Yke rusticus antonov

Vandaag dacht ik
laat ik is kijken naar de antonov an2 gebouwd door yke

Dit model heefd nog niet gevlogen

eerst alle cervo,s
Yke vloog simprop en die hebben een ander 0 punt dan futaba
raar maar waar
de cervo,s zijn voledig ingebouwd en niet berijkbaar zonder snijwerk
wat ik dus helaas wel moest doen want de cervo van 1 van de remkleppen had een rotte potmeter
ook vond ik standaart cervo,s op de rolroeren een beetje wijnig

na alles te hebben nagelopen de motor maar is tot leven wekken

De motor is een 38 cc zenoah met reductie
men arm is lam maar hij loopt
al is het starten een drama
hij slaat aleen aan als de motor volgas staat mer een kwart choke er op
daarna choke er af en loopt perfect volgas
aleen lage toeren onder een kwart gas slaat de motor af

ik vraag me af of deze problemen door de vertraging komen
heb daar nog geen ervaring mee
iedere hulp van de ervare reductie mannen GRAAG

het verbaaste me wel hoeveel trek kracht er van af komt op vol gas

hier wat foto,s
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jeroen ,

Niet veel ervaring met Zenoah maar door mijn werk als wegenwacht wel wat ervaring aan motoren e.d.

Hoe lang heeft het blokje stil gestaan ? Hoe is de compressie ? mischien zit de zuigerveer wel een beetje vast.

Mvg,

Bart
 
De motor had nog niet gelopen hagolnieuw
comprecie prima
Ik heb ook een normale 38 zenoah gehad
die liep prima maar was ook een drama met starten
maar als die liep dan was i weer niet te stoppen
zelfs met de gasklep helemaal dicht

met aanslaan geefd i wel een ploffer maar hij wil niet doordraaien
ik hoop dat dat beter gaat worden


Ik laat hem nog een paar keer lopen morgen
kijken of het beter word
met goed en rustig inlopen
 
Hallo Jeroen, je vroeg me in je pb hierop even te reageren.
Ik zie mezelf niet als 'ervaren reductie man' maar heb er wel mee gewerkt :rolleyes:
Wat ik heb gezien bij de diverse vertraagde TC Tiger Moths is dat de motor redelijk 'nat' moet zijn wil deze aanspringen.
Deze ervaring heb ik net zelf ook opgedaan bij mijn eigen ZG38 op de testbank.

ZG38bok_zpsd7642118.jpg


Het gekke is dat sommige units zeer snel lijken te lopen terwijl anderen redelijk wat moeite hebben aan te slaan.
In principe zorgt de vertraging ervoor dat hij 2,8x vaker omwentelt ten opzichte van een onvertraagde ZG38 per startaanslag.
Doordat hij dan 2,8x meer kans heeft te vonken hij zou dus alleen maar eenvoudiger moeten starten :D.

Je zegt dat de jouwe in het onderste toerental afslaat, misschien staat de snaar te strak dat hij te veel weerstand geeft?
Of anders de "L" naald beter afstellen.

Laat hem inderdaad maar eens lekker een tijdje inlopen, komt hij wat losser zou ik zeggen.

Wat Bart zegt aangaande de bougie klopt ook, zorg ervoor dat de afstand 0,55mm is (i.p.v. de standaard 0,7) scheelt ook weer iets.
Lipje dan een klein stukje terugtikken.

Welke 4-blads prop gebruik je trouwens en hoeveel toeren geeft deze?
Mooie kist trouwens!
Welke spanwijdte/ gewicht heeft deze?

Succes,
Groeten, Ralf
 
zenoah 38

@Jeroen.

Hoe oud is de motor? hoe lang heeft er geen brandstof in de carburateur gezeten.
Het membraam in de carburateur kan te stijf zijn daardoor wordt de pompfunctie marginaal, vervangen door een nieuw membraam is dan het beste.
Wanneer dit niet helpt is het kleine veertje wat het membraam terug duwt te slap.
Wanneer de pompfunctie goed is kun je de motor pas correct afstellen.

Heb dit al diverse malen meegemaakt, hierna draaidt zo'n Zenoahtje weer zoals het hoort.

Ger.
 
