Wetbike uit The Spy Who Loved Me

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 13 mei 2011.

1. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Denk dat ik bij de borstelmotoren blijf.

2. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Hmmm, ik zou tóch maar even kijken naar de brushless motoren, zeker de outrunners hebben meer punch in dezelfde (of kleinere) package en ik denk dat je profiteert van een betere gewicht/kracht ratio. Daarbij kan je een "goedkope" vliegtuig-regelaar gebruiken, de motor hoeft maar één kant op te draaien.

3. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Probleem is dat brushless meteen in een duurdere prijsklasse valt, rendement zal in een aantal opzichten ongetwijfeld beter zijn dan borstelmotoren.
    Maar het is nog niet helemaal zeker of deze jet goed gaat functioneren, misschien is hij niet vooruit te branden ongeacht wat van motor erin zit, of misschien knalt hij helemaal uit elkaar en begeeft hij het na 5 minuten.

Voorlopig hou ik het bij een goedkope borstelmotor, als hij daarop goed draait dan zal hij met een brushless ook goed functioneren.

4. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Gisteren een nieuwe motor gehaald voor een dumpprijs van 3,50 euro, hij had een hele doos van deze jongens liggen. Was even aan het twijfelen of hij wel in de body past maar voor deze prijs kon ik hem niet laten liggen.
    Hij past maar net, de opening in de body is 37mm breed, de diameter van de motorkast is 36mm.
    De as heeft geen gaatje zoals de voorgaande motor waar een pinnetje in valt, maar deze as is 3mm en heeft in het midden groeven die 0,17mm uitsteken.

Ik heb een koperen buisje met een binnendiameter van 3mm over de motoras getikt, de buitendiameter van het buisje is 4mm waar de tandriemschijf weer overheen gaat. Het inbus schroefje zorgt er weer voor dat de schijf op zijn plaats blijft en knelt het buisje extra vast op de as.

Nieuwe motorsteun moeten maken, omdat de bevestigingspunten in de motorkast verder uit elkaar liggen kon de motorsteun in één geheel gemaakt worden. Bij de voorgaande motor ging dat niet omdat de schroefjes achter de schijf zaten waardoor ze niet meer bereikbaar waren.

Motor heb ik al getest op een 9 volt batterij, hij draait uitstekend en is erg stil vergeleken met de eerste motor, daar zat een rateltje in.
    Denk dat ik er nog een paar ga halen, altijd handig om deze op voorraad te hebben.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. helimax

helimax

Lid geworden:
    30 okt 2010
    Johnson

Hallo Robbie,
    Is zo te zien ook een echte JOHNSON , dan blijf je in lijn met de fabrikanten van outboards en Z-drives, dus moet wel goed komen:D.
    Mooi gemaakt, en knap dat je dat met eenvoudig gereedschap allemaal voor elkaar krijgt! Veel succes nog!

6. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Thanks Max :worship:

Heb toch nog een kleine aanpassing moeten doen aan de motorsteun, doordat de motorkast bij de as een stukje uitsteekt zat de tandriemschijf te veel naar voren waardoor hij niet meer op dezelfde lijn lag als de tandriemschijf in de jet.
    Twee alu plaatjes van 3mm dik heb ik met epoxy vastgelijmd aan de motorsteun zodat de motor wat meer naar achteren gaat, ze fungeren in feite als afstandshouders.

7. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo robbie

die tandriem die draait toch iet in het water hé???
    want als dat wel zo is dan gaat die werken als een scheprad en pomp je water in het motor compartiment

gr raf en weer mooi werk

8. woujaco

woujaco

Lid geworden:
    31 aug 2009
    @raf

heeft ie wel over nagedacht hoor :)

9. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    Top werk Robbie, ik volg je bouwverslag weer met plezier! Ik ben heel benieuwd hoe die het op het water gaat doen. Maar voor nu, lekker doordouwen en foto's blijven posten voor ons forumers :)

10. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank jullie wel mensen :worship:

Dat is niet de bedoeling, ik hoop dat het motor/jet compartiment waterdicht is want anders zinkt de Wetbike als een baksteen :)
    Als de Wetbike stil in het water ligt dan ligt de jet onder de waterlijn, als hij gaat lekken zal het water waarschijnlijk via de askoker naar binnen komen. Heb hem weliswaar goed ingevet maar het blijft een punt dat in de gaten gehouden moet worden.

