Bouwverslag Westland Whirlwind Mk.I ⇨ 137Sqn | Plt.Off. E. Musgrave

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 23 aug 2014.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooi werk Ramses ! hoe lang ben je bezig geweest met die strip planks ? wat een spelden ;)

    Nog een vraag : ik zie dat je styrodur hebt gebruikt voor de staartstukken , waarmee ga je deze dalijk afwerken ? (ivm oplossen foam)

    Mvg,

    Bart
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    .
    Bedankt Bart!
    Ik heb het niet bijgehouden, maar het stripplanken kostte meer tijd dan ik zin in had in ieder geval... ;)
    Over het blauwe schuim komt gewoon glasweefsel opgebracht met PU-lak op waterbasis.
    Ik ga natuurlijk eerst een proefstukje maken en mocht de PU-lak het schuim aantasten dan ga ik het glasweefsel opzetten met epoxy.

    Hier nog een filmpje van de enkele Fowler flap van de Westland Whirlwind:



    Aan de bovenkant van de vleugel zitten nog twee radiator flaps welke met de Fowlerflap mee bewegen.
    Ook is in dit filmpje goed te zien dat de staartstukken van de motorpods met de Fowlerflap meebewegen.

    Ik zal een schemaatje moeten maken om te kijken hoe ik dit kan gaan maken.
    Waarschijnlijk het beste even in CAD zetten. Later meer...

    Groeten, Ramses
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Jan hermkens heeft in ik geloof de short sunderland een mooi fowler fLap systeem gebruikt. Heel listig met een stangen mechaniekje
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    Is inderdaad een mooi systeem Femmo, net als het systeem in Ronald zijn P-38.
    Helaas is dat alleen een ander soort Fowler flap en niet toepasbaar in de Whirlwind.
    De Fowler flap in de Short Sunderland of P-38 schuift linear naar naar achteren en zakt tijdens die beweging naar beneden.

    Bij de Whirlwind draait de Fowler flap om een laaggelegen scharnierpunt (in de motorpod).
    Vandaar ook dat de staartstukken van de motorpods scharnierend zijn en met de flap meezakken.
    (op het hierboven geplaatste filmpje goed te zien)

    Hier een snelle slordige schets van de beweging:

    post-2-1094183939.jpg

    Zoals je ziet komt deze flap niet linear naar achteren zoals de meeste Fowler flaps, maar draait de flap om een scharnierpunt in de motorpod.
    De staartstukken van de motorpods hangen ook helemaal naar beneden.
    De uiteindes van de Fowler flap lopen in een gebogen rail.
    Extra uitdaging zijn de radiatorflaps aan de bovenzijde van de vleugel, deze bewegen met de Fowler flap mee (zie filmpje hierboven).

    Dit systeem maakt dat de grote Fowler flap dus totaal maar 4 geleidingspunten heeft.
    Twee keer een scharnierpunt in de motorpods en twee keer een rail aan de uiteindes.
    Om dat toch sterk te krijgen ga ik een schetsje maken (en tevens de koppeling met de radiatorflaps).

    Groeten, Ramses
     
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    Hier een filmpje gevonden op youtube hoe iemand anders het heeft gemaakt (maar dan zonder de bewegende radiator flaps):



    Op zich een mooi eenvoudig systeem, jammer alleen dat hij een extra geleiding heeft gemaakt onder de romp.
    Die zit er in het echt niet en die wil ik dus ook niet maken.
    Snap wel waarom hij dat gedaan heeft, want zo heeft hij een extra (en centrale) geleiding gemaakt.

    Ik ga het bouwverslag op rcsb van Vance Mosher zijn 1/5 Whirlwind nog eens bekijken.
    Hij had dacht ik een mooi systeem gemaakt welke wel schaal is.

    Groeten, Ramses
     
  6. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    hoi Ramses,

    Dat wordt een stevige klus en waarschijnlijk een proefopstelling maken.
    Dit weet ik uit ervaring bij mijn Short Sunderland (max. 9 cm naar achteren en 60 graden naar beneden)
    en recent nog bij mijn A-26B Invader (max. 5 cm naar achteren en 60 graden naar beneden).

    Succes,
    Groetjes,
    Jan
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    .
    Hoi Jan,

    Dat is een goed idee, bedankt!
    Ik ga e.e.a. op papier zetten en dan eerst een proefopstelling maken voordat ik de definitieve onderdelen ga maken.
    .

    Hier een mooie foto van de Westland Whirlwind tijdens de landing.
    De Fowler flap, scharnierende motorpods en de radiator slats zijn hierop goed te zien:

    Whirlwind-151.jpg

    Hieronder, een snelle photoshop gemaakt van een tekening waarop de Fowler flap en de radiator flaps aan de achterzijde en de radiator slats aan de voorzijde goed te zien zijn:

    Whirlwind-152.jpg


    Hieronder een originele tekening van de Westland Whirlwind radiatorflaps en de geleide rail:

    Whirlwind-153.jpg

    Hieronder een originele tekening van de Westland Whirlwind Fowler flap:

    Whirlwind-156.jpg

    In een ander boekje staan mooie bruikbare foto`s en schema`s van de fowler flap, scharnierende motorpod, etc.:

    Whirlwind-157.jpg
    .

    En vandaag kreeg ik dit mooie boekje door de brievenbus:

    Whirlwind-150.jpg

    Zo`n beetje de gehele geschiedenis van de Westland Whirlwind staat hierin beschreven.
    Heel veel tekst en relatief weinig foto`s, maar voor de foto`s en tekeningen heb ik andere boekjes.
    Staat ook nieuwe (tenminste voor mij) informatie in over 137 Sqn en Plt.Off. E. Musgrave!

    Later meer...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015

Deel Deze Pagina