Wie gebruiken er 9253 en andere 4.8V rated servo's op 6V?

laurens

Forum veteraan
Even een korte vraag, ik heb nu een UBEC 6V, die geeft dus 6V naar de ontvanger en servo's. Nu zijn alle swash servo's compatible met 6V, maar bij de 9253 staat er 4.8V only.

Nu is een vers geladen ontvangeraccu van 4 cellen net iets meer dacht ik, dus vroeg ik me af of ik de 9253 gewoon op 6V kan laten werken.

Gewoon aansluiten joh , als die ermee kapt merk je t vanzelf !!!
ik heb al meerdere keren berichten gezien van mensen met 6 volt erop , en die doen t ook nog prima , ik geloof dat zendesigner ook met 6 volt vliegt , ik denk ook dat als de regelaar nooit meer dan 6 volt geeft dat t geen probleem hoeft te zijn !!!
meet jouw 4,8 volt maar eens op als die goed geladen is , 6 volt is makkelijk te halen mits je een goede accu hebt .
vanwaar het idee om 6 volt erop te zetten eigenlijk ??? zijn de servo`s niet snel genoeg voor jouw vliegkunsten ??

Van duralite hebben ze nu een "voltage step-down" heet het geloof ik, deze brengt het voltage terug tot een acceptabel niveau.

Dit kun je denk ik ook bereiken met een simpele diode, deze laat het voltage 0,6v zakken, maar dit moet je even navragen bij wat meer electronica geleerde mensen :wink:

Nu is een vers geladen ontvangeraccu van 4 cellen net iets meer dacht ik

Die is onbelast 5,6 volt ongeveer, belast zakt het voltage bijna direct richting de 5,2 volt en daarna duurt het niet veel langer of je blijft rond de 4,8/5 volt hangen.

Cheers,

Richard

Eddie, die UBEC is in 6V en 5V te koop, ik heb voor de 6V gekozen omdat die alleen leverbaar was en mn servo's gaan net ietsje sneller en krachtiger.

een digityaal; heeft die eigenschap volgens mij niet.

ik voel de post van jan alweer aankomen "doe maar, kan altijd extra werk gebruiken"

neem zijn advies maar terhande en doe het niet.
hij heeft vaak genoeg daarvoor gewaarschuwd :D

Nee hoor, mij hoor je daar niet mee over. Er worden dan toch weer overmijdelijk ervaringen gemeld, waarbij het met gemak wél kan.

Dat "4,8 Volt only" zetten ze er bij Futaba voor de grap bij. Er werken daar een aantal humoristen, die zich helemaal zitten te bescheuren, dat die naïeve modelbouwers daar in trappen.

Maar serieus, het zijn de autorijders, die grootverbruikers in servo's zijn. Bij de andere modelbouwdisciplines valt het om zeep helpen van servo's eigenlijk wel mee. Nadeel bij een heli is natuurlijk wel, dat de schade nooit beperkt blijft tot alleen maar die ene servo, waarvan het motortje doorbrandt...

jan ik vind een ding bijzonder raar.
bij de auto's lees ik ook op de sites van fabrieken dat ze 5 cellen juist aanraden.
ik snap het dus zelf geen reet van

Zeker het uitvallen van je staartrotor maakt het tot een uitdaging.
Bij de 1:1 lukt het meestal ook erg slecht om hem dan nog heel aan de grond te krijgen.

Ik heb een goed voorstel.
Laurens stuurt hem op voordat hij er 6V op zet en Jan "repareert" hem voor de helft van het tarief. Komen jullie er allebei voordelig mee weg.
Win win. :wink:

eddie zei:
Gewoon aansluiten joh , als die ermee kapt merk je t vanzelf !!!
ik heb al meerdere keren berichten gezien van mensen met 6 volt erop , en die doen t ook nog prima , ik geloof dat zendesigner ook met 6 volt vliegt , ik denk ook dat als de regelaar nooit meer dan 6 volt geeft dat t geen probleem hoeft te zijn !!!
meet jouw 4,8 volt maar eens op als die goed geladen is , 6 volt is makkelijk te halen mits je een goede accu hebt .
vanwaar het idee om 6 volt erop te zetten eigenlijk ??? zijn de servo`s niet snel genoeg voor jouw vliegkunsten ??

Yep hier op 6 volt al 4 jaar bijna...

De 9253 werkt er op maar verslijt wel na 1 a 1.5 jaar (verlies kracht)

momenteel heb ik op de mp

3* 9451
1*9254
2*9253
GV1
GY401
PCM G3 ontvanger zitten alles op 5 cellen nimh 2500 mah sanyo (aa cellen)

Werkt zonder problemen.

Nee hoor, mij hoor je daar niet mee over. Er worden dan toch weer overmijdelijk ervaringen gemeld, waarbij het met gemak wél kan.

