Welke onderdelen zijn goed?

Multiwii is echt niet zo moeilijk als ze zeggen.
Je kan er veel aan instellen, maar lang niet alle instellingen zijn nodig om te kunnen vliegen.

Bij iedere motor word door de fabrikant een bepaalde range aan propellors voorgeschreven.
Vaak is deze data te vinden in de advertentie op de verkoopsite of op de site van de leverancier zelf (sunnysky in dit geval)
Als je je aan deze data houd zul je lang plezier hebben van je motoren.

Dat schema heb ik idd gevonden maar er zijn zoveel verschillende merken en maten die erop kunnen, ik weet echt niet wat goed of slecht is :p Over de flight controller moet ik nog maar eens goed nadenken en veel reviews bekijken.

Uiteindelijk blijft het proberen wat je zelf het fijnste vind vliegen.
Zolang je je iig aan de maten houd die de fabrikant opgeeft is het niet schadelijk voor je motor.

Uiteindelijk blijft het proberen wat je zelf het fijnste vind vliegen.
Zolang je je iig aan de maten houd die de fabrikant opgeeft is het niet schadelijk voor je motor.

Ik denk dat ik gewoon een paar setjes verschillende propellers koop en dan kijk ik idd wel wat ik het fijnste vind. Zo duur zijn ze gelukkig niet. Ik zie trouwens bij heel veel propellers "slow fly" staan, wat betekent dat? Dat die alleen geschikt zijn om langzaam te vliegen?

Neem ook een paar goede propellers. HQprops en gemfans, die zijn altijd goed en betaalbaar. Eventueel in NL en in Amerika redelijk goedkoop te krijgen!

Laatst bewerkt:
Neem trouwens propellers van multirotorparts. Die van HK zijn meestal niet goed gebalanceerd en/of breken snel. Bij multirotorparts hebbe ze HQprops en gemfans, die zijn altijd goed. Ergens anders kan natuurlijk ook, maar als je toch de motoren besteld.. :)

Commercieel belang?

Probeer merken aan te raden, winkels kan je via google vinden ;)

props van HK zijn op zich prima, reden waarom ik ergens anders zou bestellen is de levertijd en beschikbaarheid. Bij HK vaak out of stock en levertijden zijn soms erg lang.

In het begin sneuvelen er best wat props, wat dan erg vervelend is is de levertijd van nieuwe props. Soms betaal je liever iets meer voor props binnen 2 dagen ipv 2 weken :)

(gebruik zelf nog HK props, als die er door heen heb ga ik denk ik over op gemfans dichterbij)

Commercieel belang?

Probeer merken aan te raden, winkels kan je via google vinden ;)

Mee hoor, totaal niet, ik heb een hele goede ervaring met de winkel en ik raad hem gewoon aan anderen aan :p Maar de propellers daar zijn van HQprop en Gemfan, die zijn ook bij enkele Amerikaanse websites te verkrijgen. Zal ik hè voortaan zo doen, excuus, mij werd verteld dat je wel winkellinks mocht noemen ;)

Een link geven van een product in een bepaalde winkel mag idd.

Wat jij hierboven doet begint wel heel erg op een winkelbespreking te lijken, dat mag niet volgens de forum regels ;)

Excuus dan, ik heb het even aangepast en zal het niet meer doen! Weer wat geleerd :D

Nog een voor de starter: als je echt een Naza wil kun je voor iets meer dan 200 euro een pakket halen met frame, motoren, ESC's, propellers en Naza lite met GPS (alles van DJI). Dan heb je nog 200 euro over voor je FPV setje, zender en wat overige onderdelen. Ik denk dat dat wel te doen is!

Ik heb nu dit frame gevonden: Hobbyking X650F Glass Fiber Quadcopter Frame 550mm

Het ziet er best stevig uit (behalve de aluminium armen maar die zijn zo kort, die verbuigen niet zomaar denk ik) en je kan er makkelijk een GoPro en een FPV camera onder hangen.

Ook kies ik toch voor de MultiWii flight controller. Het is eigenlijk een arduino en ik weet al hoe arduinos werken dus dat is makkelijk. Ook kan je er een bluetooth module op aansluiten en dan kan ik met m'n windows tablet via het programma "Mission Planner" live alle informatie van alle sensoren zien, van te voren gemaakte routes automatisch laten vliegen en alle instellingen zonder kabel veranderen.

Met dat alles heb ik nu deze setup:

Flight Controller: MultiWii PRO w/ MTK GPS Module + Bluetooth module
Frame: Hobbyking X650F
Motors: SunnySky x2212 980kv
ESCs: Afro ESC 30Amp (SimonK Firmware)
Transmitter/Receiver: Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8Ch receiver (Mode 2)
Batterij: ZIPPY Flightmax 3000mAh 20C
Charger: iMAX C-403 Super Simple Balance Charger

En nog wat kleine onderdelen zoals:

-Heat shrinks
-XT60 connectors
-3.5mm connectors
-3.5mm extension cables
-Power distribution board

Wat denken jullie van deze setup? Is het een beetje goed of zijn er onderdelen waar ik beter iets anders voor in de plaats kan kiezen?

Als je een frame met alu armen kiest, kies er dan een met een maat armen die bij iedere bouwmarkt te krijgen is ;)

Verder is dit een HEEL zwaar frame, hou daar ook rekening mee, gaat je wendbaarheid en vliegtijd kosten.

Als je een frame met alu armen kiest, kies er dan een met een maat armen die bij iedere bouwmarkt te krijgen is ;)

Verder is dit een HEEL zwaar frame, hou daar ook rekening mee, gaat je wendbaarheid en vliegtijd kosten.

Dat is idd wel een groot nadeel, maar kan je ook meerdere accus tegelijik aansluiten voor een langere vliegtijd? Op sommige grotere quadcopters zitten namelijk 2 accus.

Je zou zelfs 100 accus parallel kunnen zetten als het moet, de vraag is alleen of het de moeite waard is.

Bekijk het eens via eCalc - the most reliable RC Calculators on the Web for electric Motors

Dan krijg ik de volgende resultaten: http://puu.sh/8lCUS.png (screenshot)

Hij zegt dat max power over het limiet is van de moter maar wat ik ook verander, dat blijft hetzelfde. En wat is het verschil tussen flight time, mixed flight time en hover flight time? ik neem aan dat je naar mixed flight time moet kijken?

Op 4 cellen kan je denk ik beter naar 9x5 overstappen.

Flight time weet ik niet precies, Staat nergens in procent aangegeven helaas.
Mixed flight time is een combinatie van flight time en hover time, helaas ook weer niet bekend hoeveel procent hover en hoeveel procent flight time er in die tijd opgenomen is.
Hover time is de tijd dat je kan hoveren. Hoveren gebeurt op (vaak) 50% throttle, dit zou dus ongeveer het dubbele van de full throttle time moeten zijn.

Back