Welke boot moet ik kiezen?

Zoals de topic al aangeeft weet ik niet welke boot ik moet kiezen;)
Het is natuurlijk zeer persoonlijk wat iemand neemt. Ik had een zwarte zee gekocht op MP maar die is al weer van eigenaar gewisseld. Het probleem daar mee was dat ik toch wat dingen eraf moest breken wilde ik hem naar mijn zin hebben. En de schaal vond ik toch net te klein.
Mijn voorkeur gaat uit naar min. 1:50.
Ik vind de sleepboten en stoomboten toch het mooist. Maar ik weet niet welk merk te kiezen.
Ik vind persoonlijk de schepen van deans marine en caldercraft erg mooi. Maar om daar nu mee te beginnen:confused:
Ik wil zeker niet teveel hooi op mijn vork nemen en rustig aan te beginnen. Nu leek mij de kalle van aëronaut wel een leuk schip om mee te beginnen. Maar ik kan maar weinig info hierover vinden. Wat is er nu van hout en wat is er kunstof?
En is de kwaliteit vergelijkbaar met die van Billing Boats?
Of zijn er nog andere leuke 1:50 of grotere stoom slepers met een kunstof romp?

Gr. Johan

De Bugsier 3 van Graupner kopen, prima om mee te beginnen.
Kunststof romp, makkelijker dan hout en de schaal is prima: 1 op 33!

Deans Marine en Caldercraft schepen zijn erg mooi, maar lastiger om te maken dan de schepen van Graupner en Robbe. Zeker de beslagdelen zijn van mindere kwaliteit, d.w.z. je hebt er een hoop werk aan om ze goed en/of mooi te krijgen.

De kwaliteit van Billing Boats was vroeger van betere kwaliteit dan heden ten dage, want de bouwdozen worden tegenwoordig in China gemaakt ipv in Denemarken en dat is wat mij betreft ten koste gegaan van de kwaliteit.

De Bugsier 3 van Graupner kopen, prima om mee te beginnen.
Kunststof romp, makkelijker dan hout en de schaal is prima: 1 op 33!

Ziet er leuk uit, is ook zoiets als ik zoek, maar is volgens mij niet meer leverbaar:(
En van mij mag de brug ook wel wat hout bevatten aan de buitenkant:p

De opbouw en dekken van de Bugsier zijn van hout.
Komen nog wel eens voor op M...tplaats.
Is een heel leuk bootje.

Ik wil mijn eerste bootje toch liever nieuw kopen. Om de tekeningen te leren begrijpen en de bouw van begin tot eind zelf te doen.
Ik zou het helemaal niet erg vindenom hier een x aantal maanden/ jaren mee bezig te zijn. Ik ben meer een bouwer dan een vaarder.
Maar ik wil zeker wel gaan varen..

Kijk eens naar de modellen van Krick.

Ik heb de afgelopen tijd gebouwd aan de Müritz en de WSP-47.
Goede kwaliteit, niet te moeilijk en het zijn leuke scheepjes.
De WSP heeft een kunststof romp met opbouw van triplex, de Müritz is geheel van hout en triplex.
Oké, ze zijn kleiner dan 1,50 meter, maar door de schaal (Müritz niet opgegeven, de WSP-47 is 1:20) kun je ze leuk detailleren.

Vaar-eigenschappen zijn van beide scheepjes uitstekend.
Müritz:
http://www.krick-modell.de/shop_fachhandel/shopbilder_detailseite/20350_01.jpg

WSP-47:
Krick WSP47 Police Motor Launch RC Radio Control Model Boat Kit Cornwall Model Boats Ltd

De modellen van krick spreken mij niet echt aan:D. De Bugsier daar in tegen wel ook de prijs als begin boot maar helaas nergens meer te krijgen. Ik heb al diverse winkels gebeld :(
Ik vind de joffre van caldercraft ook heel mooi maar dat lijkt mij als eerste boot te hoog gegrepen en eerlijk gezegd vind ik het net te prijzig om mee te beginnen en de kans lopen dat je door een beginners fout de boel verknalt.
De schaal waar ik naar op zoek ben is > 1:50 net de lengte:)

Gr. Johan

Ik heb Graupner aangeschreven over de Bugsier en hij komt wel terug in het programma. Maar dat zal waarschijnlijk pas in mei 2015 zijn. Ik zal eens rustig gaan rond kijken naar een alternatief.

Gr. Johan

Ik ben juist van graupner/robbe afgestapt vanwegge de kwaliteit.
En omdat het meeste in China word gemaakt.
De Engelse bouwdozen worden nog in eigenland gemaakt.
De dikte van de romp is goed en stevig.
Neem anders maar eens een kijkje op mijn site (onderaan de pagina staat link)
Ben op dit moment bezig met een Engelse reddingsboot.

