welke zonnebril ?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door arno888, 28 mei 2011.

1. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Hi,

Sorry om het te moeten zeggen, jouw bril zal best ok zijn, maar ik heb toch sterk het vermoeden dat je nog nooit echte glazen op je neus heb gehad .....

Zelf wist ik ook niet wat mij overkwam toen ik een echte bril op had. Maar wanneer jij goed zicht hebt met die bril is dat natuurlijk prima; er zijn echter ook mensen die problemen hebben met hun ogen en dan blijft er weinig anders over :confused:

2. razor

razor Guest

ik loop al 20 jaar met een "echte" bril op helaas kan ik niet zonder.
    daar gaat het ook helemaal niet om, waar het om ging was het feit dat voor het modelvliegen je niet beslist een serengeti of een rayban of enig ander duur merk nodig bent,

zoal eerder al aangegeven, die North brillen zijn veiligheids- brillen, ze kosten in de reguliere handel nog geen 4 euro, ik heb er een aantal mee naar de vereniging genomen, en daar vliegt nu bijna iedereen met die bril, er zijn er bij die daarvoor ook met een serengeti/rayban vlogen, maar nu met de north bril vliegen, omdat deze beter voldoet.

al die merken zijn hartstikke mooi, maar zijn eigenlijk niet meer dan mode items,
    natuurlijk zullen ze bepaalde dingen beter kunnen, op het terras maakt de serengeti ongetwijfeld meer indruk dan de plastic(krasvast) north bril.

en er zullen vast mensen zijn die zo'n bril echt nodig zijn,
    ook ik draag een diesel bril, met pearle glazen, maar dat ging me niet om het merk, maar omdat ik er dag in dag uit mee moet lopen, en omdat hij goed zat,

3. R!

R!

Lid geworden:
    14 sep 2007
    Ik vlieg met mijn allround zonnebril, een Ray-Ban met gepolariseerde glazen (donkerbruin voor optimaal contrast zeker bij bewolkt weer). Prima brilletje ook met felle zon.
    Ervoor met een Sinner bril met paarse gepolariseerde glazen gevlogen, deed het ook prima maar de RB wint.

4. Kevin 3D

Kevin 3D

Lid geworden:
    1 sep 2009
  5. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Ik ga dit draadje even omhoog schoppen als jullie het niet erg vinden. Ik een zonnenbril op sterkte mét polaroid. Voor mij een regelrechte ramp! Als ik de bril opzet, dan komt er na verloop van tijd spanning op het glas waardoor de polafilter niet goed werk. De bril gaat dan ''vlekken''. Ik ben er al meerdere malen voor terug geweest, andere glazen er in en het is wel wat minder maar niet weg.

Ben er nu wel klaar mee, en overweeg een zonnebril aan te schaffen zoals op de eerste pagina.

Herkent iemand mijn probleem (polafilter op sterkte) met het ''vlekken''?

En heeft iemand ervaring met de onderstaande bril?

HaubenDesign.de - digital bedruckte Foliendekore, Dekorbgen, Dekoraufkleber und Kabinenhaubendesigns fr den RC Modellbau. Selbstklebend und bereits fertig ausgeschnitten! - Innovation Plus, polarisiert, Modellfliegerbrillen, Fli ModelGlasses "Innovat

6. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Ja, die heb ik, gebruik 'm voornamelijk bij het rc vliegen en auto rijden. De bril komt van 4rc en ik heb bij de opticien glazen op sterkte laten maken. Uiteindelijk kostte dat meer dan ik had verwacht; ik denk dat de cylindercorrectie de glazen duurder maakt dan anders. Het is m'n eerste bril op sterkte, 5 jaar geleden lenzen gehad en in de tussentijd niets. Toch zie ik wel een stuk beter met een correctie voor -0,75 en een cylinder aan beide ogen :)
    Vooral de 450 heli heb ik wel gecrasht omdat ik het niet goed zag dus ik had zoiets van als ik het voortaan beter zie bespaar ik het misschien aan crashes ;) maar het helpt zeker.

