WILLEM BARENTSZ - KOLDERSTOK 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Heinrich, 6 dec 2021.

1. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Alvast bedankt mijn vriend!

Pingu57 vindt dit leuk.
  2. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Hallo Jan. Daar zijn vooral twee redenen voor. Het eikenhout is aanzienlijk meer "stug" dan de walnoot en de volledige opvulling van de romp stelt me in staat om mijn punaises over de hele lengte van de romp te gebruiken om ervoor te zorgen dat de plank volledig plat ligt - zelfs rond een bocht. Het geeft me ook de mogelijkheid om lijm aan te brengen op de hele plank en niet alleen op de randen en de delen die tegen de spanten zullen drukken.

janzwart vindt dit leuk.
  3. Rolf Postma

Rolf Postma

Lid geworden:
    2 jan 2022
    Strak werk Heinrich! Ziet er heel goed uit!

Heinrich vindt dit leuk.
  4. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Bedankt vir de mooi woorde Rolf!

5. jean41

jean41

Lid geworden:
    14 dec 2019
    Bedankt Heinrich voor de uitleg. Ik begrijp het helemaal: je wilt een mooi en strak schip bouwen. Dat gaat jouw zeker lukken!

Heinrich vindt dit leuk.
  6. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Hello Almal

Beplanking gaan voort!

微信图片_20220720060327.jpg

微信图片_20220721065232.jpg

微信图片_20220725195926.jpg

微信图片_20220723193245.jpg

Om de potdeksels te vormen gebruikte ik het uitsparingsvel van de dekken als mal waaromheen ik de plank in de juiste vorm kon buigen.

微信图片_20220725223006.jpg

Nadat de derde en vierde berghouten waren geplaatst, was het weer tijd om te controleren of alles taps en gelijk was.

微信图片_20220725200009.jpg

Boeg - alles klopt.

微信图片_20220725200017.jpg

Achterstewe bij de spiegel - alles klopt.

微信图片_20220725200728.jpg

Midscheeps - alles klopt.

Met de Willem Barentsz #2 heb ik geprobeerd een "breder" schip aan de boeg te bouwen ten opzichte van WB #1 om in lijn te blijven met de plannen van Ab Hoving. Dit was een goede uitdaging voor mij omdat de spanten van de twee kits precies hetzelfde zijn. Ik moest de romplijn in de gaten houden waarvan ik dacht dat die goed was en Abachi-inzetstukken gebruiken die ik aan de buitenkant van de spanten heb gelijmd, om de bredere curve aan de boeg te creëren.

微信图片_20220723183228.jpg

Willem Barentsz #1

微信图片_20220723183219.jpg

Willem Barentsz #2. De verschil in rompvorm bij de boeg is voor de hand liggend.

Op het eerste gezicht zag dit er goed uit, maar ik zal pas kunnen zien hoe goed ik de romp heb gevormd als deze bij de pas van het verdek komt.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het volgen, voor alle vriendelijke woorden en voor alle steun. Het wordt zeer gewaardeerd! Tot de volgende keer, wens ik jullie allemaal veel happy hours op jullie scheepswerven.

P Voogt, cees050, Ronk en 10 anderen vinden dit leuk.
  7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Die planken zitten er mooi op Heinrich, en de rondere boeg is ook prima gelukt zo te zien. :rofl::rofl:

Heinrich vindt dit leuk.
  8. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Knap hoor! Ziet er allemaal wel heel erg mooi uit. :wave

Heinrich vindt dit leuk.
  9. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Alvast bedankt mijn vriend. De beplanking met de eiken is nogal een uitdaging. Om de planken te buig rondom een bocht is geen probleem - de Kolderstok plank bender werkt prima! Maarre om de planken verticaal te buig is een gehele ander storie! :eek:Dan hebt de eiken ook een behoorlijke "springback" - na buiging vecht dit hard om weer de oorspronklijke buiging in te neem.

Pingu57 vindt dit leuk.
  10. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Bedankt vir de mooi woorde Rob. Ik ben zeer tevrede met de uitstraling van de eiken en de walnoot berghouten lijkt ook heel goed mijnsens insiens!

11. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Volgens mij was het @Mees Ippel die in dit verslag een tip plaatste over een fotoboek van de reconstructie in Harlingen... Ik heb dat boek besteld en vind het erg mooi! Veel foto's staan overigens ook op de site: https://debarentsz.nl/home/foto.html Maar dit geeft wel een mooi overzicht, en er is natuurlijk begeleidende tekst.

WhatsApp Image 2022-08-18 at 11.53.12 AM.jpeg

WhatsApp Image 2022-08-18 at 11.53.12 AM (1).jpeg

Heinrich, pietsan, Mees Ippel en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Inderdaad een mooi boek. Een kijkje op de werf in Harlingen is ook de moeite waard.