Zojuist het zaakje weer even in elkaar gezet voor een test, hij draait soepel zonder spelling of gekraak. Maar het 9 volt batterijtje heeft het erg zwaar om de motor/jet draaiende te houden, na 10 seconde trekt hij het niet meer.

Ik kan wel wat hulp/advies gebruiken met betrekking tot een accu want stroomvoorziening en elektronica is niet mijn afdeling.

11. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    9,6 of een 11,1v Lipo eraan hangen.. die heb je in alle vormen en maten ;)

Heb hier nog wel 2 redelijk kleine 11,1V lipo's liggen... had ze verkeerd besteld, dus je mag ze hebben voor n prikkie :p

12. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    Qua gewicht zou ik zeker voor een lipo gaan. 2S of 3S is even de vraag. Naar mijn weten gaan de Johnson motortjes tot 9.6 Volt. Dan is 3S = 11,1 Volt onder last misschien teveel gevraagd. Aan de andere kant is een 2S misschien net te licht qua vermogen.

Een simpel buitenlopertje met bijv. een Turnigy vliegregelaartje heb je voor 30-40 euro bij elkaar. Dat scheelt een hoop gewicht en geeft je veel meer oomph. Het is het overwegen waard...

13. droopy0025

droopy0025

Lid geworden:
    20 jul 2009
    3s LIfepo is misschien een oplossing zitten qua vermogen goed en het voltage is net wat lager dan dat van lipos.

14. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    zitten idd op 9.9v

15. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank voor de reacties mannen :thumbsup:

Het mag wel wat gewicht hebben, de jetaandrijving inclusief motor wegen ongeveer net zo veel als de Wetbike zelf. De motor zit helemaal achteraan, als ik de Wetbike nu in het water zou leggen dan komt de voorste ski uit het water, denk ik. Een zwaardere accu moet wat tegenwicht geven aan de motor zodat de Wetbike gelijk met de waterlijn komt te liggen. Gewicht zorgt er ook voor dat als de Wetbike eenmaal over het water skiet de ski's tegen het water gedrukt worden, anders gaat hij stuiteren denk ik.

Het moet een kleine zware accupack worden die op de bodem komt te liggen van de body, denk dat voltage wel een belangrijk punt is. Is het niet zo dat hij meer volt de motor krijgt des te meer toeren hij kan leveren ?
    Als de motor maximaal 9,6 volt aan kan dan word het een accu van 9,6 volt, zit dan nog wel met de vraag hoeveel mAh erin moet zitten.

De Wetbike hoeft niet lang te kunnen varen, het is beter om korte vaarsessies te doen om overbelasting van de Jet te voorkomen. De motor heeft/krijgt geen waterkoeling.

16. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    Zou dan even bij Hobbyking gaan kijken Robbie..

Daar hebben ze heel veel keuze en daar staan alle maat/ gewicht details van de lipo accu's bij ;)

17. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Als ik hem bestel dan word het bij Conrad, moet bij hun namelijk ook nog een nieuwe tandriem bestellen.

Ik heb twee 9,6 volt accu's gevonden waarvan deze qua afmetingen het beste past in de body Conrad energy NiMH Penlite (AA) aandrijf accupack 9.6 V / 800 mAh Vorm Block Stekkersysteem Tamiya-stekker in de Conrad online shop deze heeft een accucapaciteit van 800 mAh

Volgende kandidaat heeft meer capaciteit maar de afmetingen kunnen een probleem gaan worden Conrad energy NiMH Penlite (AA) aandrijf accupack 9.6 V / 1800 mAh Vorm Stick Stekkersysteem Tamiya-stekker in de Conrad online shop

18. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    800mah is echt niet veel, dat is zo op.... (en het voltage is dus al snel te laag om een goede werking te krijgen)

19. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    800 mAh is inderdaad niet veel, hoelang zou de motor daar op volle toeren kunnen draaien ? (2 minuten ?)
    Hij past precies voor de motor op het vlakke deel van de body, andere pack is langer waardoor hij op het schuine deel komt te liggen.

20. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    denk dat t met 30sec ophoud...

Deel Deze Pagina