Wetbike uit The Spy Who Loved Me

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 13 mei 2011.

1. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Mmm, 30 seconde run tijd is wel erg weinig.
    2 minuten vind ik nog acceptabel.

2. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    Je hebt zeker geen specificaties van de motor, wat amperage betreft?

Dan kan je het uitrekenen namelijk..

3. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    Een ander punt is dat die penlite de gevraagde stroom waarschijnlijk niet trekken. Het gevolg is dat de spanning inzakt en de motor niet meer presteert. Iets om rekening mee te houden!

Daarnaast, wat meer capaciteit lijkt me beter. Ook al vaar je bijvoorbeeld maar sessies van 2 minuten, dan kan je in ieder geval meerdere sessies varen met afkoelpauzes ertussen. Dat maakt het wel zo leuk aan de waterkant :)

Ik zou zeggen; 2S lipo erin. Afhankelijk van het type Johnson motor dat je hebt, is de kV waarde tussen de 2080 en 2600. Rond de 2080kV voor de 9.6 volt variant (spec sheet te vinden via google). Dan zit je met een 2S lipo al aan 15.000+ rpm. Meer wil je ook niet met een tandriemaandrijving denk ik.

** edit ** de motorspecs zijn van de Mabuchi RS-540RH/SH. Deze lijkt erg op de Johnson motoren, maar ik weet niet zeker of de specs gelijk zijn.

Lipo's hebben een hogere energiedichtheid in vergelijking met NiMh. Mocht je extra gewicht nodig hebben, kan je altijd aanvullen met lood o.i.d. Dan kan je zelf de ideale plek bepalen.

* edit 2: mocht je voor een brushless setup gaan, heb je hier alvast een mooi Mystery regelaartje voor een mooi prijsje: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  4. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Ik heb gisteren een etiket met een nummer van de motor zitten afpulken, waarschijnlijk kon via dat nummer de specs achterhaald worden. :hammer:
    Extra gewicht toevoegen met lood oid zou misschien kunnen, maar de ruimte in de body is erg beperkt en het gewicht dat toegevoegd gaat worden moet dan zoveel mogelijk op de bodem komen te liggen.

5. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Ik heb een soortgelijke Johnson motor gevonden op deze site Surplus Center - 12/24 VDC 4700/10000 RPM JOHNSON ELECTRIC MOTOR
    Daar zeggen dat die 12 tot 24 volt is en een toerental heeft tussen de 4700 en 10.000.
    Ik ga morgen wel even terug naar de winkel waar ik hem vandaan heb voor de specs, als hij 24 volt nodig heeft om 10.000 te kunnen draaien dan gaat het feest voor deze motor in de Wetbike, niet door.

6. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    kan wel, maar dan moet je al flink andere lipo's gaan gebruiken (6 cellen ofzo)
    Of 2 x een 3s in serie

7. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Maar dat zijn dan waarschijnlijk 6 van die hele dikke cellen, denk niet dat die in de romp passen.
    Ik dacht ook dat de meeste regelaars niet meer dan 12 of 18 volt kunnen verwerken.

Ga nu even naar de winkel, is tot 18:00 open dacht ik.

8. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Geeft de levarncier van die schroef/fan geen optimaal toerental aan?
    dat is eenvoudig terug te rekenen naar wat de motor moet leveren.

Hou er ook rekening mee dat een borstel motor maar ongeveer 60% van het onbelaste toerental draait als deze belast wordt.

Staar je ook niet blind om de spanning die ze voor een motor opgeven. dat mag best hoger of lager zijn. Belangrijker is de stroom die de motor moet verwerken, stroom is warmte en daar gaat de boel van stuk.

Je zou dus eigenlijk die unit in een bak water moeten hangen en met een lage spanning moeten meten wat voor stroom die motor dan trekt. Die johnsons houden bij 10-12 ampere al aardig op, veel meer en de boel gaat snel stuk.

9. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    De impeller is van Graupner (verpakking al weggegooid), ik heb geen idee op hoeveel toeren hun waterjet draait. Misschien weet Raf dat.
    De 40mm Jet van KMB heeft als ik me niet vergis 15.000 toeren nodig.

Kom net terug van de winkel, de motor die ik nu heb is de 12 volt versie, op 12V perst hij 10.000 toeren eruit. (onbelast neem ik aan)
    Heb het nummer genoteerd wat op het etiket van de motor zat: 64823 Johnson 3C4922 (die C kan ook een 0 zijn, het was een beetje moeilijk te lezen)
    Gezocht op Google maar verder niets gevonden.

[edit]

Kan ik niet twee van deze accupacks in serie zetten ? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...Vorm-Block-Stekkersysteem-Mini-Tamiya-stekker
    Dan overschrijden ze de 12 volt maar die 2.4 volt zal niet zo'n ramp zijn denk ik.
    De twee bovenop elkaar passen precies in de body.

Laatst bewerkt: 5 apr 2013
  10. Sea-Donkey

Sea-Donkey

Lid geworden:
    5 apr 2013
    Wow! Ik gebruik Google Engels naar Nederlands vertaler, zodat taal klinkt misschien vreemd, maar ik wilde plaatsen en complimenteren u over hoe groot dat Wetbike uitziet. Ik heb veel feitelijke Wetbikes en ook een paar modellen gebouwd van de Revell kit en aangepaste geschilderd en DecaLED bepaalde jaren modellen overeenkomen. Ik zal onder meer een foto, hoewel ik weet dat deze weinig detail in vergelijking met de jouwe.
    Op zoek ernaar uit om deze dreiging te volgen. Ik kan niet geloven hoeveel detail u hebt toegevoegd. De jetpomp ziet eruit als een echte! Great work!

11. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    2/3A cellen zouden de stroom wat beter moeten kunnen leveren als penlites.

Als het gewicht geen probleem vormt met je zwaartepunt (wat waarschijnlijk wel hoog komt te liggen) is het in ieder geval beter als AA's.

Die werden bij mij in een mini inferno al goed warm met een 380..

12. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Welcome aboard Sea-Donky and many thanks for the compliments :thumbsup::worship:
    The Google translation is really funny :D
    Great Wetbike model collection you have there, they look very small compared with the bottles.

13. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Je kan ook een keer langskomen, heb redelijk wat accu's, regelaars en een stroommeter liggen, kunnen we eens kijken wat er echt gebeurt.

Dan kan je daarna bewust kopen wat je echt nodig hebt.

grWinfried

14. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Velsenbroek is niet zo ver van mij vandaan, ik hou de optie nog even open Winfried :thumbsup:

Als ik die twee packs op elkaar zou stapelen dan zit er nog een ruimte onder het zadel van ongeveer 1,5cm. Zwaartepunt komt zeker hoger te liggen maar denk dat ik verder weinig keus heb. Misschien dat het mogelijk is om ze achter elkaar te zetten, dan komt één pack tegen het schuine deel van de body te liggen onder de stuurservo. Het gewicht zit dan lager en is beter verdeeld.

15. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Ja, net even gekeken en dat is mogelijk.
    Ontvanger en/of regelaar komen dan wel wat hoger te liggen maar die wegen bijna niets.

16. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    In vergelijk met zo'n accu is het gewicht van een regelaar en/of ontvanger inderdaad te verwaarlozen.

Lijkt me in ieder geval een betere oplossing als gewoon bovenop elkaar.

17. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
  18. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
  19. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo robbie

die regelaar gaat naar de haaien als je twee cellen extra zet
    gr raf

20. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Oeps, bij de laatste had ik daar overheen gekeken.

De optie die je nu geeft is inderdaad nog min of meer redelijk binnen het budget, 7.2 - 17 Volt.
    Hij gaat tot 10 cellen, ik kan het proberen met de 12 cellen die samen 14.4 Volt geven.
    In het ergste geval brand de regelaar door, maar aangezien ik korte vaarsessies wil doen krijgt hij niet echt de kans om op een kritische temperatuur te komen, hoop ik :)

Deel Deze Pagina