Het montuur is geheel van kunststof en doet misschien ietwat fragiel aan maar is toch wel stevig. Ik heb het idee dat het deel waar de glazen op sterkte in zitten wel iets groter had mogen zijn maar ben er aan gewend. In het donker kan het met licht van de zijkant soms wat reflecties geven. Zonder filter ook niet echt modieus maar als zonnebril, zeker voor het vliegen en autorijden, vind ik 'm prima. De verschillende filters vind ik ook handig want afhankelijk van de omstandigheden kan je dus de beste kiezen. Bijvoorbeeld een helder wolkendek vind ik altijd vervelend en dan bied die geel/bruine uitkomst.
    Door het ontwerp is er wel een beperking van wat qua sterkte te doen is, ik dacht -5 tot +5, daar staat iets over op de website van de fabrikant.

7. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Gewoon een Zuricher nemen, dat si een overzet bril die perfect functioneerd. Daarnaast hebben ze nu de pilotstyle bril voor de niet brildragers en als je meer te besteden hebt kun je door hun ook een bril op sterkte laten maken of via je opticiën de glazen naar hun sturen en dan doen hun deze voor je coaten.

Ik ben met mijn Zuricher bij mijn opticiën geweest en die gaf gelijk aan dat het dezelfde coating lijkt te zijn als serengeti gebruikt.

De Zuricher is bij Braeckman in Aken te bestellen.

8. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Mijn nummer één zijn de glazen van Zeiss; type Skylet - Fun
    Heb dezelfde glazen ook in de gepolariseerde uitvoering maar die vind ik iets minder. Let wel: het kost een paar centen maar daarvoor heb je ook iets terug (leverbaar op elke sterkte !!!)

Brillen zijn iets subjectiefs; Theo en andere mensen zijn tevreden over de Züricher maar ik vond het een regelrechte ramp. (ben een middag bij Braeckman op bezoek geweest, Theo)
    Als je de kans hebt is het dus zaak verschillende soorten te testen !

Rayban levert ook goede brillen maar pas op hier! Rayban zelf levert geen glazen op sterkte. Vaak worden wel Raybans op sterkte aangeboden maar het glas is dan niet meer het echte Rayban. Wordt natuurlijk glashard door elke opticien ontkent maar navraag bij de jongens in de US of A leverde op wat ik eerder schreef

succes

Laatst bewerkt: 11 nov 2011
  9. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Allen bedankt voor de berichten. Inmiddels heb ik mijn bril terug gebracht, ze gaan deze opsturen. Een exacte copie van mijn probleem zie je op dit filmpje. Ik overweeg nu glazen zonder polaroid. (terwijl ik de bril gebruik voor het vliegen, op het water en tijdens het rijden)

[URL=" Sunglasses LCD (defect?) - YouTube[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    SRS als je vlekken krijgt zoals op dit filmpje dus wanneer je naar een LCD monitor of TV kijkt is dat VOLLEDIG NORMAAL!
    Dat zit inderdaad in het feit dat het een polaroid bril is. Een LCD monitor of TV maar gebruik van polarisatie van het licht dat kan door de polarisatie van de glazen tegen gehouden worden of juist doorgelaten. De polarisatie van de zonnebril glazen is niet overal de zelfde richting dus zal je niet een egaal donker of juist doorzichtig glas hebben.
    Dus zal je die polaroid bril af moeten zetten wanneer je naar een LCD monitor of TV kijkt.
    Kijk maar eens naar het onderstaande filmpje waarin uitgelegd wordt hoe een LCD scherm werkt.
    LCD Monitor Teardown - YouTube

11. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Ernst,

Ik heb het filmpje ter vergelijk, ik zie dit namlijk gewoon als ik in de auto zit, of op het water, eigenlijk altijd. Op de weg merk ik dit als ik naar het grijze/zwarte asvalt kijk. Of op het water. Ipv mooi egaal merk ik de vlekken gewoon op tijdens het kijken...

In de auto merk ik dit op als ik bv naar de schittering op mijn dashboard kijk. Niet egaal maar met vlagen. Terwijl de polaroid bril van mijn vrouw dit niet heeft...

