Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

Hoi,

Ze zien er wel fraai uit.. maar een iets aan de zware kant.. best is dat ze samen zo rond de 8 gram uitkomen, dacht ik.

Je hebt toch geen carbon gebruikt voor de scharnierlijn, hoop ik...?

Een tipje.. de onderkant van de rudder kan beter iets versterkt worden zodat deze minder beschadigd bij het landen..

Hoi,

Ze zien er wel fraai uit.. maar een iets aan de zware kant.. best is dat ze samen zo rond de 8 gram uitkomen, dacht ik.

Je hebt toch geen carbon gebruikt voor de scharnierlijn, hoop ik...?

Een tipje.. de onderkant van de rudder kan beter iets versterkt worden zodat deze minder beschadigd bij het landen..

Hallo, 8 gram:confused: hoe zal dat dan gaan? Ik dacht 10 tot 12 is standaard!
Scharnier is uit kevlar, carbon is voor de stijfheid.
Ja aan de onderkant heb ik niet gedacht, moet ik eenvoudig altijd in mijn hand landen:banana:
Dank en groetjes

12.8 gram is heel mooi

Domi,

8 gram is haast niet haalbaar bij de tegenwoordig gangbare oppervlaktes voor het stabilo en kielvlak. Persoonlijk vind ik 12.8 gram voor beiden heel netjes. Cheers

Bart

Mooi werk

@Domi: Ziet er goed uit! 12,8 is heel netjes. Mijn laatste setje zit op 13 gram en dat is een van mijn lichtste tot nu toe.

@Oswald: Ik zou wel eens willen weten hoe je op 8 gram uit kan komen met staartjes die het gooien en landen overleven en die ook nog een beetje oppervlakte hebben.

Sorry - inderdaad.. 12.8 gram is zeer netjes. Dacht dat de FLOW 8.4 gram tail set had maar dat blijkt 14 gram te zijn! Vergissingetje!

@Domi Jacobs: je staartsetjes gaan de goede kant op! Hoe is nu het neuslijstje geworden?

Hoe maak je de openingen, eenvoudig zagen of fresen?

De opening zal in de romp gefreesd worden.

Maak je gewoon een klepje of een opsteekneus?

Het word een klepje, met een mooie aansluiting naar de vleugels. Eigenlijk een copy van de T2 manier. Niet makkelijk te maken, maar wel leuk als het klaar is!

Dikke lijn zal zo'n beetje de afmeting van het kapje zijn. De iets dunnere lijn zal de sparing (verzakking) zijn waar het kapje in komt te rusten. Uiteindelijk zal een opening in de romp met een breedte van 22-24mm goed zijn om de lipo's die ik wil gebruiken naar binnen te frotten.

Het eerste wat ik nu in de negatieve mal ga maken is een los kapje. Met dat losse kapje zal de sparing (verzakking) in de uiteindelijke romp gemaakt gaan worden. Het lastigste nu, is nog een negatief malletje maken waar het kapje met facing om de vleugelrand in gemaakt kan worden.

Hallo Berrie, het water loopt me uit de mond als ik je fotos zie. Geweldig. Beschrijf aub. hoe het verder gaat met klepje maken etc.
Als ik jouw vleugel bekijk: heb je daar 4 carbonstaafjes in en 2x webbing?
Zijn het de normale 3 x 0,6 mm of 0,8 carbonstaafjes en met wat maak je de webbing? TeXtreme kohlefaserband?
@ Hoe is nu het neuslijstje geworden?
Neuslijstje is stevig, ik heb zoals jullie geadviseerd hebben, een glaslijstje gemaakt. De neus heeft alleen op sommige plaatsen geen verf(daar waar de mylar niet aan komt) Werk ik misschien nog bij! Ik heb een beetje angst dat de verf ev. het schuim aangrijpt.
Verheug me al op het vervolg;)
Groetjes Domi

@Domi Jacobs, een neuslijstje heeft nooit verf dat van de mylars af komt. Sterker nog, je moet de neuslijst schoonschrapen tot op het glasbandje dat je van te voren hebt aangebracht. Daarna nog even, heel licht, met waterproof schuurpapier korrel 600 en wat water de neuslijst glad schuren.

In deze vleugels heb ik geen webbing. De liggers zijn van verticaal geplaatste carbonstrips. De strips zijn 0.8mm dik en 3mm hoog. 1 strip zit over de volle lengte, de tweede strip is over een lengte van 250mm. Samen is dat 1mtr lang. Je koopt deze strips in lengtes van een meter, vandaar.

Textreme band heb ik alleen in het staartgroepje zitten.

@Berrie.. niet vergeten in deze glas cockpit een servoplakje van triplex of redelijk sterk carbon plaatje te maken.. want anders wanneer je het model aan de cockpit vangt zal deze indeuken..

Hallo allemaal,
full
full
mijn stabilo en kielvlak zijn uit de bag! Zijn voor mijn nieuwe Mimi gedacht. Dit keer met rolroeren en geen rudder! Hopelijk niet te zwaar.
Groetjes

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

mijn stabilo en kielvlak zijn uit de bag! Zijn voor mijn nieuwe Mimi gedacht. Dit keer met rolroeren en geen rudder! Hopelijk niet te zwaar.
Groetjes

full

full

Zo dat leest wat makkelijker ;)

Ziet er goed uit!

Gr Lyckele

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor Domi!
Je ziet, gewoon doen en iedere keer wordt het beter

Heb je het probleem met het snijden al opgelost?

nb Je zou de neuslijst mogelijk iets smaller kunnen houden. De overlap lijkt ruim een cm, maar dat kan ik op de foto's niet goed beoordelen. Scheelt weer iets (mierencopulatie, maar toch...;-))

Groeten,
Patrick

Laatst bewerkt:
Hallo Peral, ja de overlap is ongeveer 1cm, heb ik met 924 transferfolie erop gezet, gaat lekker gemakkelijk, maar kost natuurlijk gewicht.

@ Peral Heb je het probleem met het snijden al opgelost?
Snijden wordt steeds beter, is gewoon veel proberen met verschillende temperaturen en snelheden! Met zijn twee gaat het natuurlijk nog beter.

Ik wacht nu op liggers voor de grote vleugel en dan moet ik nog eens proberen met disser om te gaan.
Berrie heeft in het begin van dit draadje een mogelijkheid aangegeven die ik uitproberen wil. Verder wil ik de liggers erin leggen zoals Theo aangegen heeft. Hopelijk is het dan ook stabiel genoeg. (zonder webbing)
In ieder geval weer bedankt voor de reakties en hulp.

Verder wil ik de liggers erin leggen zoals Theo aangegen heeft. Hopelijk is het dan ook stabiel genoeg. (zonder webbing)
In ieder geval weer bedankt voor de reakties en hulp.

ik zou de liggers er gewoon vlak in doen. Word de vleugel toch iets sterker van ;)
(zonder webbing)

Volgens mij is het beter om een t-profiel van carbon in de vleugel te leggen tegen doorbuiging en tegen torderen. De vormvastheid tegen torderen is idd belangrijker.

Maak je geen gebruik van de "gravity cutter"??? Ik vindt dat eigenlijk een onmisbaar stuk gereedschap!

Neus maar eens op de charlesriversite rond: Charles River Radio Controllers - Del Brengman's Foam Cutter Plans

Staat nog veel meer leuks op!

Hallo Berrie, dank je voor de link. Klingt interressant, is, geloof ik, niet zo eenvoudig te realiseren! Als ik een beetje meer tijd heb begin ik eens te knutselen;) Ik kan, op het moment niet aan meerdere fronten vechten.
Groetjes

Back