2,4ghz zender

hallo
ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe zender.
ik ga voor 2,4ghz omdat dit zo goed als storingsvrij is.
welke kunnen jullie me aanbevelen?
twijfel tussen de:
Robbe Futaba 6EX 2,4Ghz FASST
spektrum dx6i
spektrum dx7 kan deze overnemen maar is mode 1 is dit om te bouwen naar mode 2?
ff7 2,4ghz.
hij gaat gebruikt worden voor heli vliegen.
gr michel

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf blij met mijn Futuba 6EXAP (staat nu te koop, maar is 35Mhz), fijne en makkelijk te programmeren zender. Ik heb zelf de 7C net gekocht (wel 2.4GHz), omdat ik die 2.4GHz wilde en 7 kanalen. Maar ik vlieg tuig, geen heli.
Het omzetten van de modes zal vast in de handleiding staan, die zit er misschien bij of je googled hem even.

Succes,

zender

ik zou de ff7c kopen het display is iets kleiner als die van de dx 7 maar verder gewoon een perfecte zender ik heb hem zelf ook voor mijn trex 600 nitro ik vind de zender perfect en een dx 7 is niet om te bouwen van mode 1 naar 2 andersom ook niet

groet carlo

De mode omzetten kan alleen door de servicedienst van HorizonHobby worden gedaan. In de software mist hiervoor de benodigde optie. Zelf hardwarematig ombouwen is een mogelijkheid, maar dan blijven er wat onvolkomenheden.

ja maar als je daar me kunt leven is er geen enkel probleem,
het zijn volgens mij alleen de trims die niet goed gedisplayed worden

Bart

Laatst bewerkt:
Jan,

Doet Horizon dat ook voor DX6'en zodat de garantie niet verloopt? Ik wil van een duitse winkel nog een DX6 erbij halen maar die zijn mode 1.

Ik zou voor de DX7 gaan. Zoiezo is spektrum wat meer te verkrijgen en hebben ze een betere lijn ontvangers.

Betere?
Als je over zend techniek spreekt, mijn voorkeur ligt bij fasst..
Als je een grote kist wilt besturen is je Futaba ontvanger lichter dan de spectrum, maar voor een licht indoor modelletje is de spectrum lichter, in de grote modellen kun je zeggen dat die AR9100 handig is voor mensen met veel sterke digi servo's maar die futaba dingen laten het ook niet afweten bij de stromen die er gemiddeld lopen...

Ik denk niet dat je over beter kan spreken, anders en elke heeft zijn voordelen.

En beter verkrijgbaar, tja Futaba was er iets later mee (in grote getallen) maar dat lost zichzelf wel op.

Daarnaast is spectrum wel goedkoper.

Ik heb voor de FF10 gekozen, maar als ik nu zou beginnen of mijn budget was wat kleiner was het waarschijnlijk de dx7 geworden.

Tja, een AR6100 werkt ook super in een .40 size kist en die zijn toch echt super licht ;)

Het voordeel van de spektrum serie vindt ik de sataliet ontvanger bij de 6200 en hoger. Die kan je een heel eind van de rest van de electronica plaatsen wat een heel groot voordeel is. Ook in een kleinere heli kan het veel helpen.

Prijzen zoals bij HobbyCity zijn echt super (ook al doe je het niet voor de zender, de ontvangers zijn ook leuk geprijst ;))

En de AR9100 was voor mij de doorslag om voor spektrum te kiezen. Daar is gewoon iemand slim bezig geweest wat ik bij futaba nog niet zie gebeuren.....

Het voordeel van de spektrum serie vindt ik de sataliet ontvanger bij de 6200 en hoger. Die kan je een heel eind van de rest van de electronica plaatsen wat een heel groot voordeel is. Ook in een kleinere heli kan het veel helpen.

Wat is het voordeel dan? waartegen helpt het?

Diversity. Door 2 HF units op verschillende plekken te plaatsen is de kans veel kleiner dat beiden op hetzelfde moment slecht ontvangst hebben. Zoiezo door storing vanuit het toestel zelf maar door de antenne's haaks tov elkaar te plaatsen heb je ook nooit dat je zend en je ontvangst antenne in 1 lijn liggen. Hierdoor is de kans dat tijdens storing de andere HF unit nog goed / bruikbaar ontvangst heeft veel groter. De AR9100 kan zelf tot 4 HF units gebruiken waardoor het wel heel gek moet worden om op alle 4 units tegelijk geen ontvangst meer te krijgen (tja, tegen een lege accu werkt niets ;))

En de AR9100 was voor mij de doorslag om voor spektrum te kiezen. Daar is gewoon iemand slim bezig geweest wat ik bij futaba nog niet zie gebeuren.....

Futaba fasst vind 1 ontvanger wel genoeg , Ik ook . :D

En dat werkt perfekt bij kleine elektro of 2 meter funtana met benziner .

Mvg Johan

Diversity. Door 2 HF units op verschillende plekken te plaatsen is de kans veel kleiner dat beiden op hetzelfde moment slecht ontvangst hebben.

Was die kans dan zo groot?

Ik bedoel.. volgens mij lost de 2e ontvanger een praktisch niet bestaand probleem op. Er vliegen bij ons mensen met 1 ontvanger (2.4) en die hebben geen probleem met slechte ontvangst of storingen. Nu is dat natuurlijk maar een hele kleine groep en dus niet representatief, maar ik vraag mij af in hoeverre die satteliet-ontvanger een bestaand probleem oplost, of gewoon een marketinginstrument is.

Zijn er veel gevallen bekend waar het plaatsen van een sattelietontvanger een storing verhielp?

@Johan, Toch heb je bij grotere kisten een powerbox en accu weiche nodig, dat zit al in de AR9100 ;) Scheelt gewicht ruimte en geld, ook al maar een beetje.

@Hezik,

Kleinere antenne betekent dat een storings veld wat vroeger een deel van de antenne blokkeerde nu de hele antenne kan blokkeren. Futaba met fasst switch frequenties wat ook helpt omdat storing vaak maar een enkele frequenties tegelijk beinvloed. Beide systemen zijn goed en hebben al bewezen betrouwbaar te zijn.

Ik ben wel heeeeeeeel benieuwd naar een test met een futaba ontvanger + powerbox op de normale plek in de romp en een AR9100 met een sataliet in de staart en dan een benzine motor waarvan de ontsteking lekt. Dan is de satteliet in de staart in het voordeel.

Verder is de plek van een 2.4gh ontvanger wel belangrijker dan van 35mhz. Dicht bij metaal of parrallel aan metalen strips / stangen zorgt voor een veel slechte bereik dan je zou denken. Met een losse HF unit (satteliet) ben je dan wat flexibeler met inbouwen.

Ik zou voor spektrum gaan om 2 redenen:
- Goed verkrijgbaar voor leuke prijzen
- Ruime ontvanger keuze en voor elke toepassing

Er is nu ook een heli ontvanger die op 2 kanalen de spanning reduceert zodat je mooi op 6V / 5 cellen kan vliegen en toch geen reducer nodig hebt voor de staart en gas. Dat is gewoon slim en daarom ben ik spektrum fan.

Back