Yak 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jmk1, 27 nov 2021.

1. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    De zomer is voorbij....tijd om te gaan hobbyen

Het stabilo is aan 1 kant gangbaar gemaakt. Zo is het verschil zichtbaar. Uiteraard wordt de andere kant ook gedaan.

Van de standaard ruderhoorns werd ik niet blij. Bovendien wil ik graag een interne aansturing, dus ga ik zelf wat in elkaar frummelen.

Een servo hevel wordt gebruikt als voorbeeld.

Na een beetje zagen en schuren ziet het redelijk uit

Het stabilo heeft 2 losse roertjes. Een koolstof stafje linkt ze aan elkaar, daar kan de hevel meteen aan bevestigd. Om verdraaing te voorkomen een extra (kleine) koolstofstaf welke op zijn plaats wordt gehouden door 2 aluminium busjes met een inkeping. Het geheel wordt aan elkaar gelijmd.

Klinkt ingewikkeld, is het gelukkig niet

Ff voorpassen, zelfs zonder lijm blijft het goed aan elkaar, zal dus vast goed komen

[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

Zo ziet het eruit als het stabilo op de romp zit. De ruderhorn is slecht te zien. Zal de uitslag genoeg zijn?

Laatst bewerkt: 11 okt 2023
    Kjel Postema en ramses vinden dit leuk.
  2. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Wordt er zo blij van dat ik er meteen maar ff 1 heb gemaakt voor het richtingsroer.
    Hiervoor een andere servohevel gemaakt. Deze moet nog groter worden, dus gebruik ik de uiteinden van deze lange hevel.

Beetje zagen en schuren en dan is er weer een nieuwe ruderhorn

De ruderhorn heeft een v stelling naar voren, de rare uitstulping geeft extra houvast in het roer (is het idee)

3. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Servo raampje

Ik weet het, veel te sterk, maar ja beter dan net niet sterk genoeg. Ik gebruik vaak constructielijm of bruislijm, goed uitgesmeerd, want anders is het alleen extra gewicht

Goed aandrukken, kan ik morgen weer verder

[​IMG][​IMG]

Servo wordt wellicht ook overkill...

Kjel Postema en ISOLA2 vinden dit leuk.
  4. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Voor het eerst wat aluminium uitgebreid bewerkt. Het idee is om een schaaluitlaat te maken.

Na verschillende pijpjes te hebben geprobeerd is de conclusie dat het een aluminium pijp wordt van ongeveer 1 cm doorsnede. De uitlaat wordt ook gebruikt om warme lucht af te voeren, hij moet dus open zijn.
    Eerst een pijpbuiger gekocht en elke x op hetzelfde punt buigen.

Daarna een hele set pijpjes maken, een paar extra voor het geval er iets verkeerd gaat....

In een plaatje schuin gaten geboord, waar de pijpjes in komen, met hulpstukje om ze precies op de goede plaats te lijmen en af te schuren.

Voorlopig Eindresultaat, afwerking; schuren en verfen moet nog

Laatst bewerkt: 21 nov 2023
  5. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Dat zijn mooie uitlaten :thumbsup:
    Wat voor een motor komt in de Yak 3?

Groeten, Ramses
    .

6. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Dank je, in de tijd dat ik uitlaten maak, kun jij een hele floot maken, maar ben blij met het resultaat.

Deze motor komt erin

Hij hoort in een schaal spitfire, waardoor ik meteen een 3 blad en spinner in goed formaat bij kon bestellen

Kjel Postema, ramses, HansH en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Ruwbouw is bijna klaar. Voordat kielvlak en stabilo erop gezet worden ff in de primer (is dan gemakkelijker te spuiten en schuren)
    Wat jammer is, is dat er puistjes op komen. Ik denk dat het komt doordat er wat te weinig hars is gebruikt bij het glassen. Hierdoor kan de verfverdunner reageren met het piepschuim eronder (?)

Heb ervoor gekozen om met een sateprikker de boel weg te rollen. Heb al een keer geprobeerd de boel te schuren en opnieuw te spuiten, maar dan komt het terug.

Ben benieuwd of dit gaat werken, heeft iemand nog een goeie oplossing om primer aan te brengen zonder deze pukkels?

