Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

Ik kon niet laten ff te spieken hoe het zal worden. Het kleurenschema, welliswaar geheel tegen de laatste wetenschappelijke inzichten in.......

Per mylar slechts 0.35 gram verf valt mij heel erg mee!

Ik wil proberen of ik het kan maken zoals bij mijn Edge. Het lijkt me leuk om een setje mallen te bouwen waarmee je zo'n kapje kan maken met mooie aanstroming naar je vleugels. Ik bedoel, zo'n "aanstroming" zoals M.Drela dat gemaakt heeft bij zijn Aegea, zie foto's: Charles River Radio Controllers - Mark Drela's Aegea 2m Glider

Als dat dan vast zit aan een cockpit kapje hebbie een T2 imitatie... ;)

Het stappenplan om zover te komen, zoals ik dat nu ongeveer zie:
- Positieve mal maken van de romp (bijna klaar)
- Negatieve mal maken van de romp
- Eerste glasromp uit de negatieve mal trekken
- Een cockpitkapje maken in de negatieve mal en op maat maken.
- Dit cockpitkapje in de negatieve mal van de romp plakken met PVA (maatvoering nauwkeurig opnemen zodat het gereproduceerd kan worden)
- Eerste echte romp uit de mal trekken. Daar zit dan nu de afdruk van het cockpitkapje in
- De eerste glasromp (degene zonder afdruk voor het cockpitkapje) op de vleugel vast zetten.
- met kinderklei de aanstroming naar de vleugel netjes maken + rand van klei maken groter dan het cockpitkapje.
- Hier een negatieve mal over maken waarmee de uiteindelijke kapjes + aanstromingstukje mee gemaakt kunnen worden.

Lekker bewerkelijk dus.

Laatst bewerkt:
Het wordt wel mal zo ;) maar wel gaaf indd als hij zo mooi door loopt naar de voorlijst.

Is er nog een beetje invloed qua kleur straks? Met de V2.

En met klei afmallen is wel een goede manier om de lijnen
Mooi vloeiend te krijgen.

Is 0,35 gram zoveel minder ivm de oude vleugel?

Gr Lyckele

Is er nog een beetje invloed qua kleur straks? Met de V2.

O ja wel hoor. Verzin maar wat. Dan laat ik wel weten of het uitvoerbaar is. (via pb graag)

Is 0,35 gram zoveel minder ivm de oude vleugel?

Ik weet niet wat het aandeel verf weegt bij de vorige vleugels. Maar omdat de mylars nu 100% zijn gespoten was ik erg nieuwsgierig naar het gewicht. Vandaar dat ik het nu gewogen heb. Het valt me 100% mee. Het is soms best fijn om een beetje een zwartkijker te zijn. Je blijkt dan heel wat meevallers te hebben! :)

Mijn eerste glas/disser vleugelhelften zijn uit de vacuumzak. Nog niet afgewerkt wegen ze 58 gram per deel.

De gehanteerde methode:

Eerst een diagonaal gesneden stuk glas van 190*760mm op de vlakke zijde van de onderkern plaatsen:

De disser op dit glas leggen. De geverfde zijde van de mylar dun met spuitlijm inspuiten. Dit weer op het glas/disser plaatsen.

Zaakje omdraaien. Glas en disser zitten nu aan de mylar geplakt. Dat moet je nog even extra aan wrijven.Dan kan je de disser losknippen en heb je dit:

Overtollige glas en disser langs de randen van de mylar afknippen. Ik breng vervolgens ook de extra verstevigingen, via de bakpapiermethode, met spuitlijm op de mylar/glas/disser aan. Dan hoef je tijdens het epoxien niets meer te doen dan alleen epoxy aanbrengen, disser uitwalsen, overtollige epoxy uitrollen en de kern met mylars in de zak stoppen. De disser is door de spuitlijm op de mylar voldoende gezekerd tegen verschuiven, maar kan toch nog uitgewalst worden. Werkt heerlijk!!

En uit de zak komen dan deze deeltjes:

Nu nog afwerken en samenstellen. Maar daarvoor moet ik eerst weten waar de hardpoints komen, en om die te bepalen heb ik het liefst een romp/staartboom bij de hand. Die heb ik nog niet...

Hoi Berrie,

Ziet er fraai en goed uit. Dank voor de foto's en uitleg. 1 vraagje.. wat is het zwarte, niet de disser draden maar dat andere zwarte? Koolstof kleedje, welke?

58gr. is uitermate licht. Lichtste vleugelhelften die net sterk genoeg waren zaten op 61gr. Loet?

@Oswaldo, dat zwarte is geen carbon, maar verf. Deze vleugel krijgt een "ooievaars schema"mee. Ik vind die dieren altijd zo goed zichtbaar, dus dacht ik hun schema te gebruiken..... Het is toch al een projectje om van alles te proberen, dus vandaar.