12. MDM1FOX

MDM1FOX

Lid geworden:
    17 dec 2004
    vraag me eigenlijk af waarom polaroid?? polaroid haalt toch de schittering weg?? ik vind schittering soms wel handig, zo kan ik de stand van mn vliegtuig makkelijker herkennen..

Gr.

13. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010

Ben ik niet helemaal met je eens. Om de een of andere reden zijn mijn ogen behoorlijk lichtgevoelig. De minste of geringste felheid van licht zorgt al voor problemen bij mij. Soms moet ik al bij mistig weer mijn normale zonnebril opzetten omdat er teveel licht is en ik dan bijna niks zie.
    Zover ik weet kunnen ze nog steeds niet bepalen hoe lichtgevoelig de ogen van een mens zijn en wanneer dit voor de specifieke mens voor problemen zorgt.

Ik heb met de eigenaar/fabrikant van de Zuricher brillen gemaild en hij had nog een alternatief voor mij, hier moet ik nog eens op verder gaan.

14. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Inmiddels mijn zonnebril terug, waarbij ik deze weer voor het eerst vandaag op heb gehad. Een paar punten, hij is op sterkte, deze keer geen polaroid. Grijs van kleur, maar als ik m opzet kijk ik door een waas van rode kleur. Bijkomend voordeel, alles wat kleur heeft knalt er leterlijk uit. Vogels worden scherper (of contrasrijker) en dat is leuk voor het vliegen. Wolkendekken zie ik nu ook beter, maar als ik tegen de zon in kijk krijgen de wolken een lichte zweem van rood, paars.

Terwijl de glazen grijs van kleur zijn? tenminste als ik er zo doorheen kijk. Zet ik m op wordt alles een zweem van rood/paars. Weet niet of dát de bedoeling is. Ik kan er natuurlijk aan moeten wennen, maar grijs hoort toch grijs te zijn? Bij binnenverlichting is het helemaal duidelijk. Met een gewone lamp wordt deze rood/bruin van kleur, en bij TL verlichting is deze waas weer weg.

Echt ik snap er niets van. Ontspiegeling is ook zoiets, ik merk er niets van en volgens mij zijn ze het vergeten. Morgen wéér terug voor de zoveelste keer... (echt opzet lijkt het mij niet, ze proberen mij van alle kanten te helpen.

15. rwijnhov

rwijnhov

Lid geworden:
    3 nov 2008
    Ik heb een serengeti besteld met drivers gradient glazen. Ik hoop maar dat die donker genoeg worden in de zon.

16. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
    De beste zonnebril?
    Heb al jaren mijn oude bril in gebruik tijdens het vliegen.
    De glazen zijn aan de binnenzijde bestreken met simpel beits, donker eiken.
    Heb helemaal geen last als ik tegen de zon inkijk.

Simpel maar goed, waarom moet het steeds wat kosten?

Johan.

17. Gert Jan Bastiaans

Gert Jan Bastiaans

Lid geworden:
    30 dec 2003
    wees daar maar maar niet bang voor. Ik heb al zolang als in opticien ben een Serengeti. En je merkt niet dat hij donkerder word. en hij word licht genoeg om op tehouden als de zon al bijna onder is of als het slecht weer is.

18. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    De lucht wordt ook dieper blauw bij polariserende glazen, zodat een wit toestel beter afsteekt op grotere hoogte (en dus ook de stand beter te zien). Ook gaat de blauwe waas over het toestel weg.

Ik vlieg en rij graag met polariserende glazen. Maar er zal ook wel een deel persoonlijke voorkeur in zitten.

Overigens is het display van de SPektrum radio zo gepolariseerd dat je die met de bril op gewoon kunt aflezen (ja tenzij je de zender op zijn klant houdt....).

19. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    ik heb vorig jaar ook "geinvesteerd" in een serengeti, nog geen moment spijt gehad, superbril!

20. rwijnhov

rwijnhov

Lid geworden:
    3 nov 2008
    nico welke glazen heb je?

Deel Deze Pagina