wildvliegen; ja of nee

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door lecraM, 2 apr 2011.

1. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Zelf vlieg ik nauwelijks meer wild, alhoewel we mijn hover-training achter op de parkeerplaats achter het huis wel zo kunnen bestempelen. Wat ik als criteria aanhield:
    1) Alleen op de 2.4GHz.
    2) Alleen met stille electrokist.
    3) Op een plek met rondom ´kilometers´ zicht. Dus midden in de weilanden (waar op dat moment dus geen beesten lopen). Vuistregel: tijd zat om mensen / dieren aan te zien komen en te landen voordat ze in de buurt zijn. Ja, echt veel ruimte, dus.
    4) En dan dus landen voordat de potte(n)kijkers zich bij je melden. Veiligheid voor alles.
    5) Toestemming van de landeigenaar als je die weet. Ik stond ooit in Drenthe op een veld, maar in de weide omtrek geen boerderij te zien. Nou, dan dus maar niet vragen.
    Bijkomend voordeel van zo in the middle of nowhere met een stille kist is dat de potte(n)kijkers ook vaak niet komen, omdat ze je niet opmerken. Vaak is het geluid toch de eerste trigger om eens te gaan kijken.

[EDIT]Oh ja, en ik ben gewoon clublid, voor 99% van de tijd. Maar op vakanties en zo is het lastig om iedere keer naar huis te moeten rijden voor een vluchtje.[/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt: 4 apr 2011
  2. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    nee ik bijv. ben geen luchtterrorist of zo :D, geen overshoots of achtervolgingen van autos fietsers of dieren of argeloze mensen e.d. (behalve zwevende vogels die thermiek aanwijzen, en omgekeerd). heb mijn spul in orde, ben verzekerd, en heb een zeer veilige vlieg"code" en ethiek, en ben me zeer bewust van de gevaren (zelfs zo bewust dat ik eigenlijk alleen maar op de club wil vliegen) maar mijn passie is zo groot, en de club maar zo weinig open, dat ik om mooie dagen mee te beleven toch maar "wild" vlieg (dwz. op eigen houtje) en de mensen díe het merken vinden het alleen maar leuk, en ze merken het niet door overlast of zo :)
    dan móet het kunnen.
    ik ken ook wildvliegers die profiteren van afwezigheid van enige authoriteit door troep achter te laten, of slipsporen in de wei te trekken als ze het vliegen saai vinden na een tijd. zelfs in dat opzicht merkt men van mij níks.
    daarom vind ik dat ikzelf dat iig. best mag, helemaal omdat ik er zo constructief mee omga (qua zelfstudie en vrijetijd besteding en zo) en niet even de vandaal uithang of zo. dat is mijn redenatie iig :) en ik wil verder niemand direct beoordelen, het gaat om plezier immers. :D :halfrobot:

3. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Gebruik de zoekfunctie maar eens en zoek dan op wildvliegen of vrijvliegen. Dan heb je alle meningen te pakken. Net zoveel mensen er aan het woordt geweest zijn, zijn er ook meningen.

Die discussie over goed of fout hoeven we hier niet (nog eens) te doen.

4. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    wie op vakantie een zwevertje heeft meegenomen om achter de camping in het weiland of aan de helling te gaan vliegen (maakt niet uit welk land )heeft ook aan wildvliegen gedaan mits dit geen toegewezen modelvliegveld was . dus voordat we gaan wijzen kijk eerst naar je eigen .

en idd ieder zijn mening en ieder zijn keus zolang het maar veilig gebeurt onder toestemming .

5. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En ook niet in dezelfde gemeente als modelvliegclub (die wel aan vergunningseisen moeten voldoen).

6. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    mijn geval:
    nou ja de gemeente hier is ruim 138 km², en de club waarvoor de (locatiegerelateerde) vergunningseisen opgezet en afgestemd zijn is tegen de bebouwde kom aan en pal naast een voetbalclub en die vergunningseisen zijn vooral geluidoverlast en duur/voorspelbaarheid daarvan gerelateerd en door de jaren vooral ernstig ingeperkt door omwonenden die klagen geloof ik. terwijl het buitengebied veel ruimer en veel meer verlaten is, en daarin worden zelfs ook nk f3b wedstrijden gevlogen de laatste jaren. (ook met veel positieve belangstelling, en geen klachten voor zover ik weet). weleens redelijk dichtbij een klein/medium vliegveld ook (ik schat haast dat het niet veel meer dan 4 km kan zijn maar die wisten er vast van). en iets van 1 km van mijn woonlocatie lol (wie had dat ooit gedacht, een f3b wedstrijd 1 km van mijn huis :p).
    maar, de club en ik geloof ook de gemeente zijn wel gewaar van enkele wildvliegers hier en daar, en ik zou niet hopen dat die (sommigen zijn niet zo netjes) het tot een gemeentelijk modelvliegverbod brengen buiten de aangewezen locatie (met veel beperkingen, o.a. niet over de weg waar de club aan ligt ivm een klagende buur erover, ook niet thermiekend, wat dus eigenlijk al het luchtruim halveert, en nog ten noorden ook nog dus je zit daardoor extra vaak juist bij de zon te thermieken).

