Rick NL
PH-SAM
Achter de schermen wordt nog gewerkt aan het eindresultaat.
Cees
Ik hoop dat je ook een beeld achter de schermen kan geven door je methode duidelijk te beschrijven.
Rick
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Achter de schermen wordt nog gewerkt aan het eindresultaat.
Cees
De hele formule heb ik opgenomen in de HP 42S calculator en is in feite een standaard formule om het propellervermogen bij stilstand uit te rekenen.
Cees
Geeft een fabrikant een propeller op als 12 x 6 en ervan is bekend dat de constante 1.45 is dan wordt volgens de berekening eigenlijk gewerkt met een propeller van 12 x 9,068.
Theorie is goed om de richting te bepalen waarin de experimenten het meest zinvol zijn.Jullie hebben het nu wel lekker theoretisch over prop efficientie .Echter wordt er voorbij gegaan aan het toestel .
Ja, props met de zelfde opgegeven maten kunnen zeer verschillend zijn.Ook is er teveel verschil in props onderling . Een fiala is anders als een Mens , en die zijn weer anders dan een apc of een mezjlick. Je kunt 6 18x6 props naast elkaar leggen en elk heeft een eigen karakter.
post ingekort!!
De theoretische static thrust is hiermee 404,4 Newton. Bij stilstand is dit lager doordat een groot deel van de propeller overtrokken kan zijn. Oók de romp(vorm) doet afbreuk aan dit getal, hoe slanker, hoe beter!
Interessant zou zijn deze werkelijke ‘thrust’ eens te meten!
Bij wat voorwaartse snelheid vlak voor 'take off' b.v. zal de thrust hoger zijn dan tijdens stilstand, stall van de propeller zal dan minder zijn, de ratio is dan nog laag.
De theoretische snelheid (pitch-snelheid) is 30,33 m/s is 109,2 km/h. De ratio is dan 0,26. Bij lagere snelheden is de ratio lager en is het hiermee mogelijk eventueel beschikbare grafieken uit te lezen voor constanten waarmee berekeningen kunnen worden gedaan. De pitch-snelheid wordt alleen bereikt in een neergaand ''flight-path' waarbij geen trekkracht geleverd hoeft te worden maar, waarbij de propeller ook niet remt, bij 5200 rpm.
Mooi zou zijn de resultaten van een toerental- en voorwaartse snelheidsmeting te hebben in een situatie als de motorkist een zwever trekt, dit bij een voor de combinatie ‘normale’ snelheid.
Taurus Flyer
Reken het dan eens uit van mijn pipercup j3.
Er staat een rotomax 50 op.(elektro)
Draait 7000 toeren met een 22 * 10 fiala prop op.
Ik wil ook 70 km /h slepen en dan de maximale trekkracht hebben zonder dat mijn wattage wijzigt.
Het begint me een beetje te duizelen ondertussen.
Ik heb het als voorbeeld een 215 cc gebruikt.
Reken het dan eens uit van mijn pipercup j3.
Er staat een rotomax 50 op.(elektro)
Draait 7000 toeren met een 22 * 10 fiala prop op.
Ik wil ook 70 km /h slepen en dan de maximale trekkracht hebben zonder dat mijn wattage wijzigt.
Kunnen jullie daar wat mee?
verstuurd met mijn smartphone