De motor is nieuw maar dan ook echt hagolnieuw
had nog niet gelopen

ik ga vanmidag alles eve nakijken
bedankt voor de tips
 
Mooie Antonov, heb het altijd al iets speciaals gevonden.
Jammer dat je geen 4 blads prop vind met bladen als kromzwaard uitgevoerd, zou het nog origineler maken.
Had nog een vraagje over de motor?
Hoe lang is deze al nieuw? de olie die de motor bevat om deze tegen coroderen te beschermen kan ook na een tijdje de membraam aantasten.
Heb vier jaar bij een verhuurcenter gewerkt, de grasmaschines en verticulteurs werden jaarlijks voor de start van het seizoen van een nieuwe membraan voorzien, of deze nog goed was of niet.Scheelde een paar klachten over slecht werkende motoren en stilvallen.
Wat ook al eens voorviel, maar weet niet of dat bij de Zenoa het geval is, was het vacuum klepje (smoorklep) in de inlaat, het veertje dat dit bediende vertoonde al eens zwakte, waarbij deze onvoldoende werkte, met resultaat bij lage toerentallen het afslaan van de motor.
Noem hier geen zekerheden,maar kan een van de mogelijkheden van het probleem zijn.
Goede vlucht gewenst met de Antonof en laat ons van een filmpje genieten achteraf.

Johan.
 
Ik ben vandaag weer met de motor bezich geweest
ik heb wat veranderd aan de aansturing van het gas zodat het gasgeven tenminste over een redelijke knuppolstand gaat
dit was nogal ongelijk

de bougie aangepast naar 0,55
en waarachtig de motor start iets makelijker
en loopt redelijk stationair
maar nu wil i totaal nietmeer vol gas lopen
en rijker zetten doet echt helemaal niks

ook valt het me op dat de zenoah geen aparte stationairschroef heefd op de carb

ik zal zondag de carberateur is voledig schoonmaken
en nalopen
en de membramen nalopen
en dan maar hopen dat de motor af te stellen is
1 ding weet ik wel
Ik ga dit eerst zonder de motorkap doen
aldoor de motor uit zetten en dan rijker zetten en weer starten
is geen pretje met een zenoah

weer men arm verot

Als i vliegen gaat ga ik dat inderdaat op de film zetten

De antonov heefd een spanwijte van 3meter 2 en weegt 14 kilo

hoop dat de zenoah het aan kan
 


inderdaat ja
hij word nu in israel ook gebouwd volgens de tekeningen van Yke

Ik heb de carberateur nog eve nagekeken
membramen goed geen vuiltje te bekennen
dus verder zoeken

de brandstoftank MMMMMMMMMM
daar mankeerde wel het een en ander aan
de ontluchting zat op de helft van de tank dus echt veel kon er niet in
ook was de tank zo aangesloten dat hij leeg getankt kon worden
Dat is bij benziene niet echt nodig
liever niet zelfs
maar ook als je getankt had en je haalde de slang los loopt er meteen weer benziene uit
Dat ga ik dus maar veranderen
dan hopen dat ik de motor goed krijg
denk het wel
 
omdat er ook benziene terug liep na het tanken
dus natte handen
en er gaat maat 0,5 liter is
dus na een vlucht zit er nog maar een 100 cc aspen in de tank
die houd de membramen nat en het blijft goed
dus aftanken is niet nodig
 
dat nou weer net niet
maar er zat een exstra slang met clunk aan de vul slang
dus er lagen 2 klunken in de tank
maar goed zat het in iedergeval niet

het is nu in iedergeval verholpen

morgen test draaien als het weer mee zit
als alles goed gaat is de antonof dan vliegklaar
 
De problemen zijn opgelost de motor loopt nu goed
nu nieuwe kappen maken over de cervo,s in de vleugol
want dat was gewoon dicht gebouwd
en dan is de antonov vlieg klaar

alles werkt zoals het moet dus als het weer opknap zal i eerdaags gaan vliegen

verbazend hoeveel kracht er vab zo een 38 afkomt als er een vertraging op zit
je hebd dan echt een veel beter rendement van de motor
 
En ook de laatste dingen zijn gedaan
hij is klaar

nu verder met het volgende project
de douglas dountles vliegklaar maken

Daar gaat voorlopig de penta 102 op

de motorplaat heb ik al aangepast
nieuwe bussen gedraait op men werk

en deeze week ook de laatste spullen voor de fokker halen
 
Fotoooooooo`s!! ;)

Hele mooie kist! Heeft jouw Dauntless ook de rode geperforeerde remklappen in de vleugels?

Groeten, Ramses
 
Back
Top