Dat "4,8 Volt only" zetten ze er bij Futaba voor de grap bij. Er werken daar een aantal humoristen, die zich helemaal zitten te bescheuren, dat die naïeve modelbouwers daar in trappen.

Geen probleem jan , je mag altijd je mening kwijt :wink: :bye:

Vlamingen behoren tot mijn meest gewaardeerde klanten, maar zo af en toe heb ik wat moeite om ze helemaal te begrijpen. Als ik de redenatie goed volg gebruik je een 6 Volt accu om je servo's sneller en sterker te krijgen, maar worden ze dus langzamer en minder krachtig doordat je 6 Volt gebruikt :? . En dat blijf je dan jarenlang volhouden :roll: ? Inmiddels ben je dus al bezig met je 3e of 4e setje S9253 servo's 8O ? Je moet inmiddels de beste vriend zijn van je winkelier! Als Hollander (uiteraard met het oog op de eigen portemonnee) geloof ik je voortaan voor 100% op je woord :wink: !!!

Dat vind ik toch wel een lapmiddel hoor.
Een diode is niet zomaar even 0,7 Volt minder. Deze spanningsval is afhankelijk van de belasting (stroom).
Omdat deze afhankelijk is van de kracht die de servo moet leveren (of ten gevolge van jouw stuuropdracht, of om te "houden") is deze continue wisselend, zeker bij digitale servo's.
Bij een grote kracht zou je best eens lager uitkomen dan de standaard 4,8V. Dus wat is dan het voordeel?
Daarbij zou het best eens kunnen dat deze diode in combinatie met een, in de servo ingebouwde, condensator en de wisselende belasting een uitstekende oscilator gaat vormen op de voedingsspanning.
Nu ja, wat jij wil. Ik zou het niet doen.

http://www.duralitebatteries.com/accessories.html

#55053 - Voltage Step Down for Helicopter Tail Servo 5.3 volts
Economical, light weight option for pilots who want to use a 6 volt regulated power supply in a helicopter while not effecting the operation of the gyro. A 6 volt regulated power source is required. Recommended for use with FUTABA* 9241, 9251, 9253, 9254, 9255, 9256 servos.
NOTE: Item is not a regulator. Also not recommended for NiCad or NiMh,
Specifications: 6.75" long, Weighs .2 oz

lg-tail.jpg

Volgens de beschrijving en het plaatje is de kans ERG groot dat dit ook gewoon een diode is. Bovendien is 0.7V toch wel een redelijk spanningsval gezien vanaf 6V.

Hoi Erwin,

Het is je gelukt om een reaktie van mij los te krijgen

Zeker het uitvallen van je staartrotor maakt het tot een uitdaging.
Bij de 1:1 lukt het meestal ook erg slecht om hem dan nog heel aan de grond te krijgen.

Je kunt een 1:1 helikopter heel goed met dit probleem aan de grond krijgen

Wanneer de bediening van de staartrotor met de voeten niet meer mogelijk zou zijn onstaat een vervelende situatie.Veelal wordt verondersteld dat een helikopter dan automatisch gaat tollen.Zolang de helikopter een behoorlijke voorwaartse snelheid heeft is dat echter niet het geval.De staartvlakken zorgen ervoor dat de staartachter het toestel blijft (weerhaan effect ) .Pas wanneer de snelheid teruggenomen wordt is het oppassen geblazen.

Door de bediening met voeten te staken(de voeten worden van de pedalen gehaald )wordt met deze oefening een noodsituatie gesimuleerd.Om vast te stellen in hoeverre de helikopter controleerbaar is,wordt vervolgens langzaam de snelheid teruggenomen totdat de helikopter oncontoleerbaar begint te worden.Dat is erg nuttig om te weten,immers boven deze snelheid is er niets aan de hand.Vervolgens wordt er op een geschikte plaats een zeer vlakke landing ingezet en wordt de minimum vast gestelde snelheid tot vlak boven de grond aangehouden.

Tijdens de landing kan met de richting van de neusgevarieerd worden door het vermogen te varieren.Een helikopter heeft immers de neiging om tijdens de draairichting van de rotor in te draaien en bij meer vermogen treedt dit effect versterkt op.Datzelfde geld bij minder vermogen.Door sudtiele veranderingen in vermogen (met de Collective ) kan de richting van de neus veranderd worden.Op deze wijze kan een landing gemaakt worden zonder gebruik van het voetenstuur (en staart rotor).

