Zlin 526: low-tech, low-cost maar BIG-fun

Het zicht is een beetje raar als je langs opzij naar de romp kijkt lijkt het alsof de motor omhoog wijst, maar als je de motor vlak op de motorspant monteert heb je normaal gezien de down- en side-thrust goed.
Waar je moet op letten is dat de uitslagen op al de roeren niet te groot zijn, vooral op hoogte is hij zeer direct, vooral als je dan nog het zwaartepunt wat ver naar achteren liggen hebt. Om het zwaartepunt te checken balanceer je hem best ondersteboven op twee vingers doe je het andersom is het haast niet deftig te bepalen door de hoge romp. Expo hoogte heb ik zelf bij de Zlin op 30% staan maar dat moet ieder voor zich uitmaken.
Voor het lanceren neem ik hem onderhands bij de cockpit en gooi ik hem haast verticaal maar voor de eerste vlucht neem je hem best net 'voor' de vleugel en gooi je hem gewoon zoals je het met elk ander model doet. Vlak na de start heeft de Zlin steeds de neiging om naar links weg te trekken ook al heeft hij flink wat rechtse sidethrust maar eens op snelheid moet hij netjes rechtdoor vliegen. Bij de start moet je zeker geen volgas geven want power heeft hij meer dan genoeg, en ben je voorzichtig met de gasknuppel dan is het wegtrekken naar links bij de start ook meteen een pak minder. Eens je vertrokken bent zal je al gauw voelen dat de Zlin zeer direct reageert op de roeren maar helemaal geen venijnige kantjes heeft, het landen kan bijna stapvoets. Ik zie ook dat er verschillende zijn die een bescherming hebben voorzien onder aan de rolroer aansturing, als het je een goed gewoel geeft moet je het zeker doen maar het is niet echt nodig, door de vrij grote V-stelling raken zij het gras haast niet. Ik heb het nog nooit voorzien en na ontelbare vluchten heb ik nog nooit een servo noch iets anders stuk gehad aan de rolroeraansturing.
Wat ik persoonlijk héél graag doe zijn zéér lage doortochten bij weinig of geen wind, dan kan je met een beetje gas erop mooi het gras strelen, de prop die raakt dan bij een 8" prop net de grassprietjes.

Verder wens ik jouw en al de anderen die zo ver zijn succes bij het invliegen,

Dirk

Dirk,
Veel dank voor de uitleg, zeker het starten,de bouw is eigenlijk zeer vlot verlopen , enkel met het schilderen van het papier had ik wat problemen ( verkeerde soorten verf ?)
Nu enkel nog wachten op een mooie dag .

MVG
rudi

Hier is "eindelijk" de vleugel af. Best een hoop werk nog zo'n schuimpje. Natuurlijk wel met enige aanpassingen om het gebruiksgemak te vergroten. Zo heeft de vleugel aan weerskanten navigatie strobo's en is hij voorzien van twee koolstoffen mantelbuisjes (servolead). Oké, foto's zeggen meer dan woorden...

6fff722b5a2eed4c377dfde1792f1d01.jpg

1dba0468cca236f7448df4c4b392eeb6.jpg

9ec5d8434777e9a1d9815e8d7aa914db.jpg

Inclusief mooie kapjes welke een collegavlieger ge-3d print heeft[emoji106]

Dit is misschien wel de meest glanzende Zlin die ik al gezien heb, maar zeker de eerste met een 12 cilinder Rolls-Royce Merlin voorin :cool:

Dirk

Back