Hallo allemaal,
Weer lekker verder aan het kneuen. Zoals eerder al gezegd, moest ik nog even bedenken hoe ik het stuurhuis zo kon maken dat de basis op het dek gezet kan worden en dat ik vervolgens nog bij het inwendige deel van het stuurhuis kon komen. Heb de dwarsspanten die bovenin liepen verwijderd. Nu heb ik volledig toegang tot de binnenkant.
In de onderkant van het dak heb ik de verwijderde dwarsbalkjes gelijmd. Oorspronkelijk was de bedoeling dat dit gedeelte boven op het stuurhuis geplakt zou worden. Het aangebrachte gat dient om de diverse kabels vanaf de bovenkant, mast en stuurhuisverlichting, door het stuurhuis heen naar beneden gebracht kunnen worden.
Hier is de pijp te zien waar de draden doorheen gaan lopen naar beneden. Mooi uit het zicht.
En zo ziet het stuurhuis er uit. Voorlopig nog zonder ramen. Het dak is nu dus demonteerbaar van het stuurhuis. De uiteindelijke montage van het dak op het stuurhuis komt eerdaags nog wel aan bod.
Nu zijn de uiteindelijke maten van het stuurhuis bekend en kan het gat gemaakt worden in het stuurhuisdek. De inwendige maat van het stuurhuis exact opgemeten en overgezet naar het dek. Het dek is ook weer gemaakt van printplaat en is aan de onderkant voorzien van een dwars strip die de dekronding in het dek verzorgt. Deze strip is ook van printplaat gemaakt en kan derhalve simpel aan de onderkant van het dek worden gesoldeerd. Het gat zaag ik er uit met behulp van mijn decoupeerzaag. Even naast de lijn zagen en met de vijl exact op de maat vijlen.
Met 0,3 mm messing de opstaande randen gemaakt. Doordat de voor en achterkant uit meerdere hoeken bestaat komt dit vrij nauw. Het stuurhuis moet er uiteindelijk "klem" op staan, maar ook niet zo vast dat je hem er niet af krijgt. Beetje fingerspitzen gefüll zeg maar. De opstaande rand loopt door het gat en onder het dek steekt deze nog 5 mm door. Vervolgens de opstaande randen gesoldeerd aan de dekplaat. Aan de bovenkant van de opstaande rand nog een staf rond 0,5 mm rondom gesoldeerd om de rand wat op te dikken, tevens voor wat extra stevigheid.
En mooi passend op het dek.
En nog een plaatje waarop het stuurhuis op zijn plek staat en het dak er af. De opstaande 4 stripjes zijn de paspennetjes voor het dak. Dat is dus zuiver voor het passen. Het vastzetten gebeurt in een later stadium.
En dan nog maar weer een plaatje van het geheel.
Heb nog wat foto's over dus die zet ik gelijk in het volgende deel. Mag maar 10 foto's per keer plaatsen. Vandaar.