Gr, Eric

eventueel de zeeland van bb ,maar vrees dat die ook enkel nog zal te vinden zijn op een koopjessite en gedeeltelijk gebouwd.
caldercraft is een alternatief en volgens sommigen moeilijk maar iedere boot begint met inbouwen van assen , roeren en spanten en daarna dek en opbouw
de engelse bouwdozen zijn meestal voorzien van een loodachtig beslag wat mooi maar buigzamer is dan messing en bij het maken van de relingen wat ergernis kan bezorgen.
natuurlijk is het altijd moeilijk te weten wat voor iemand moeilijk is.
hoop dat je je keuze kan maken en vooral neem je tijd ,zowel voor de aankoop als voor het bouwen.

eventueel de zeeland van bb .
Ja dat vind ik ook een mooie boot maar helaas niet meer leverbaar. Op MP staat er een inderdaad ook nog redelijk in de buurt bij mij maar die is toch al aardig ver gebouwd.
Ik kijk gewoon rustig rond maar door alle reactie's krijg ik wel meer inzicht in welke merken er zijn:p

Gr. Johan

Je zou ook zelf iets kunnen bouwen van plan?
Ik weet het, EeZeBilt is een stokpaardje van mij..., maar die plannen zijn best heel aardig en gemikt op beginnende bouwers... Je zou bij voorbeeld de Beaver kunnen nemen, en die op 200% maken, dan krijg je een boot van ongeveer 60cm en schaal 1:50 - 1:35. Dit is mijn verslag van een aangepaste Beaver

Of natuurlijk de Otter, 200% grootte..., maar dan moet je wat meer aanpassen zoals het wat "dieper" maken van de romp, het is nogal een pannekoek en als zodanig wat instabiel (te weinig diepgang). Zou ik je niet zo aanraden als eerste bootje denk ik, omdat je al zelf tekeningen moet gaan aanpassen. Kijk maar even in mijn verslag, dat is een 100% maat Otter waarvan de romp bijna dubbel zo hoog/diep is geworden.
De Beaver groter maken is gewoon uitvergroten op een kopieerapparaat en bouwen maar.

Waarom niet gewoon beginnen met een Paula van Robbe of een Thorben van aeronaut .
Het zou niet de eerste zijn die stopt met bouwen omdat de eerste boot te hoog gegrepen is kwestie van bouwen . Ik raad beginners altijd aan om een zo makkelijk mogelijk beginnersmodel aan te schaffen , ook al vinden ze dat geen mooi model maar het staat na een tijd wel in mekaar en ze kunnen varen . Dat varen met hun eerste zelf gebouwd model geeft voldoening en zo kunnen ze steeds moeilijker en moeilijker modellen bouwen . Alles hangt natuurlijk ook wel af van de handigheid en het inzicht van de persoon zelf .
Groetjes
Ronny

Ik ga vanmiddag kijken naar de norden van Billing boats en naar de U.S. Coast Guard.
Het zijn wel geen stoomslepers, maar deze zzijn op het moment in de aanbieding bij mij in de buurt en zo kan ik aan zowel de kunstof romp en aan het houtbouw snuffelen voor eventueel later ooit eens met scratch bouw te beginnen.
Het zijn allebei wel beginners bootjes maar ik heb liever dat ik daar beginners fouten mee maak dan een mooi duur model.

Het is de norden geworden van BB. Deze was in de aanbieding bij een winkel hier in de buurt. Op deze manier hoop ik de houtbouw onder de knie te krijgen om zo steeds een stapje hoger te kunnen gaan. Ik wil uiteindelijk, als het lukt, scratch gaan bouwen.
Iedereen bedankt voor alle adviezen.

Wat Pimboly zegt: De Norden is niet/slecht RC te maken... Als dat dus je opzet was dan heb je de verkeerde boot gekocht. Wil je iets hebben voor op de kast dan is dit natuurlijk een prima opstapje en een zeer leuk modelletje.

Ik zou toch één van de EeZeBilts ter overweging nemen "voor ernaast" of als volgende project, deze zijn wél te motoriseren en echt niet zo gek moeilijk.

Wat Pimboly zegt: De Norden is niet/slecht RC te maken... Als dat dus je opzet was dan heb je de verkeerde boot gekocht. Wil je iets hebben voor op de kast dan is dit natuurlijk een prima opstapje en een zeer leuk modelletje.

Ik zou toch één van de EeZeBilts ter overweging nemen "voor ernaast" of als volgende project, deze zijn wél te motoriseren en echt niet zo gek moeilijk.

Dat was me al bekend toen ik hem kocht. Ik heb hem dan ook gekocht om aan de hand van tekeningen een gehele houtbouw te doen. Ik wil zo gaan oefenen met de spanten en de rompbouw. Zoals ik al eerder aangaf vind ik stoomslepers hele mooie schepen maar ik kan daar niet echt een model in vinden die me echt aanspreekt. Ik vind bv de witte zee uit 1914 erg mooi maar om die ooit te kunnen maken wil ik eerst bepaalde basisvaardigheden hebben om het niet een project te laten worden wat in het ronde archief beland;)
Als het allemaal lukt en naar zin is wil ik een rc boot maken met een houten romp.
Maar ik wilde gewoon met een "goedkoop" bootje om mee te beginnen en niet teveel balen als het project mislukt.

Back