Zijn alle modelvliegclubs nu dicht door corona?

Discussie in 'Verenigingen' gestart door Bertus, 9 apr 2020.

1. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Kan zo maar gebeuren als je de prijsontwikkeling ziet van de olie maar het Corona virus krijg je nog altijd gratis. ;)

2. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Alhoewel, ik kan natuurlijk wel n jeugdlid les gaan geven (wanneer ik 24uur klachtenvrij ben).

ArthurP en Hans V vinden dit leuk.
  3. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Zo is het protocol inderdaad, lichte klachten (wat is licht?) gewoon uitzieken.

Sterkte en ik hoop op een snel herstel.

jve vindt dit leuk.
  4. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Dit is voor de massa, het publiek.
    Preventief achter de schermen en al veel eerder, voordat dit gepubliceerd werd. https://www.installatie.nl/ventilatie/corona-ventilatieysteem-uit-voorzorg-aanpassen
    Het gokinstituut RIVM komt alleen in actie als het is bewezen. Dat is alles bij hun, een ander moet proefkonijn spelen en het werk doen.
    Dicht die recirculatie.

5. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Ik heb eerdere uitspraken gehoord van speciallisten die inmiddels achterhaald zijn i.v.m. met onvoldoende kennis over het virus en de verspreiding. Ook lees je nu dat Corona schade veroorzaakt aan de longen en de hersenen (zuurstof gebrek).
    Ik ben iemand die zegt 'eerst zien en dan geloven', maar als men mij iets vraagt en ik beschik nog niet over voldoende kennis dan zeg ik meestal 'ik weet het niet' of ik heb er nog geen mening over en wacht de bevindingen af van andere.
    Mijn standaard antwoord is als er een discussie is: de waarheid ligt ergens in het midden. ;)

6. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Er zijn clubs van de Zuid-Limburgse federatie die met restricties wel mogen vliegen ook in Duitsland onder dmfv mogen ze al vliegen onder restricties. Mij lijkt dat de knvvl even de ogen moet openen ipv kudde gedrag en enkel de vliegclub als sport verenigingen te zien. Nu wordt er dus met twee maten gemeten, dat lijkt me niet juist.

7. ArthurP

ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    18 jul 2007
    Het lijkt me sowieso een mooie kans voor clubs om hun jeugdbeleid wat op te peppen. De scholen draaien straks voorlopig halve kracht en de jeugd moet toch bezig gehouden worden, waarom niet een middagje op het veld i.p.v. achter het scherm?.

8. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    https://www.knvvl.nl/nieuws/afkondi...vLjuFcmoa85xGi0QWVMtlQenesTTwKTwKBj7kVKIvqin4

9. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Wat ik zo las dan laat de KNvvL qua beperking helemaal geen ruimte om ook maar iets te ondernemen. Dit advies geldt ook voor de hele luchtvaartsport.

Ook al gaat het om een advies, op zich is het ook wel logisch dat de KNnvL beperkingen oplegt want het zijn de lokale overheden die moeten handhaven en dan kan de KNnvL niet zijn eigen beleid gaan maken.

Laatst bewerkt: 22 apr 2020
  10. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Ik denk dan vooral aan de vrije vlucht modellen zodat ze laag instappen en dan in de loop der jaren uitgroeien, lekker thuis bouwen en dan later de heide op, Henk waar ben je? :)

11. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Dit klopt niet helemaal, er is zover ik weet 1 club waar ze met restricties vliegen. Bij ons in Weert mogen we niet vliegen, net zoals bij Swentibold te Born.

12. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Niet alles wat mag (of niet uitdrukkelijk verboden is) is ook verstandig. Je mag je oogleden best met CA aan elkaar lijmen. Ik zou het toch niet doen :)
    De KNVvL stelt zich op het standpunt: Alles met het doel om niet strikt noodzakelijke sociale contacten te vermijden en daarmee het virus minder kans te geven zich snel te verspreiden.
    Dat is de leidende richtlijn van de overheid die voor alles en iedereen geldt. Kuddegedrag? Of het volgen van de duidelijke richtlijn, die voor iedereen geldt. Tsja. Ik ben het overigens volkomen eens met die richtlijn.
    Dat er nu 2 verschillende opvattingen zijn (die van de KNVvL en die van de Zuid-Limburgse Federatie, en dat dat niet wenselijk is, dat ben ik met je eens. Maar ik zou daar persoonlijk eerder de ZLF dan de KNVvL op aankijken.
    Misschien ook omdat ik en mijn echtgenote in de zogenaamde frontlinie werken. Dan zie je echt andere dingen dan buiten het ziekenhuis en krijgen de getallen over ziekenhuisopnames, IC-bedden en overledenen iets meer betekenis.
    En de belangrijkheid van modelvliegen of zweefvliegen komen voor mij ook ineens in een ander perspectief te staan.
    Gebruik je verstand. Als het niet nodig is, doe het dan niet. Des te sneller hebben we deze ellende onder controle en achter de rug.

13. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Je
    Je hebt gelijk wat zorg betreft petje af wat ze moeten doen nu ze totaal leegbezuinigd zijn.

Hans V vindt dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Prima verwoord! :thumbsup:
    Zoals zo vaak is ook hier de combinatie van een "gezond" :rofl:, boerenverstand met verder ontbreken van echte kennis en inzicht een hele slechte.
    Lees: mensen die zelf wel uitmaken wat volgens henzelf wel en niet kan, gebaseerd op de bekende, betwijfelbare sociale media en vergelijkbare nepnieuws bronnen.
    Dat is pas echt wat ik onder 'kuddegedrag' versta.

15. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    :hammer::bye:Tuurlijk geloof ik alles wat op fb staat

jve vindt dit leuk.
  16. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik zal je vertellen dat bij ons in de weekenden de n224 de bermen en parkeerplaatsen langs de ginkel worden afgesloten om de grote massa mensen wandelaars te voorkomen. Doordeweeks zijn deze open. Of er doordeweeks met de huidige zogenaamde thuiswerkerkers geen wandelaars zijn. Net zo druk als in het weekend dus normaliter. Hoe krom wil je ze hebben. De winkels zijn noodzakelijk voor levensbehoefte, daar ontkom je niet aan.

17. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Bouwmarkten ook zeker, petje af voor de maatregelen die ze treffen maar, dit is wat je juist niet wil, veel mensen naar 1 plek.

18. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Voor mijn werk (hondenuitlaatservice) wandel ik vaak in mooie natuurgebieden. Normaal kom ik dan geen mens tegen. Nu is het vaak slalom lopen tussen de toeristen door. Veelal gezinnen met kinderen en mensen die boven de 70 jaar zijn. En natuurlijk de hardlopers en mountainbikers die zich vaak ook nog asociaal gedragen..........

Gelukkig heb ik meerdere honden mee waardoor ze wel de nodige afstand houden.

19. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Dan kun je je beter afvragen, waar komt die informatie vandaan?
    De strijdbijl van onderlinge verschillen is jaren geleden in de vorm van een convenant opgeborgen.
    KNVvL en ZLF beschikken zelf niet over modelvliegvelden en lang niet alle modelvliegvelden vallen onder de categorie sportvelden.
    Ze hebben geen zeggenschap over de velden, wel over de georganiseerde sportactiviteiten.

Als je als recreant individueel model fladderd of zweeft.
    En gezonde verstand ontbreekt of gewoon safe wilt handelen.

Beslissingsvolgorde is landelijke overheid.
    provincie die beperkende regels eerder kan uitvoeren, voordat de landelijke overheid ze bekend maakt.
    Maar de provincie kan gaan landelijk beleid qua versoepeling doorvoeren, voordat de landelijke overheid dat kenbaar heeft gemaakt.
    Nog lager in rangorde staat de gemeente, versoepelen kunnen ze niet, aanscherpen wel.
    En helemaal onderaan staat het verenigingsbestuur, zij hebben vaak helemaal geen autorisatie om hier in te mogen beslissen.

Modelvlieg je in het weitje of op een recreatie terrein dan is in principe de locatie vrij.
    Uitgezonderd dan wat de provincie/gemeente hierover schrijft.
    Natuurlijk heb je dan ook nog te houden aan het plaatselijke luchtruim, niet elk stukje strakblauwe hemel is vrij doorploegbaar met een fladdertje.

Ik heb mijn buiten modelvlieg activiteiten planning met de grote mensen voetbaltraining gelijk gezet.
    Die is of komt eerder opgang dan het festival gebeuren.
    Haastige spoed is hier zeker niet goed.

serge pot vindt dit leuk.
  20. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Precies. Zelfs als modelvliegclubs (of zweefvliegclubs :) ) niet tot de sportclubs zouden worden gerekend, kun je afvragen of het verstandig is om dan te gaan modelvliegen of zweefvliegen. Wandelen, hardlopen, naar de bouwmarkt gaan; het is allemaal niet verboden. Maar het draagt ook niet bij aan het onder controle krijgen van de corona-verspreiding. En dus wordt aan een ieder gevraagd het niet (of zo min mogelijk) te doen.

En ja, ik ga een paar keer per week hardlopen op een rustige plek omdat ik mijn conditie (en dus weerstand) op peil wil houden. Maar ik ga zeker niet zweefvliegen, ook al zou dat mogen. Hoe erg ik daar ook naar verlang.

jve vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina