Wijdtschip/Smalschip Hans Groenenberg

Na het zetten van de buitenste dekplank moeten er wat malletjes worden geplaatst op het spantenraampje. Hier zitten gelaserde uitsparingen voor in.
20241114_103732.jpg

Rondom de mal aan boegzijde is dit dicht beplankt.
20241115_151344.jpg

De dekplanken zijn hier weer gebreeuwd volgens de marker-methode dat me nog steeds goed bevalt.
E.a. Is op deze pagina al een keer uit gelegd tijdens het bouwen van de 7P https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-zeven-provinciën-hans.260623/page-2

Aan de achterzijde moet ik dus nog wat planken pasmaken.
20241115_151406.jpg

Laatst bewerkt:
Dankjewel Jan en Ronald!:)

De standaard is sjiek zwart gespoten ondanks de prachtige houtsoort die er onder zit.
20241117_184907.jpg

En om toch wat in het ruim te hebben, heb ik een Kolderstok dukaat uitgefreesd en los er tussen gelegd.
Op de achterzijde staat iets persoonlijks voor het nageslacht. Vandaar dat er op de bovenkant staat.... z.o.z

20241117_184852.jpg

20241117_185358.jpg

Het potdeksel is altijd een lastige om aan te brengen. Dit gelaserde onderdeel uit 1 stuk heb ik dan ook resoluut schuin door midden gesneden....;)
Hierdoor wordt het een stukkie makkelijker om deze goed aan te brengen.

20241117_180444.jpg

Ook deze zit er op.
20241117_181421.jpg
20241117_181429.jpg
20241117_181619.jpg

En alsnog een stukje gebroken en langs een nerf afgescheurd helaas.

Laatst bewerkt:
Erg leuk om het wijdschip op jouw werktafel zo snel tevoorschijn te zien komen! Het hout komt ook mooi uit met alleen beits. Ik had zelf zoals je weet met verf geëxperimenteerd, maar wil een tweede versie ook eens zo proberen. Het vraagt wel om netter werken qua houtlijmvlekken...
Het valt mij nu op dat de zijsteuntjes naast de mast ontbreken (ook handig als extra steun voor de dekplanken), maar dat staat ook vast nog niet in de bouwbeschrijving. Idem voor het extra steuntje bij de kajuit. Volgens mij heb jij daar nu zelf wat extra materiaal aan de spanten bevestigd. Ik noteer vast!

Om een idee te geven hoe groot dit wordt even iets er naast gelegd. Zo krijg je een indruk hoe groot het wordt in schaal 1-72.
Gelijk een foto gemaakt met daglicht.
20241118_104731.jpg

Het is van mij uit een keuze om te beitsen inderdaad. Je moet wel netjes werken aangezien lijmvlekken snel zullen achter blijven. Zeker met de hele smalle berghoutjes waar het gevaar van lijmvlekken erg groot is. Ik heb dan tijdens het beplanken altijd een vochtige doek erbij om direkt schoon te maken.
@Matthias Noback dat van de extra steuntjes had ik gelezen maar ietsie te laat denk ik. In je beschrijving heb ik het wel gelezen. Maar nog niet een afbeelding. Tijdens het beplanken van het dek zag ik dat sommige planken niet gingen dragen. Daar heb ik wat reststukjes tegen het hulpspant gelijmd.
Overigens wat jij hebt gedaan met het schilderen is heel goed uitgepakt!
Binnenkort zijn er wat aanbevelingen die we samen zullen doornemen om nog beter te kunnen bouwen en mogelijk wat aanpassingen. Tot nu toe gaat het bouwen fantastisch en is het een erg leuk ontwerp.

Back