Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 20 feb 2023.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Het sloopwerk is klaar en ik kan beginnen met de nieuwe boeg.

IMG_5111.JPG

IMG_5112.JPG

IMG_5114.JPG

IMG_5115.JPG

Maar eerst eens een hoogtemeter maken, kopen is me te duur voor die paar keer dat ik hem nodig heb en die dingen zijn prima na te maken. YouTube filmpjes genoeg te vinden.
    En ik ga de bouw mal upgraden, ik ga die op een plank bevestigen zodat ik ook steuntjes kan monteren dat het schip niet meer kantelt op de kiel van bak naar stuur. Werk genoeg.

Ik had nog even gekeken hoe het overgebleven deel van de boeg bij het nieuwe past. Het deel dat er nu zit volgt de lijn nog zoals het hoort te zijn. Ik kan nu mooi een lijn vanaf de kiel doortrekken naar (vanaf boven gezien de vierde waterlijn) de KWL of 5e waterlijn. En dan met een mooie kromming omhoog gaan. Het gaat volgens mij goed komen. Het in elkaar passen van de huidgangen is een precies werkje wat ik inmiddels wel onder de knie heb. Gelukkig mag je op een Hollander flink variëren met de vorm en afmeting.

Baker, janzwart, Clemens W. en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Dat wordt nog een hele klus, maar ik heb er het volste vertrouwen in. :thumbsup: :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    DAPPER!

4. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dank je, en het was zenuwslopend, de reeds aangebrachte spantjes breken snel. Wat dus 2 keer is gebeurd. Provisorisch vastgezet om de vorm te houden, want straks met de beplanking blijven ze wel op hun plek zitten.

P Voogt vindt dit leuk.
  5. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    De hoogte schuifmaat is klaar. Ik kan er mee krassen (de kraspen heb ik van een rvs staafje gemaakt, dat vijlen in model heeft me wat tijd en leven gekast, wat een klus....) en er kan een potlood of stift in.
    Ik heb het afgekeken van dit filmpje

Hij heeft een schaalverdeling gemaakt, ik ga een elektronische schuifmaat halen bij de Action. Die zijn best nauwkeurig en kan je makkelijk ombouwen en passend maken op iets anders. Ik heb het al eens gedaan om de hoogte te meten op mijn Proxxon freesmachientje (MF70). Daar zit er 1 permanent gemonteerd.

Mijn ontwerp nog zonder schuifmaat.

IMG_5116.JPG

IMG_5117.JPG

IMG_5118.JPG

IMG_5119.JPG

IMG_5120.JPG

IMG_5121.JPG

IMG_5122.JPG

Bedankt voor het kijken, nu ga ik verder met mijn ontwerp voor een bouwhelling. Kijken wat ik nog aan hout heb liggen en wat ik kan gebruiken.

P Voogt, Boris279, Baker en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Mooi stukje gereedschap, denk dat je hier veel plezier van zal hebben.

Vriendelijke groet,

Jaap

7. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Mooi gemaakt

8. Boris279

Boris279

Lid geworden:
    15 jan 2025
    Vernuftig, en het hoeft inderdaad niet altijd duur te zijn. En het oogt ook nog eens mooi ook !! Well done!!

9. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dankjewel ook Jaap en Tim bedankt.
    Het werk ook nog eens. En nauwkeurig genoeg voor de modelbouw. Het hoeft niet altijd 0,01 mm. nauwkeurig te zijn een tiende is perfect.

TIMBERWOLF, Jaap Smith en Boris279 vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Inmiddels is de bouwhelling klaar. Dat werkt een stuk beter met meten. Op mijn 3D printer heb ik klemmetjes gemaakt die het schip in haar positie houden. Idiaal om dat daarvoor te gebruiken. Je kan op de mm. in AutoCAD een ontwerp maken dat je dan uitprint. Een foto erbij gedaan van dat proces en van mijn 3D printer die inmiddels al wat upgrades heeft gehad en een mooie "enclosure" zoals dat in de gangen genoemd word. Een stofdichte behuizing die de temperatuur rondom de machine constant houd.
    Nu kan ik beginnen met de boeg.

IMG_5123.JPG

IMG_5126.JPG

IMG_5127.JPG

IMG_5128.JPG

IMG_5129.JPG

IMG_5130.JPG

IMG_5131.JPG

Clemens W., janzwart, Boris279 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Knap ding,die printer.
    De voorlaatste foto lijkt momenteel wel een modern flatgebouw ;)

Clemens W. en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  12. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    En handig ook, ik heb al heel wat huishoudelijke dingetjes gemaakt, maar ook voor de hobby. Is het rendabel voor wat ik ermee doe? Ik denk het niet, wel een leuke hobby om er mee te spelen. Misschien word hij een keertje rendabel.
    Het flatgebouw is handig om de draaispanten uit te meten. Ze zijn gelukkig qua kromming identiek, alleen de passing is bij ieder draaispant iets anders, evenals de lengte. Het schiet op. Ik mag de boeg wel tot een moeilijkste deel torpederen. Aangezien het nu de derde keer is dat ik die opnieuw doe.
    De stand tot nu toe met als laatste foto een ruw spantdeel dat alleen de kromming heeft, maar nog niet de passing.
    Ze zijn ook breder dan de andere spantdelen. Ik had er eerst op dezelfde dikte als de andere spanten, maar het leek me veiliger ze dikker te maken voor de stevigheid. Beetje "foetelen" (Limburgs voor bedonderen) mag aangezien we er straks niks meer van terugzien.

IMG_5132.JPG

IMG_5133.JPG

IMG_5134.JPG

IMG_5135.JPG

IMG_5136.JPG

IMG_5137.JPG

Matthias Noback, Baker, Clemens W. en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Ziet er goed uit. :thumbsup: :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

Deel Deze Pagina