Heinrich vindt dit leuk.
  13. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Vele dank Matthias voor deze mooi plaatjes van de boek. Dit lijk na een leuke toevoeging tot mij Willem Barentsz database. :thumbsup: Ik zal een plan moet beraamd. :)

Matthias Noback vindt dit leuk.
  14. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Hoi Mees. Een bezoek aan de werf staat hoog op mij verlanglijste - of dit wel zal lukt, zal net de tijd leer! :)

15. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Hello Almal.

Noch een week later zo ik deel graag mij vordering. Beplanking aan de bokant van de berghouten is een feit!

微信图片_20220725062218.jpg

微信图片_20220725204612.jpg

Hoewel het neerleggen van het dek pas veel later in de bouw komt, ken ik mezelf - ik moest zien hoe de kromming van mijn "herwerkte" romp zich opstapelt tegen de kromming van het dek. Als hier grote verschillen zouden zijn, zou dit wijzen op een verkeerde rompvorm. Normaal gesproken levert @*Hans* een dek dat goed oversized is zodat het tot de exacte lijn geschuurd kan worden. Op WB #1 was ik geen grote fan van dit idee, omdat ik nogal wat materiaal moest verwijderen.

Vandaag kon ik Hans niet genoeg bedanken! : :p Ik gebruikte elke mm van dat dek en moest vervolgens de inkepingen aanzienlijk dieper snijden zodat ik het dek volledig naar huis kon schuiven. Dit is dus hoe de dry-fit eruit ziet aan stuurboordzijde met slechts twee punaises om het dek tijdelijk naar beneden te houden.

微信图片_20220727000053.jpg

Ik was zeer aangenaam verrast om te zien dat het dek zo goed past en dat het dek en de romplijn vrijwel identiek zijn. (Ik ging een beetje overboord op de inkeping bij Spant # 2. :eek:)

微信图片_20220727000031 (1).jpg

微信图片_20220727000024.jpg

Ik ben dus blij met de visuele lijnen en pasvorm, maar laten we naar de liniaal gaan.

微信图片_20220727000046.jpg

Het breedste punt op het bovendek meet 7,5 cm volgens de plannen van Ab Hoving. Ab bouwt 1:75 in zodat de afstand omgerekend naar de schaal 1:50 van het Kolderstok model uitkomt op 11,25 cm.

微信图片_20220727000109.jpg

Op de foto lijkt het 11.1mm, maar vanaf de top gezien krijg ik 11.2mm ! :goal

Nu, Admiraal @*Hans*, als het vliegtuig om 12 uur is overgegaan, kun je naar de koelkast lopen en een Hertog Jan op je rompontwerp openbreken! Ik heb de Bakboordzijde van het dek gemonteerd en .

微信图片_20220727180940.jpg

Dat is precies wat de dokter heeft bevolen. :D Als ik meer tijd had willen besteden aan de montage had ik het deck nog beter kunnen laten passen, maar dat is voorlopig niet de bedoeling. Om te denken dat je een romp hebt ontworpen die zo nauw aansluit bij de interpretatie van Ab, is gewoon geweldig. :worship::worship::worship: De "opening" waar de twee dekken elkaar niet in het midden ontmoeten, is GEEN vergissing - het toont precies de hoeveelheid waarmee ik de romp naar de boeg heb verbreed.

微信图片_20220727184450.jpg

De bolvormige vorm aan de boeg die ik probeerde te bereiken ...

NZ.png

Om het in lijn te houden met wat er in de Tekeningen van De Veer te zien is.

:beer:

Tot volchende keer. - H.

P Voogt, Ronk, Mees Ippel en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Prachtig! Het valt me nu pas op hoe klein dit model eigenlijk is. Des te lastiger lijkt me om het zo goed in de vorm te krijgen!

Mocht je het boek willen bestellen, en ze kunnen het niet rechtstreeks bij je bezorgen, dan bied ik me graag aan om te assisteren bij de verzending.

Stephan Kertész en Heinrich vinden dit leuk.
  17. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Hoi Matthias. Heel erg bedankt voor het zeer vriendelijke aanbod. Als ik niet goed kan komen met de leveranciers, zal ik het je zeker laten weten. Ja, ze is erg klein - lengte was slechts 67,5 voet (19,13m) en de breedte 21,50 ft (6,0m),

18. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Hoi Matthias. Heel erg bedankt voor het zeer vriendelijke aanbod. Als ik niet goed kan komen met de leveranciers, zal ik het je zeker laten weten. Ja, ze is erg klein - lengte was slechts 67,5 voet (19,13m) en de breedte 21,50 ft (6,0m),

19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Prachtig werk Heinrich, en de perfecte pasvorm van het dek gekregen. Proficiat:worship::worship:

Heinrich vindt dit leuk.
  20. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Groot bedankt, Peter. De rompvorm het goed gelukt!

Deel Deze Pagina