Ik zou als ik jou was voor een FP gaan. Natuurlijk is een CP mooier en stabieler (zeker bij wat wind), maar de aanschafkosten en de reparatiekosten zijn veel duurder. Ik heb zelf een Honeybee FP, en daar heb ik geen moment spijt van. Een FP is goedkoop en als je er een beetje verantwoordelijk mee vliegt haast onverwoestbaar. Het enige wat ik heb gesloopt zijn 2 rotorheads (kosten: 2 x 1,50 euro) en een staartmotortje (kosten: 5 euro). En dat na ongeveer 150 vluchten!! Ik heb niet zo heel veel ongelukjes gehad, maar als ik dezelfde ongelukjes met een CP had gemaakt dan zou het vele 10-talle euro's meer hebben gekost.
Wat betreft het verschil tussen Walkera en Esky: ik heb zelf dus de Honeybee, maar mijn vader heeft de HM4#1. En ik moet zeggen: erg weinig verschil. Ik vind zelf de Honeybee beter vliegen, maar aangezien ik daar meer mee heb gevlogen is het niet helemaal een eerlijk oordeel. Voordeel van esky is wel dat de elektronica ook een 3-cell lipo aan kan, voor als je met meer power zou willen vliegen. Daarnaast is de ontvanger compatible met de beter zendermerken zoals Graupner (kennis van me vliegt de Honeybee met een graupner mx-16), dus als je een keer een betere zender koopt hoef je niet je ontvanger te vervangen.
Maar welke van de 2 je ook kiest: de FP-tjes zijn perfect leer-helikopters en zorgen ervoor dat je zonder al te hoge kosten het vliegen onder de knie krijgt. Je kan altijd later nog overstappen naar een goede CP.
Succes!!