ron van sommeren
Forum veteraan
Aangezien dit de facto een ijzer-/slot-less motor wordt, kun je het beste litze draad gebruiken. Daarbij bestaat een ader uit heel veel dunne en onderling geïsoleerde draadjes. Massieve draad geeft wervelstroomverliezen in de draad doordat (wisselend) magnetisch veld door de draden loopt. Bij een 'ijzerhoudende' motor vindt dat niet plaats, magneetveld loopt alleen door het ijzer, niet door de wikkeldraden.Ga nu op zoek naar koperdraad van 0,25 tot 0,30 mm doorsnede
Magnetwire sources
- Don't use RadioShack or old/usedwire. The varnish insulation is not up to the job, easily damaged/nicked during winding.
- Don't use cyano-acrylate type glues for glueing the coils. It can be aggressive on some types/makes of wire.
- Go to your local friendly motor/transformer rewinder/refurbisher or repair shop. Excellent quality, all gauges, penny stuff, you'll probably get it for free if you bring your motor along. They love it when they can handle a motor without an overhead crane And maybe let them have a spin with your plane once you finished your motor? You know, in case you need wire again for your next motor
- www.gobrushless.com USA
- www.techfixx.com
- www.superioressex.com
- www.wires.co.uk
- www.temcoindustrialpower.com
- www.mwswire.com USA
- types of enamel coatings on copper wire - RCG
- Magnet wire insulations, temperature cllass, type and specification cross reference
www.superioressex.com/..../mwcat.pdf
www.mwswire.com/insspec.html