verder is de dichstbijzijnde en in deze gemeente aanwezige club in mijn persoonlijke geval iets van 8 km fietsen, wat met bijv een AVA ook niet opschiet :p.

wat ik nu ga typen ben ik niet helemaal zeker van maar een andere dichtbijzijnde club
    (maar wel verder) heeft een veel flexibeler vergunningeisenpakket, en is een zeer aantrekkelijke plek die wildvliegen aldaar haast overbodig maakt (ook tegen een bebouwde kom, Eibergen).

mijn laatste wildvlucht btw heb ik, en zij mij en de kist, slechts 2 wandelaars verderop gezien, en 1 landbouwtrekker, en 2 motorrijders over een weg verderop (maar die zijn zelf nog meer overlast en hebben mij niet gezien). verder heeft niemand mij gemerkt.
    als dan voor mij de vergunning van de club geldt zou ik dat erg jammer gaan vinden.

7. jbt.hendriksen

jbt.hendriksen

Lid geworden:
    13 okt 2005
    Willem, ik wil absoluut niet beweren dat ALLE wildvliegers rauwdouwers zijn, maar een rotte appel in de mand richt meer schade aan dat tien die zich wel aan de regels houden en als een overheid tengevolge daarvan een algemeen vliegverbod in een gemeente instelt (en dat is meerdere keren gebeurd) dan ben je verder van huis dan dat je een paar centen voor een clublidmaatschap uitgeeft en ietsje verder van huis moet om te kunnen vliegen! Het is altijd al zo geweest dat de goedwillenden lijden onder het wangedrag van anderen.

8. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ik ga er van uit dat de wildvliegende clubvlieger zich al wildvliegend ook aan die eisen houdt, per slot van rekening weet hij maar al te goed wat de gevolgen voor zijn club kunnen zijn.

Het vliegveld van Winterswijk ligt strak tegen de sportvelden aan. Ik heb aan de Waliënseweg gewoond, mooi uitzicht over de grote, deels Duitse, weilanden daar :)

Laatst bewerkt: 5 apr 2011
  9. Wiert Land

Wiert Land

Lid geworden:
    19 nov 2010
    Ik vlieg thuis wel eens wild op 2 hectare, ik heb er hier de ruimte dan ook voor en hoef mezelf dan ook niet om toestemming te vragen :lol: wel vlieg ik over het land van de buurman ik vlieg dan alleen als de buurman de dieren binnen heeft staan en alleen met mijn elektro kist, helaas is het voorjaar weer begonnen dus om 8:30 gaan de koeien naar buiten en om 17:30 weer naar binnen tussen die tijden vlieg ik dus niet.
    Het is maar net hoe je er zelf tegenoverstaat, en of je er iemand mee kunt of gaat hinderen.

10. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Koeien trekken zich niks aan van vliegtuigen, al zou je in lengterichting onder ze door vliegen. Paarden is andere koek. Schapen??? Vogels alleen in het broedseizoen.

11. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Ik vlieg dan een trex 450, mcp en een funcub van 1m40 boven weilanden om de hoek. In het begin landde ik altijd als ik mensen in de buurt kwamen (fietsen, hond uitlaten bv), aan de ene kant wel voor de veiligheid en de andere om zelf niet afgeleid te worden.
    Nu maakt ik mij er niet druk om als er iemand zou kijken, maar negen van de tien mensen lijkt het niet minder te kunnen interesseren en zal er ook zeker geen gevaar in zien, sommigen blijven even kijken of komen uit interesse even een praatje maken. Verder gewoon (eigenlijk) denken om de veiligheid, geen overlast en geen rommel dan zal het over het algemeen toch geen probleem zijn.
    edit:
    +1

Laatst bewerkt: 9 apr 2011
  12. EvanEerden

EvanEerden

Lid geworden:
    8 feb 2010
    Ok ik ben nieuw hier en heb sinds een jaar een Super Chipmunk van Carl Goldberg.
    Heb er nog niet mee gevlogen omdat de kist een crach heeft gehad bij vorige eignaaar. Maar heb hem nu bijna klaar en ga er dus ook mee vliegen op een open
    veld omdat ik zeker 40 km van een club woon, en ik echt niet heen en weer ga rijden
    om 1 1/2 tot 2 uur te vliegen.
    Ben bij de politie geweest en deze heeft mij toestemming gegeven om daar te mogen vliegen. Er woont dus ook helemaal niemand wat is daar erg aan

13. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ik zie verder alleen heliberichten van je. Heb je fixed-wing ervaring?

14. EvanEerden

EvanEerden

Lid geworden:
    8 feb 2010
    He leuk dat er zo snel gereageerd wordt.
    Ja dat klopt eerder veel heli,s gehad maar daar kun je met ons weer
    type, vaak veel wind toch niet zo vaak mee op pad dan met een vliegtuig

En nee nooit eerder een vliegtuig van dit kaliber gehad ik vlieg wel veel
    op simmulators dus weet wel van hoe en wat op een scherm maar niet
    in real live. Nu ik het er toch over heb wat kan ik verwachten met opstijgen en landen moet je met z,on bak beest (voor mij groot) veel
    rekening houden met wind? Er zit een 15cc magnum XL op met een 3 blads
    prop en gewone 4 kanaals zender van Hitec.(had even niet anders).
    Alles staat ingesteld op beginners en het middenpunt naar voren.

Greetz Eddy

15. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Eddy, ik zou toch even iemand zoeken die je kan helpen met vliegen.
    Een sim werkt wel met heli's maar met vliegtuigen is het niks.
    Je er vrijwel zeker van zijn dat je Chipmunk binnen 5 minuten stuk is, dat bedoel ik niet negatief maar een heli kan je met hulpmiddelen (kruis) weer heel snel aan de grond zetten.
    Als een vliegtuig los is moet je wel verder, en dan eindigt het bijna altijd in stukken.
    Dus even een oproepje wie jou zou kunnen helpen....

Grts Gert-Jan

16. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Crash, binnen 10 meter, 100%.

Nope, hoef je geen rekening mee te houden, heeft toch geen invloed op het resultaat :D

Te groot, gevaarlijk voor iemand die geen ervaring heeft met brandstofmotoren. Grote kans op verwondingen aan vinger of je huwelijksgereedschap. ALS je de motor aan de praat krijgt.

Handig om te gebruiken thuis, samen met 'live' instructie op het veld, maar ze geven geen goed beeld, oogt veel te makkelijk. Met name de moeilijkheidsgraad van het starten en landen is totaal niet realistisch in simulator.

Wat had je dan willen hebben? In tegenstelling tot helivliegers vliegen vliegtuigvliegers hun toestel, niet hun zender ("hoe moet ik mijn zender afstellen?")

M.a.w. probeer dit a.u.b. niet in je eentje, lukt je niet. Crash, frusterend en gevaarlijk. Zoek ervaren hulp en neem die 2x40km serieus in overweging. Kijk nog 's even in deze elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs over er niet iets dichter bij je in de buurt is?
    www.airtoi.nl -> clubs
    www.modelvliegsport.nl -> clubs

Als het qua club toch niets wordt, start dan nieuw draadje met je locatie in de titel, iets als 'beginner, grote chipmunk, winschoten, hellup'. Of laat de chipmunk voorlopig op stal en begin kleiner, simpeler.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. EvanEerden

EvanEerden

Lid geworden:
    8 feb 2010
    Ok dat had ik niet verwacht maar ik ga geen risico lopen.:rolleyes:
    Dus ik ga dat oproepje maar even zetten.
    Hebben jullie daar een plek voor op het Forum of kan ik het bij
    deze doen.:rolleyes::rolleyes:

18. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Even een oproepje bij "Beginners" zetten.
    Ik zie zo 123 geen club in de buurt, Odoorn ken ik persoonlijk maar is ook een eind weg.
    Ik ben alleen bang dat als je naar een club gaat ze meteen zeggen dat je er niet mee kan leren vliegen omdat het een laagdekker is.
    Met goede hulp en geduld moet het volgens mij wel kunnen.

GJ

19. EvanEerden

EvanEerden

Lid geworden:
    8 feb 2010
    Ok filmpje gezien en begrepen ik ga het dus niet zelf proberen, ook al
    ben ik het niet eens met je mening over sims. Ik bezit 2 sims met alles
    er op en er aan wind regen zon noem het maar op en je kunt het instellen.
    Maar real live is anders dan een scherm dus eerst een paar lessen.:yes::yes::yes:

De vorige eigenaar heeft ook leren vliegen met dit vliegtuig, in een opwelling gekocht
    in elkaar gezet met een vriend en vliegen maar is altijd goed gegaan.
    Omdat dit type zeer stabiel is en een mooi vliegbeeld heeft is hij niet echt moeilijk
    te vliegen maar het zijn de weetjes die het doen, een kist de lucht in jagen kan elke
    .... doen.

Laatst bewerkt: 15 apr 2011
  20. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Geloof me, een sim werkt niet bij vliegtuigen.
    Ik heb heli gevlogen en dat is is vrij simpel zelf te leren met een sim, een vliegtuig is totaal anders.
    Je kan de bewegingen oefenen maar meer ook niet.
    Zelfs de beste sim is niet zoals in het echt.
    Voordat je op de sim gaat oefenen, vraag eerst eens aan je "leraar" hoe hij de zender instelt.
    Verkeerde dingen zijn moeilijk af te leren

En voordat je een vliegtuig kan opstijgen, vliegen en landen ben je wel een paar weken verder.
    Een paar lessen werkt niet, reken op een paar weekjes als je 1 a 2 avonden in de week lest.

GJ

Deel Deze Pagina