Zo maak je goede vleugelzakken

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Richard Branderhorst, 4 mrt 2006.

1. juweeltje

juweeltje

Lid geworden:
    15 aug 2011
    A juist ja.....
    @ pensacola.....de link werkt dus niet......

2. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Jep... met de strijkbout gaat het prima... ik leg het plastic... of wat je ook fuseren wil echter tussen laagjes calc papier... bakpapier zal ook wel lukken.
    Calceerpapier is het papier dat vroeger werd gebruikt voor technisch tekenwerk... bij een foutje kon de inkt weg raderen...
    Met dat papier er tussen heb je minder troep later aan je nette pak... :)

Noppenplastic uit de bouwmarkt ging echter laatst wat lastiger... kreeg ruzie met de allu coating... onthechte... dus het werd toch weer ductape... voor het snellere werk... rats-en-plak klaar!

Mijn boutje was in deze gewoon de foliebout... die hoeft niet over het nette pak.... bwoeahhhh ;) Scheelt weer...

3. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Van welke bouwmarkt kwam die noppen folie? Van van de karwei is de dun en slap. Van de Praxis bevalt me prima.

Alex Talsma vindt dit leuk.
  4. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Radiatorfolie van de Karwei gaat prima in combinatie met een verfstripper.
    Uitgevoerd precies zoals beschreven door Richard.
    Zo komt mijn alpina de winter wel door. :cool:
    Ben.

5. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Vlak voordat ik een rol radiatorfolie dubbelzijdig zou gaan halen stuitte ik gelukkig op dit oude draadje (via een recentere verwijzing) dus net op tijd gecorrigeerd op enkelzijdig! Dank!:D
    (en ook over op smelten ipv ducktape, wat het plan was.)
    Lassen gaat prima en de zakken die ontstaan zijn precies wat ik nodig heb; goed genoeg en niet te duur: ik heb op het ogenblik zo'n 10 zakken te maken, moet niet te fancy worden.:smile:
    Een vraagje nog: in het begin staat: opgedampt alluminium: is dat wel zo: het spul (Praxis) geleid (elektrisch) namelijk niet en smelt ook (iets trager gelukkig) dan de bubbeltjes.
    Of was het vroeger alluminium en tegenwoordig wat anders?

6. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst PH-SAM

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Peter,

Ik dacht dat ze het opdampten, maar bij nader inzien zullen het wel 2 folies zijn die ze aan elkaar smelten.

Ik maak ze doorlopend en heb van de week nog nieuwe gemaakt van Praxis folie en er is helemaal niks veranderd! Ik gebruik ze dus nog steeds tot volle tevredenheid, ik moet al honderden meters van dat spul gebruikt hebben.....

7. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Ha!, de proefstukjes gaan in ieder geval goed: ik sta aan het begin van mijn eerste 25 meter.:D

8. john.vangastel

john.vangastel

Lid geworden:
    2 feb 2005
    Die site is uit de lucht jongens. mijn huidige website is 3D Vliegen :)

9. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik heb voor mijn recent gebouwd 1:4 schaalzwever ook deze zakken gemaakt. Werkt perfect! Richard, bedankt voor de tip.

Zo is meteen het draadje weer een keer boven, dat verdient het wel. Meer mensen zouden dit moeten lezen.

10. PH-ILS

PH-ILS Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mei 2006
    Toevallig kwam ik dit draadje weer tegen, ik zocht in google op luchtballon modelbouwforum :) En kwam in dit draadje terecht.

Gisteren echt heel toevallig ook vleugelzakken gemaakt voor de vleugels van mijn BigLift, het trucje kende ik al want ik had al eerder vleugelzakken gemaak met BYM (zie zijn post eerder in dit draadje). Sommigen stonden weer verbaasd te kijken hoe ik dat nou deed :D

Weer een gratis upje voor dit handige topic :thumbsup:

11. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Weet iemand ook hoe het band heet dat je gebuikt als je het op de naaimachine wil afwerken?

+ gratis uppie :)

12. onno10

onno10 PH-SAM

Lid geworden:
    28 sep 2013
  13. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Draadje even weer tot leven wekken :) Ik vond de harde randjes van het gesmolten plastic niet zo mooi en ook de afwerking was niet even constant. Gisteren eens geprobeerd om zakken te naaien met een strip over de randen als afwerking en voor versteviging. Resultaat is prima geworden. Ik had nog een rol van een soort stevig stof / kunstof (zit er tussen in) en heb daar repen van geknipt. Ook waren de rollen te smal voor de vleugels dus de vlakken zijn 2 stukken aan elkaar genaaid. Was even klooien op de naaimachine (welke standen werkten een beetje mee :))

prop-er vindt dit leuk.
  14. Thieu

Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
  15. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Gelukkig dat dit draadje er (nog steeds) is en de Gamma nog éénzijdig gealuminiseerde noppenfolie verkoopt.
    De vleugelzakken van mij Riser waren gemaakt van transparante noppenfolie, in elkaar geplakt met ducttape. Zowel de Riser als de zakken zijn op leeftijd; elke keer als ik de vleugels uit de zakken haalde, zaten er lijmresten aan de kant die tegen de tape aan had gezeten.
    Die lijm pikte op zijn beurt weer zooi op van het veld, dus ik was regelmatig aan het poetsen met alcohol om de vleugel weer schoon te krijgen.

Vandaag maar een nieuw setje gemaakt. Ik had de naden willen smelten, maar met 60 cm breedte houdt je dan te krappe zakken over om de vleugel er in te krijgen, of ik had met twee stukken moeten werken.

Dan maar onder de naaimachine door en afdekken met biesband, zodat het nog wat lijkt...
    Wing bags.JPG
    De passing is strak, de vleugelhelften schuiven er niet spontaan uit...

Groeten, Jan.

MicropropSport en jve vinden dit leuk.
  16. Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Leuk, dat oude draadje, hij "doet" het nog steeds. In principe zijn ze onverwoestbaar, zon heeft er geen vat op. Vrijwel alle zakken die ik gemaakt hebt doen het nog prima, soms scheurt er een naadje los bij de opening maar is op dezelfde manier zo weer hersteld. Ja ik heb ook met duct tape gewerkt, het gaat altijd loslaten door de zon, is niks.

17. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Voor de vakantie wil ik ook voor de romp van de Riser een zak maken, evenals de beide stabilo's.
    Maken jullie daar losse zakken voor, en hoe zet je dat vast?
    Voor de romp maak ik gewoon een ruim passende zak zodat de pennen voor de elastieken er geen gaten in poken.

Groeten, Jan.

18. Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    als het voor de vakantie (hangvliegen???) is zou ik een draagtas/rugzak kopen, volgens mij heb ik er nog een liggen voor weinig. Er zijn er in vele maten/kwaliteit en prijs.

19. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Ja, werkt altijd veel beter en sjouwt handiger .

20. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Nee, zover zuidelijk gaan we niet, maar blijven in de Noordduitse laagvlakte aan de Aller, dus de reguliere lijnstart.
    Hellingzweven staat nog wel op het programma, maar dat moet ik eerst een brevet halen, wil ik op de Duitse hellingen worden toegelaten om te vliegen.

Groeten, Jan.

Deel Deze Pagina