Weer vrolijk aan de gang gegaan met de 2e stuurmotor van de Argus. Elco”s vervangen, en het rode schijfje gelijmd eb er nieuwe draad in “getapt” Ruiters en contactbanen schoongemaakt. So far so good. Nou komt het: De stuurmotor werkte ca 4 keer heen en weer. Toen liep hij naar een kant. Maar eens een tandwieletje eruit gehaald, zodat ik met de hand het schijfje kan verstellen, en kijken wat het motortje doet. stuurmotor loopt dus de hoek in. Als aansturing plaatsvindt de andere kant uit, dan kan het schijfje terug naar neutraal en ook de andere kant op, zonder dat het motortje draait. Met deze info maar eens in Bruno’s dubbele H-brug schema duiken om het op te lossen. eerste ideeen: Draadje tussen sleepcontactenprintje en H-brug printje onderbroken of een van de transistoren defect (er zitten NKT 271 (4) en NKT 274 (2) germanium PNP torren in) Gelulkig is bij deze stuurmotor de print goed los te krijgen en te solderen. Natuurlijk weer wat fotoos.
Kun je een wat helderder foto plaatsen van het printje met de neutraliseringssporen? Ik denk dat het tekenen van het schema hoe dan ook nodig is, willen we er achter komen hoe het ding zou moeten werken en waarom dat in dit geval niet gebeurt.
Hallo Bruno, Begonnen met optekenen. Sporen klaar. Nu de kabeltjes en componenten. Stapje voor stapje. (Ik ben niet zo snel…)
Interessant! Met name het tegelijk gebruiken van kanalen, dat was tot nu een groot vraagteken❓ Nu niet meer!
Wat is het stil…. Nou achter de schermen en in de coulissen is een en ander doorgelopen. Koortsachtig zelfs door een flinke verkoudheid. De hotline tussen Almere en Sittard heeft overuren gedraaid. De tweeded Argus Stuurmotor had het gele kabeltje van het ruiter-printje afgebroken. Zat nog geplakt dus niet te zien. Uiteindelijk liet door alle gefrunnik de lijm los. Na opnieuw solderen kawan de stuurmotor weer tot leven. One to go…. De stuurmotor met de witte en gele draad doorgeknipt. Deze sterilisatie met chirurgische precisie ongedaan gemaakt: Eind tandwiel eruit gehaald, en het rode schijfje losgezet. 6V erop, draaien aan het schijfje, Niets….. ineens een tekentje van leven uit de mircroperm. Na flink helpen kwam de mircroperm op gang. Duidelijk de collector ge-oxideerd. Daarna met het schijfje de draairichting te sturen (neutraal is motortje stop). Dus het heugelijke feit is dat alledrie de stuurmotoren nu lopen. Wat was er mis: De tand des tijds…. 1. Collector geoxideerd bij alledrie de stuurmotoren. (Alledrie op gang moeten helpen) 2. Elco’s voor tongenrelais afvlakking vervangen (25 microF origineel, nu 22 mu erin gezet) 3. Contact-banen en ruitertjes schoongemaakt Wat blijft is dat de rode schijfjes enigszins fragiel zijn. Kunststof niet meer stevig, gespleten bij schroefjes. Mogelijkerwijs gaan we nieuwe 3D printen. Dat de witte en gele draad waren doorgenkipt heeft volgens mij een reden. Door dit te doen loopt de stuurmotor niet meer naar neutraal terug, maar blijft hij op zijn uiteinde staan, todat er terug gestuurd wordt. Voor het gas dus. Dicht of open. Volgende stap is de zender en ontvanger. Het tongenrelais onderhoud geven en de zender afstellen op het tongenrelais. Vraag blijft of de ontvanger nog goed getuned is op de zend-frequentie. In de ontvanger zit geen quartz. Ik denk dat hij ook gewoon hilversum 3 ontvangt. Uiteindelijk lijkt me de set niet meer luchtwaardig, maar wel prachtig om eens te demonstreren op een PH-SAM bijeenkomst.
Eindtverslag met dt over de Argus10. Dan zijn jullie voorlopig van me af, of ook niet. Wie weet. Een nieuw gaatje in het rode schijfje geboord, haaks op het defecte, en er 2mm ingetapt. Werkt goed genoeg voor nu. en als een uurwerkje alles gesmeerd. De zender getuned op het tongenrelais, en met een beetje hulp en schoonmaken van de contacten van de Medco stuurt alles. Soms even haperend, maar wat verwacht je na decennia stilstaan. Mooi om te bekijken, te demonstreren en ervan te genieten, maar zover ik dat kan beoordelen, te fragiel om de lucht in te sturen. Aan eenieder dank voor het meedenken, goede raad, en advies. Zonder jullie was het niet gelukt.
Echt vintage is het niet, maar ik heb afgelopen week een in heel erg nette conditie verkerende Robbe TerraTop in handen gekregen, inclusief 8-kanaals ontvanger , vier servo's, laadsnoeren en een quartronic lader (zo eentje met 5 uitgangen, elk met een andere laadstroom). Zender is voorzien van een uitbreidingsmoduul (1 x proportioneel, 1 x schakelkanaal, zo te zien). Ontvanger en servo's hebben de oude Robbe stekkers/steekplaatsen. Het lijkt er op dat de ontvangerschakelaar dood is, maar voor het overige werkt alles nog. Uiterlijk zie ik geen beschadigingen, op de ontvanger en uiteraard de servo's lichte gebruikssporen. De zender ziet er van binnen werkelijk uit alsof hij gisteren uit de fabriek kwam. Geen stof, geen vuil, geen corrosie, zelden een zender zo netjes 20+ jaar opslag zien doorstaan. Zelfs de NiCd accu's, hoewel ze aanvankelijk zo dood als een pier leken, lijken nu na een aantal keren heen en weer te schudden (met een modernere automatische lader laden tot de afslag, ontladen tot de afslag, etc etc) toch weer tot leven te komen. Zender/ontvanger/servo's getest, de boel functioneert prima, servo's staan rustig en reageren goed, bromt of jengelt niks, . Aanwezige servo's 1 x Robbe RS200, 3 x Prafa RS3000 (merk waar ik werkelijk nog nooit van gehoord had. 40 MHz, kanaal 53 Al met al zie ik geen enkele reden waarom hier niet nog steeds gewoon mee gevlogen/gevaren kan worden (met nieuwe accu's en schakelaar dan toch). Kan ik hier een nostalgie-liefhebber wellicht nog een plezier mee doen?
Dag Brutus, Terra Top was mijn eerste zender, toen 30 MHz Voor gebruik bij verschillende boten van destijds, ruim 40 jaar geleden, zou je mij wel een plezier doen met deze zender. Groet, Sjaak van de Brug
Beste Brutus, Is het zo’n Terra Top? Dat is nl. de versie die ik had. Zo ja, dan heb ik interesse, niet in de latere modellen. Heeft U nog een vraagprijs? Groet, Sjaak
Sorry, ik had deze berichten niet gezien, maar hij is al weg, al ik denk wel dat ik hem nog terug kan halen als je er ECHT heel erg veel belang bij hebt. Ik weet niet of het een oudere of latere versie was, maar het is NIET "exact dezelfde" als op jouw foto's. De aan/uit schakelaar is anders (gaat van links naar rechts in plaats van in de richting van de antenne) en het batterijmetertje is ook anders: meer als een klok of kilometerteller dan het metertje zoals op de foto. Er zat wel dezelfde uitbreidingsmodule in (1 x proportioneel, 1 x 3-standenschakelaar).