Overigens is het toegepaste glas dat gebalanceerde spul, 54grams. Ik zie wel of het sterk genoeg is.

Kleine hotliner

Ik ben bezig met een kleine electro hotliner met 1m span en een Hacker B20 met vertraging.
Voor de rompvoorkant een mal gefreest in Sikablock 910 en verder een 2PT hengel eindigend in een T-staartje.
Het kielvlak met schuimkern en 38 gram glas-carbon disser. Versterkingen met Textreme.
full

Ik heb het glas-textreme op een plastic vel geimpregneerd dan uitgerold met keukenpapier, daarna overgebracht op kielvlak en dan de 0.35 mm folie erop.
Hierdoor is er maar weinig hars op de vezels gebleven en het glas was te droog.
met wat extra hars kon ik dit naderhand nog redelijk bijwerken.
De servo, 6.5 mm dik, (8 lexi's gekocht waarvan er maar 3 bruikbaar zijn) komt in het kielvlak met direkte aansturing van het hoogteroer.
De gaten zijn al te zien in het kielvlak. De volgende keer zal ik toch wat meer glas gebruiken daar waar het schuim weggehaald wordt.
De vleugel krijgt 4 stuks Hitec HS 35HD.

Ik zal de (langzame) voortgang melden.
Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor "je Ooievaar" Design!!!! hoe bevalt je deze voor jou nieuwe bouw methode ivm de oude manier?

Ik vind het er weer zeer gelikt uitzien Berrie!

Gr Lyckele

Berrie,
zier er goed uit. echter een vraagje. Je hebt geen carbon als versteveging aan de vleugeltips voor de werpstift?

Jawel, er zit een laagje extra glas 54 grams, en een carbon stukkie 64 grams. Ietwat klein uit gevallen, dus ik hoop dat het genoeg is.......

Ik heb een voordeel: zwakke werper!!

Laatst bewerkt:
Mooi hoor "je Ooievaar" Design!!!!

Nou, ik weet zelf nog niet of ik het mooi vindt.... ben vooral benieuwd hoe het er in de lucht uit ziet. Met name of het beoogde doel wordt gehaald:
- beter zichtbaar als ik laag en ver vlieg: witte voorkant
- goed (beter??) zichtbaar op grotere hoogten: zwarte buitenrand.

hoe bevalt je deze voor jou nieuwe bouw methode ivm de oude manier?

Goed!! Erg relaxed omdat je niets meer hoeft te plaatsen tijdens het epoxien/baggen.

Ik vind het er weer zeer gelikt uitzien Berrie!

Dank u. (er zijn wel een paar cosmetische min puntjes...)

Hoi Rick,

De neuslijst heeft een dubbel laag 54grams glas. Je kunt dat op de foto's niet zien omdat glas dat op de mylar zat over de neuslijst heen steekt. Dat moet nog worden bijgewerkt. Misschien als je heel hard tuurt naar de tweede foto uit post 47 dat je de versteviging kan zien zitten. Je ziet wel de flaperon facing zitten.

De 1K HT carbonroving zit idd aan de buitenzijde. Of ik er tevreden mee ben? Ik zou, nu, niet weten waarom niet? Gebruik van het vleugeltje zal uit moeten wijzen of het voldoet.

Laatst bewerkt:
welke spuitlak gebruiken op mylar

Hi allemaal
Ik ben beginner DLG er, heb een beetje ervaring opgedaan met de Mimi.
Een heerlijk zwevertje, bedankt Frans voor de schitterende fotos!
Nu wil ik een DLG maken met schuim en glas.
Vraag: kan men spuitlak nemen met oplosmiddelen erin, verdampen die na het drogen op de mylar of is het raadzaam spuitlak te gebruiken de geschikt is voor schuim.
Alvast bedankt voor jullie reakties.

dat weet ik niet maar je mag wel hiervoor een nieuw draadje (hoofdstuk] maken. dat mag iedereen. Kijk maar in het draadje over dubbele accounts.
En je moet je niet van ieder komentaar wat aantrekken

Ik gebruik gewoon de spuitbussen van de action op Acryl basis. Acryl = waterbasis. Dit werkt prima. Beperkt aantal kleuren maar werkt prima ;)

@karel,
voor zit soort vragen is het niet altijd nodig een nieuw draadje te openen.

spuitbussen van de action op Acryl basis. Acryl = waterbasis

Hoi Robert,
Daar ben ik niet zo zeker van.
Denk dat de bussen van Action op oplosmiddelbasis zijn.
Het goedje ruikt namelijk niet echt waterachtig.
(spul droogt ook lelijk snel)

Maar, dat maakt voor het gebruik op mylars niets uit.
Als eenmaal de oplosmiddelen zijn verdampt (droog) kunnen deze het schuim simpelweg niet meer aantasten.

Dus ja geen probleem om spuitbus op basis van oplosmiddel te gebruiken.
Wel goed laten drogen.

Frans

Back