Zwaartepunt The Duke van Svenson

Gedag Allemaal,

Ik ben deze Duke recht van de tekening aan het bouwen, sterker nog, ze is nu gereed!
Het is een parasol dekker en volgens tekening geschikt vanaf 10cc 4T.
Ik heb er een Laser 80 in gebouwd, die is al 70gr zwaarder dan een OS en ik dacht nog, "als dit maar goed gaat".
Om een lang verhaal kort te maken: Er moest nog 400gr lood bij! .Ik ben er van uit gegaan dat zich het zwaartepunt, op de bekende plek onder de hoofdligger bevindt.
Maar nu ontdek ik op de tekening het bekende cirkeltje op de zijkant-romp, recht onder de hoofdligger, maar vanuit de onderkant/bodem 7cm omhoog.
Als ik dit nu aan houd, moet er NOG eens een kleine 400gr bij!!!!
Daar heb ik dus helemaal geen trek in, ik vraag me dan ook af of ik gewoon de oude plek onder de hoofdligger moet aanhouden?
Wie heeft er ervaring met dit probleem en ervaring met dit model.
Ik heb geen haast, gaat hem toch pas in mei invliegen.
met groeten van pieter
 
Seppke,
Deel de koorde van de vleugel door 3(bv 18cm:3=6cm)!
Meet 6 cm vanaf de neuslijst naar achteren en voila daar ligt het zwaartepunt bij deze kist!
Ik heb hem zelf vroeger ook gevlogen en vloog goed!
Zorg er wel voor dat de kist iets voorover hangt en dan ben je zeker ervan dat ie niet staartlastig is!!!


Succes ermee!!

mvgr Hans
 
@Hans
Hoi Hans, bedankt voor je reactie!
Ik had al gehoopt op een vm Duke vlieger, ik ben in dit verhaal op het verkeerde
been gezet door dat zwaartepunt-teken op de zijkant van de romp.
Ik heb idd zoals van ouds, het punt (uit gewoonte) vanuit de neuslijst gemeten, dus
dan zit ik goed.
Bedankt nogmaals,,
mvgr pieter (seppke)
 
Veel succes ermee als je hem in gaat vliegen en hou hem heel!!!
Ik hoop zelf ook nog eens aan de tekeningen te komen van deze kist om hem weer eens te bouwen!!

Mvgr hans
 
@Hans,

Hoi Hans,
Ik begrijp je kattenbelletje, stuur mij maar ff een pm met je adres, maak ik hier
een copie van de tekening en stuur die wel naar je!

mvgrtn pieter
 
Hoi Seppke,
bij voorbaat dank dat je dat voor mij wil regelen!!
Ik wil jouw een pb sturen maar dat gaat niet lukken omdat dat bij jouw niet mogenlijk is i.v.m de instellingen om dat mogenlijk te maken!
Je moet dus even de pb instelling activeren!!

Mvgr hans
 
Hee Seppke :D

Ik hoor het al, gaat goed komen :thumbsup:

Als je wilt kan ik er wel ff een foto'tje van je mooie kissie bij plaatsen, kan Hans gelijk zien hoe mooi hij is :cool:

Gr. Teus
 
Ik heb nog steeds de Duke.Ik vlieg hem met een 12 cc Saito. Deze motor is eigenlijk te groot. Heb nogal wat domping voor de motor aan moeten brengen. Het zwaarte punt is volgens tekening op 170 m/m van de voorzijde van het motorschot. Volgens tekening gebouwd vliegt hij, met deze motor, met hoogteroer naar beneden.
Dit is opgelost door onder de vleugel achterlijst een 2 m/m dikke strip balsa te plaatsen.
Vliegt nu perfect. Geeft een zeer goed vliegbeeld.
 
Hoi Janus,
Alweer een Duke pilot, bedankt voor je reatie, ik begrijp alleen je opmerking tav de achterlijs niet helemaal.
Het betreft hier een parasol dekker ik heb de achterstijlen van die parasol, van 4mm draadeind gemaakt.Dus ik kan de instelhoek dmv het verdraaien van de borgmoertjes, eventueel wijzigen,
Ik heb er een Laser 80 in zitten, die weegt 645 gr en daar kwam nog eens een 400gr lood bij!
Wat je opmerking over het zwaartepunt op tekening betreft; dat klopt! Die staat op de zijkant van de romp en als ik die ga aanhouden moet er NOG eens 400gr bij!
Hoe is dat met jou Duke gesteld??? en wat is jou totaal gewicht??
Ben ik reuze benieuwd naar.
Ik woon in de Alpen van Oostenrijk en ons veldje ligt op 1100 mtr hoogte, vandaar dat je hier met grotere motoren moet werken.
Met vr groet, pieter
 
Piet heeft me wat foto's van zijn prachtige Duke gemailed en gevraagd om ze te plaatsen.

full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Seppke
Ik moet nog ergens foto's hebben. Anders worden er morgen wat foto's gemaakt.
Er is veel sneeuw gevallen. Ik heb de wielen vervangen door ski's.
Zal hem wegen en laat het dan weten.
 
Janus,
ik zou dat maar snel voor elkaar zien te krijgen want de sneeuw zal er denk ik niet lang meer liggen vamwege de dooi!

Mvgr hans
 
Hannesie
Ik ben in de gelukkige omstandigheid om alle dagen te kunnen en mogen vliegen.
Morgen zal het er nog wel liggen hoop ik.
Hierbij de gevonden foto.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gedag vrienden!
@Hannesie, die modificatie heb je goed gezien, met die golflijntjes ziet het er wat gedateerder uit,zoals de bedoeling was.
@Janus, ik zou graag weten of er bij jou kist ook zo`n bonk lood [400gr] extra in moest, janus.
groet p.
 
Hierbij de toegezegde foto's.
De sneeuwlaag is zo'n 15 c/m.
Ik heb er inderdaad nogal een blok lood in liggen. Weet niet het gewicht.
Het totale vliegtuig weegt incl. balanceer lood 3300 gram.
full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top