Welke hars

• Topicstarter Topicstarter leeuwin
  • Startdatum Startdatum
L

leeuwin

Guest
Ik heb al een jaartje ervaring met polyester giethars en epoxy hars, ik maak accessoires,
Nu wil ik ook accesoires voor om de arm gaan ontwerpen maar polyester giethars is daar veel te zwak voor, laat het vallen en de rand breekt af, en epoxy hars kan op den duur vergelen.
Ik wil pu-hars gaan gebruiken omdat het stevig en sterk is zegt men.
Heeft iemand ervaring met pu-hars?
Waar kan ik krystal-heldere niet vergelende (en goedkope) pu-hars vinden?
Waar zou ik op moeten letten bij het gebruik van deze hars?
Ik draag uit gewoonte al een goede dampmasker wanneer ik met harsen aan de slag ga.
Is een vacuumpomp noodzakelijk ?
Of weet iemand waar ik wel niet vergelende goedkope epoxy hars of sterkere polyester hars kan vinden, beiden kristalhelder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet welk merk deze zijn, herken ze dus niet, maar heb wel al met transparante PU gietmaterialen gewerkt. Maar wel onder vacuum in mijn gevaL. Algemeen geldt, dat als je de materialen voorverwarmt, ze vloeibaarder zijn, dus dat helpt hier wellicht ook als je geen vacuumpomp hebt.
Als je polyester en epoxy al goot gewoon met goede resultaten, dan lijkt het mij geen probleem. En buiten de onaangename geur, meen ik dat PUharsen niet zo schadelijk zijn als bv epoxy.

bedankt voor je reactie, misschien moet ik de topictitel aanpassen naar pu-hars
door hars voor te verwarmen vraag je toch juist om problemen met al die gassen in de lucht ? Ookal help het idd tegen bellen.
klopt het dat pu-hars sterker is dan epoxy/polyester. Ik heb het nog nooit gebruikt nl.
Waar en voor hoeveel heb je het gekocht ?
Hoelang duurt het voor de hars hard is ?

Ik denk niet dat er speciaal meer gassen vrij komen bij verwarmen. Maar weet niet zeker. Verwarmen of zelfs verwarmd opslaan is gangbaar hoor. Behalve vootr polyesters, die wil je koel houden.
PU kan sterker zijn, er zijn 100 soorten en types. De meest high end types, die ABS bv benaderen, zijn zeker sterker/taaier.
Gekocht via het werk, vandaar ook wat ervaring. In, de buurt, merk was Axson.
Degene die ik gebruikte was zo'n 12h meen ik, maar dat kun je niet veralgemenen. Soms kan het 36h zijn, of maar een half uur. Per type op te vragen.

bedankt voor je reactie! omdat er zo weinig reacties zijn en ik de topictitel niet aan kan passen maak ik even een algemene topic aan.

Niet meer draadjes met de zelfde vraag gaan maken.

Dubbelposten is niet toegestaan.

Titels kan je veranderen door in de eerst post van je draadje op " edit " te drukken (links onder) en dan op " meer opties " (midden onder) ;)

Mvg Johan

Attendeer gebruiker 'skiff' (technisch consultant composieten) eens via een PB'tje op dit draadje en kijk eens naar andere draadjes waarin hij berichten geplaatst heeft, eventueel met kreten als polyester OR epoxy OR hars OR giethars OR acryl OR acrylhars OR polyesterhars OR poly-urethaan etc.etc
Link naar dit draadje in bericht plaatsen
www.modelbouwforum.nl/forums/verlijming-constructie/133574-welke-hars.html

Ik krijg ook zeer uitgebreide foutmelding als ik naar site van topicstarter ga.

Laatst bewerkt door een moderator:
SP115 is UV bestendiger, helemaal UV bestendig wordt het niet. Daarbij is een hars van zichzelf niet erg sterk, dan zul je met vezels, of thermoplasten moeten gaan werken.

Back