welke zwever van Hollein?

Sorry Olaf,

Misschien ben ik wat eigenwijs, maar een 3 cellen lipo is zeker de eerste keuze. Een 1500-1600 mAh LiPo is genoeg om een hele middag boven te blijven.
Mocht je nog meer tips willen hebben ? Na vandaag ben ik er even niet meer.

Groeten, JH

@JH. Ik wil onmiddellijk je kennis en ervaring geloven, maar snap de uitleg niet zo goed. Vlieggewicht van nog zo´n 800 gram en een licht motortje. Gebruikerservaringen lees ik met lipo´s 2S op de site van Hoellein die prima zijn. Graag even uitleg waarom je tot de conclusie komt dat een 3S een betere keuze zou zijn? #snapikniet
Misschien in combi met bepaalde motor, prop en regelaar? Of gaat het jou om de duur dat je boven kunt blijven? (motorloop zonder lipo´s te hoeven laden)

Olaf,

Als je naar beide motoren kijkt, staat er dat de "suggested battery" 3 S1P is.
Dus da's makkelijk.
Hij is ook te gebruiken met een 2 S LiPo, maar dan zal de prop wat groter gekozen moeten worden om hetzelfde rendement te krijgen. Zeker zijn hier deskundigen die dat veel beter kunnen uitleggen dan ik, want ik doe ook maar wat.

De duur dat je boven kunt blijven hangt van verschillende factoren af: weersomstandigheden (thermiek), duur van de motorloop, aantal mAh van de accu en de kunsten van de piloot. Mijn Fissable is met een seconde of 10 op uitgangshoogte.
Inderdaad ga ik met 2 volle accu's naar het veld en zonder lader, maar da's een keuze. Zelf ben ik ook niet zo'n vlieger, dus heb ik snel genoeg.

Nog een andere tip: De eindribben van de vleugeldelen flink verstevigen, anders trekt de folie bij het föhnen de ribben krom en krijg je een lelijke spleet.

Als ik terugkom is ie wel klaar.

Succes en plezier met de bouw.

JH

Laatst bewerkt:
Hoi Lyc,

Thanx. Deze setup is inderdaad een stuk minder zwaar. Dacht zelf ook aan een 2S lipo. Neem ook het advies van JH ter harte en verstevig de romp.
Tja, Otto. Heb ik wel aan gedacht. Helemaal nu het lidmaatschap goedkoper is geworden door wegvallen KNVVL bijdrage die ik al via andere club betaal. Kan ik ook eens bij jullie komen vliegen en leren natuurlijk.
Ik kom in elk geval ook en keertje bij jullie kijken op het veld!

Gewoon langs komen en dan lid worden ;) je had er vandaag moeten zijn. We hebben heerlijk gevlogen met de Ava. vluchten van 9,5 min en start hoogtes variërend van 160 meter tot 215. Was ook nog thermiek, kortom een heerlijke dag ;)

Grt Lyckele

ps onderstaande komt van de site van hollein af.

"Unser Vorführmodell wiegt - ausgerüstet mit Hacker A20-22L Evo , 2S-2100mAh Saehan LiPo Akku, 2 Servos C 261 und einem ALPHA 535 Empfänger von Schulze-Elektronik - gerade mal 670g. Das reicht regelmäßig für Flugzeiten um 50 Minuten"

We naderen de eindfase inmiddels ... binnenkort fotootje ....
Nog wel een vraag: in de Duitse ´bouwbeschrijving´ staat er weinig over, maar in een Engelstalige versie die ik vond op internet wel:
De carbon staaf inkorten tot 75 centimeter bij kruisstaart en 80 centimeter bij een V-staart.
Klopt het inderdaad dat ik die staaf moet inkorten? Weet iemand dat?

Back