Laatst bewerkt: 1 jan 2024
  8. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Helaas heeft de verf op sommige plaatsen meer aangetast dan ik had verwacht.[​IMG][​IMG][​IMG]
    Heb er wat bruislijm ingespoten, gelukkig is het daardoor weer opgelosd.
    Soms moet je ook geluk hebben.....

ISOLA2 vindt dit leuk.
  9. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Water gedragen primer gebruiken lost schuim niet op

jmk1 vindt dit leuk.
  10. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Dank je, ga ik doen.
    Had de verf eerst getest en het aanvreten leek mee te vallen, maar inmiddels blijkt anders....

11. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    In februari met schaatsen onderuit gegaan en onder andere een gecompliceerde schouderbreuk opgelopen, dat in combinatie met het ongelukkige spuitwerk heeft ervoor gezorgt dat ik een tijdje niets heb laten horen.
    Zowel het vliegtuig als ik zijn inmiddels redelijk herstelt.

12. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Begin is er, ik ga hem nog niet te uitgebreid voorzien van details, omdat ik geen idee heb of hij vliegt (of ik)[​IMG]

ramses, renetl50, M.l.v.Doesburg en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Gelukkig, ik hoop dat je er geen blijvend letsel aan over hebt gehouden!

Dat ziet er fraai uit! :thumbsup: Uitlaten ook gaaf.
    Succes met de laatste loodjes en inderdaad, detailleren kan ook prima na de maiden flight.
    Wordt (is) een gave kist!

Groeten, Ramses
    .

jmk1 en ISOLA2 vinden dit leuk.
  14. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Geluk is met de dommen, kan de arm weer volledig bewegen en heb geen pijn
    Bedankt voor je compliment, zeker van zo'n expert als jij doet dat goed.

15. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Geen idee hoe je een goede prop maakt, heb een draadje van Ramses gelezen, maar dit wordt mijn eerste keer.

Heb eerst de boel afgetaped vervolgens een onderste mal gemaakt en een paar malletje voor de voor en achterkant. Daartussen balsa balkjes omdat de kap daar recht moet zijn. Dit gevuld met plamuur. Het was niet gemakkelijk om de kap aan beide kanten hetzelfde te krijgen, daarom een mal gemaakt, zie foto rechts.

Binnenkant van de mal is hol, en de zijkanten scherp. Straks met een fles eromheen die krimpt zal er waarschijnlijk wat druk op komen te staan. Daarom wat plamuur gesmeerd aan de binnenkant van de scherpe randjes voor extra steun en wat bruislijm erin gegoten zodat de plamuur tussen de balkjes wat meer druk aan kan.
    Vervolgens ben ik van plan flink wat lagen grondverf eroverheen te doen.

Heeft iemand nog tips?

Laatst bewerkt: 22 nov 2024
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  16. fransspitfire

fransspitfire

Lid geworden:
    13 jul 2012
    Ik zou proberen om de plug helemaal van hout te maken, ik denk dat het schuim tussen het hout in smelt.

Gips ipv schuim is ook een optie, dus eerst al het schuim eruit snijden, dan gips eromheen smeren en vervolgens goed schuren.

succes!

Ps. zelf heb ik het nooit geprobeerd met een fles ik heb mijn cockpitkapjes altijd door de Hobbyin laten trekken.

jmk1 vindt dit leuk.
  17. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Ik ben momenteel ook een cockpitkap plug aan het maken, dat doe ik deels ook met schuim (stevig isolatiemateriaal): houten vormspanten en 1 langsspant ter geleiding van het schuren, en daartussen steeds een blok schuim (wel massief, niet hol). Vervolgens schuur ik dat in vorm en daarna ga ik dat bekleden met glasmatjes en epoxy (waarschijnlijk 2 lagen van 80 en 1 laag van 50 grams). Als het goed is moet dat stevig genoeg zijn voor het vormtrekken, maar dat gaan we nog ontdekken :D

Laatst bewerkt: 24 nov 2024
    jmk1 vindt dit leuk.
  18. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Bedankt voor de tips!

Als jullie denken dat het niet sterk genoeg is, denk ik dat ik het net als Ramses ga doen. Deze gebruiken als mal voor een negatieve mal en dan daar vervolgens weer een positieve mal van maken.

Laatst bewerkt: 26 nov 2024

Deel Deze Pagina