Leo

Corrien zei:
Vlamingen behoren tot mijn meest gewaardeerde klanten, maar zo af en toe heb ik wat moeite om ze helemaal te begrijpen. Als ik de redenatie goed volg gebruik je een 6 Volt accu om je servo's sneller en sterker te krijgen, maar worden ze dus langzamer en minder krachtig doordat je 6 Volt gebruikt :? . En dat blijf je dan jarenlang volhouden :roll: ? Inmiddels ben je dus al bezig met je 3e of 4e setje S9253 servo's 8O ? Je moet inmiddels de beste vriend zijn van je winkelier! Als Hollander (uiteraard met het oog op de eigen portemonnee) geloof ik je voortaan voor 100% op je woord :wink: !!!

hihi dit gaat leuk worden

Hoy jan ;-)

Tis inderdaad moeilijk voor nen hollander om ne belg te begrijpen :lol: maar das geen probleem , we zijn wel wat gewend... lol , serieus nu

Ik vlieg op 6 volt omdat henseleit helies een "Moving flybar head system" hebben waar de pitchcompensator niet bestaand is , en waar zeer veel kracht moet ontwikkeld worden op kleine afstand van verplaatsing van de tuimelschijf.

Henseleit beveelt de 9206's aan omdat dat toen de hoogste kracht was (paar jaar geleden, 13 kg) maar deze zijn redelijk traag naar hedendaagse standaarden. de 9451's hebben bijna gelijkaardige kracht op 6 volt en zijn dubbel zo snel dan.

De 9253's verslijten sneller op 6 volt, de 9451's niet . als ik dat begin te merken op de staart verhuist de servo naar de gas waar je geen kracht nodig hebt.

En inderdaad vervang ik dan af en toe de staart servo.

En dit is inderdaad en verschil tussen een belg en een ollander :wink:
voor een belg moet het gewoon goed werken en wat dat dan kost is ondergeschikt daaraan. een Hollander kijkt eerst naar de centjes en beslist dan toch maar om het zo goedkoop mogelijk te doen.

Ik ben verleden week van tenerife terug gekeerd met een nederlandse vlucht van transavia. Ik heb helaas weer moeten vaststellen dat 80 % van de nederlandse passagiers liever 5 uur met een lunchpakket rondzeulen uit het hotel om toch maar niet die 50 cent meer te moeten betalen voor een broodje op de vlieger. als bourgondische belg is dit inderdaad zeer grappig om te zien :roll: :lol:

Dus het is niet zo dat de staartservo in 1 keer de geest geeft?

En je 5 cellenaccu sluit je direct aan of zit er nog een 6V regelaar ertussen?

helaas word hier veel gereneraliseerd.
maar inderdaad over het algemeen is de nederlandse mens bijzonder gierig.

ik moet zeggen dat ik ook wel voor langduurig mee gaand spul ga maar ik heb nu wel een duralite paket met 6.1 volt regulator.
hier gooi ik dan een gy601 of 611 op met bij horende servo.
jan weet jij ook of die servo's de stroom aan kunnen.
plus kun je nog even antwoord geven op me oude vraag waarom die auto fabriekanten bijna allemaal 5 cellen aanraden.

@ Zendesigner,
ik geloof je voor de volle 100% :lol: !

Even terzijde, zomaar even een losse opmerking, ik bedoel er natuurlijk niets mee (
whisper.gif
) : in de handleiding van de T14MZ staat toch, dat je alle apparatuur 1 x per jaar bij de servicedienst moet laten nakijken? Als de kosten dan toch ondergeschikt zijn... :roll: :wink: !

@Laurens,
vergeet die diode. Als ik ergens nog grotere bezwaren tegen heb dan tegen 6 Volt ontvangeraccu's dan zijn het wel diodes in de voeding. De spanning, die de servo bereikt danst dan inderdaad alle kanten op, zoals Erwin Lokhorst al opgeeft. Zonder belasting is de spanningsval bijna 0 Volt en met belasting 0,7 of meer. Gebruik dan maar gewoon die 6 Volt BEC. Die geeft tenminste constant een 0,6 Volt hogere spanning dan een volle NiCd/NiMH en dat is veel minder kwalijk.

@Marco Bosch,
Ik weet niet van autofabrikanten, die 6 Volt adviseren. Blijkbaar zijn dat dan niet de fabrikanten, die de radiobesturingen en de servo's produceren. Momenteel is het weer wat rustig met de 1 : 5 rijders, dus op het ogenblik komen er maar weinig uitgefikte bigscale servo's binnen. Tegen de tijd, dat ze echter weer allemaal buiten gaan spelen zal ongetwijfeld het feest weer beginnen en dan praat ik over honderden per jaar en dagelijks enkele telefonische klachten. Misschien in navolging van een grote fabrikant toch eens een 09 nummer openen...

Zendesigner zei:
hihi dit gaat leuk worden
Ik weet niet wat nen Belg onder bourgondisch verstaat, maar de "maaltijden" van zo'n budget-airliner doen mijn bourgondische maag eerder verkrampen.
507.gif

Back