welke zwever van Hollein?

Ik wil graag een zwever uit een bouwdoos maken en koop m graag bij Hollein. Ik heb van Lyckele daar e.e.a. van gezien en lijkt mij prima spul.

Het hoeft niet snel, wel thermiek voor een niet al te ervaren vlieger als ik met een span van rond de 2.50. Mag ook wat wind aan kunnen.
Dacht toch wel een redelijk specifieke vraag.
Nu blijven er voor mij een paar keuzes over. Welke adviseren jullie?

- De Libelle
- De Callistic
- De Climaxx

De Climaxx is de meest veelzijdige met z'n 4-kleppen vleugel. De vraag is of jij dat wilt, twee extra servo's en een bult afstelmogelijkheden. De Libelle A380 is een stuk eenvoudiger, heeft dacht ik ook geen rolroeren?

dus dat is lastig kiezen. Volgens mij moet je echt zelf een keus maken want ze zijn verder wel ongeveer vergelijkbaar qua vlieggedrag lijkt mij.

Sorry mensen. Ik zie dat ik deze vraag vorig jaar al heb gesteld!
callistic
Ik ga eerst dat draadje weer even doorlezen want dat vond ik weer en staat veel belangrijke info voor mij in. Dacht ook al dat ik dit al eens had gevraagd, maar soms blijven dingen even liggen.
De EON 600 is inmiddels bijna af (nou ja, bijna ...) ... en ben ik in 2 voud met een clublid aan het maken. Een met remkleppen en de ander met flaps en ailerons.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt op 3 mei 2009 al een beslissing genomen hoor :-)
En dan ga ik in de herfst de Climaxx maar kopen en bouwen. Leuk winterprojectje wel. Is dan ook net weer een stapje verder in het vliegen.
Daar ben ik dan in de lente 2010 wel aan toe. :-)
Kom ik zeker eens langs MVC Otto. Is toch maar 40 minuten hiervandaan.
Lyck, ik kom eraan!

Maar goed dat Lyckele niet op je heeft staan wachten :cool:

Nou Olaf,

In dat draadje heb ik wat geschreven. Het is een blijft een heerlijk kistje, maar als het thermisch is herinner ik me nog de knikkende knieën en het probleem om uit die bel te komen. De motor 1 tandje aan en proberen te remmen.
Nu ben ik aan het sparen voor de CLIMAXX Evolution. Die is wat groter dan de compact en ook bestand tegen flutter.
Eerst nog een paar andere kisten afmaken dan komt ie deze kant op.
(Ik hou wel een slag om de arm omdat ik nog zoveel wensen heb)
Succes met je keuze.

Groeten, JH

Laatst bewerkt:
Ja, leuk he? IK heb het net allemaal weer gelezen en ja, de Callistic is denk ik nog steeds de meest logische keuze. :wink:
Setup moet ik dan nog wel even bekijken, maar dat is voor later zorg.
Kga toch wel de zweefkant op merk nog steeds. Hart blijft sneller slaan van zwevers.

Strikt genomen is de Callistic geen Höllein model maar van Decker...
Maar hij zal er wel niet minder om vliegen. (De prijs is hetzelfde als bij Decker trouwens)

Callistic besteld

Mooi, die is dus besteld ... gaat maandag verzonden worden las ik net.
Da´s een. Nu nog een leuke setup zoeken of misschien kan de setup van mijn oude Robbe Arcus er wel in.
Eerst maar eens even kijken naar specs van Hacker A20-22L

CALLISTIC-Elektro-Holzbausatz-A1110_b_0.JPG

Beste Olaf,

Goede keuze !! Het beste kun je wat verstevigingen aanbrengen in de vleugel om het flutteren enigszins tegen te gaan en ook de centrale koolstofligger extra lijmen. Voor het gewicht maakt dat niks uit, hooguit een paar gram.
Ook de romp is aan de binnenkant verstevigd met 0,4 mm triplex. Dit omdat veel rompen van mede-clubleden het begaven. Mijn setup staat in de database van Arjan. (is misschien iets te sterk)
Veel plezier met de bouw.

Groeten, JH

Dank je wel voor de tips. Database van 14-12-2010 staat de setup niet in zag ik. Alleen de A380 zag ik staan of ik moet er overheen gekeken hebben.
Ik neem aan dat als ik een motortje kies met 900-1000 Kv ik goed zit en liefst zo licht mogelijk. Dat ga ik wel vinden.

Er staat geen Callistic in de Database, maar als je kijkt naar toestellen met een vergelijkbare spanwijdte en AUW dan kom je toch een heel eind in de richting.

Er staat geen Callistic in de Database, maar als je kijkt naar toestellen met een vergelijkbare spanwijdte en AUW dan kom je toch een heel eind in de richting.

Hè bah, Bart,
Heb je weer gelijk !!!!

Mijn FISSABLE staat ertussen met de AXI motor. Die is afgeleid van de CALLISTIC en praktisch hetzelfde. De spw. is uitgekomen op 2 meter 10.

Excuses, JH

Nou is mijn Engels heel behoorlijk, maar ik heb eigenlijk geen idee wat "Callistic" betekent. "Fissable" ook niet trouwens. En in beide gevallen brengt ook mijn Van Dale geen uitkomst...??

Bart, Fissable is de naam gegeven door mijn clubgenoot die wat verbeterde versies heeft gemaakt van de Callistic.

Fissable = moet kunnen vliegen in Fiss Oostenrijk. Zoek maar eens op Flying Circus Fiss.
(Maar is een grapje.)

Callistic klinkt als ballistic, maar lijkt verder fantasienaam.

Olaf,

Dit zijn de maten van de AXI die ik erin heb zitten.

full

Past precies.

De Turnigy lijkt me wat te sterk als je het mij vraagt.

--Maten van de Hacker:
Aussendurchmesser 28mm
Länge 34mm
Motorwelle ø3mm, 12mm lang
Gewicht 55g

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je. Volgens mij zou deze dan moeten voldoen. Wat betreft de afmetingen en specs komt ie erg overeen met de door Hoelein aanbevolen Hacker. Kv en gewicht ook.

Olaf, Goed bezig hoor! wanneer meldt je je aan bij mvc-otto? ;)

Ik zou voor deze gaan >> HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2209 28turn 1050kv 15A Outrunner

De andere is iets te zwaar voor deze mooie, bij weinig wind zwever.

Dan i.c.m. met een 2s 1500 - 2000 pakket, 25a regelaar en 9*5 of 10*6 prop komt het helemaal goed.

Hollein adviseert ook een 2s pakket en geen 3s, is een beetje veel.

Wat Jan-Hein ook adviseerde, zou ik de romp ook verstevigen met 0,3 a 0,4 triplex of met 25 gram glas i.c.m. G4. Dan krijg je ook een stevige romp.

Grt Lyckele

Hoi Lyc,

Thanx. Deze setup is inderdaad een stuk minder zwaar. Dacht zelf ook aan een 2S lipo. Neem ook het advies van JH ter harte en verstevig de romp.
Tja, Otto. Heb ik wel aan gedacht. Helemaal nu het lidmaatschap goedkoper is geworden door wegvallen KNVVL bijdrage die ik al via andere club betaal. Kan ik ook eens bij jullie komen vliegen en leren natuurlijk.
Ik kom in elk geval ook en keertje bij jullie kijken op het veld!

Back