Kris
Als je nog niet gekozen hebt:
Voor slepen is extra vermogen altijd erg prettig. Dat betekent doorgaans wel een wat zwaardere kist, hoger brandstofverbruik, hogere kosten en nog wat zaken.
De motor moet wel in de kap passen, je moet de uitlaten kwijt kunnen, de (grote)prop moet wel genoeg boven de grond blijven.
Alles wordt zwaarder belast, de constructie moet het aan kunnen, de servo's moeten tegen de grotere trillingen bestand zijn.
Het slepen op een sleeptreffen vergt veel van de motoren, je maakt veel meer uren als gewoon een "zondagsvlieger" die drie vluchtjes maakt. De temperatuur schommelingen zijn enorm, van een hete klim direct naar de afkoeling van de daling.
De uiteindelijke keuze zal je zelf moeten doen, in de slepersland zijn de 3W en de King de meest voorkomende. Beide hebben ze toch wel verschillen, met voor- en nadelen.
Ik vlieg oa met een 3W 130cc die al 10 jaar op een sleepkist zit en naar schatting 5000 vluchten gemaakt heeft. Een paar jaar geleden zijn de zuigerveren vernieuwd, meer niet....Ontstekingen waren bij 3W niet het sterkste punt, die worden gelukkig steeds beter.
De DA is de motor met het hoogste specifiek vermogen (beste ratio tussen gewicht en power), het is beslist een goede keuze voor een acro kist. Maar mijn observatie in de praktijk is dat ze toch gevoelig zijn voor het rauwe sleepwerk, wat idd meer een motor met een industrie karakter eist. Betrouwbaar dus en eentje die tegen een stootje kan.
Ook hebben licht gebouwde motoren het nadeel dat ze lastiger te dempen zijn, de motor zelf maakt lawaai wat je lastig kunt dempen.
Exoten hebben het nadeel dat er weinig gebruikers ervaringen van zijn en dat service soms moeilijk en tijdrovend is. Iets waar je geen behoefte aan hebt als je midden in het vliegseizoen panne krijgt.
Maar net als bij auto's: een Volkswagen rijder zal zeker "zijn" merk aanbevelen!