Wijdtschip/Smalschip Hans Groenenberg

Ik snap de verwarring zeker omdat normaal een dergelijk bord op de spiegel staat en als afsluiting er op staat. Nu staat deze meer terug geplaatst.
In je verslag ( Matthias) heb je een schilderij afgebeeld waar dit ook te zien is en dit bord teruggeplaatst staat.
Het is verder ook onbelangrijk Hans, als Matthias dit een leuke toevoeging vind, dan is dat natuurlijk OK. Het feit dat ik het benoem komt omdat ik zoiets nog nooit heb gezien, dus dat is ook een beetje mijn fout omdat dat geen goeie reden is. Ik heb het nog ff opgezocht in de encyclopedie voor de zeilvaart en daar word het hakkebord ook een bovenspiegel genoemd en staat dus als zodanig op de spiegel.

De twijfel die ik heb, komt omdat dit wijdtschip geen spiegel heeft en ook geen hek, de achtersteven loopt simpelweg gewoon door net zoals bij een sloep bijvoorbeeld, dus kan het in mijn (simpele) ogen ook geen hakkebord hebben. En als dat dus wel kan, dan vind ik dat helemaal prima:)

Wat de benaming is weet ik niet. Maar het is ook niet zomaar een toevoeging.
Als je kijkt op dit schilderij zien we hem zitten.
Screenshot_20250702_205715_Chrome.jpg

Maar mijn kleur staat me nog niet aan. Ik ga er denk ik met een beits over. Het rood wat ik nu hebt gebruikt vind ik te rood.

Back