Zwarte Zee. 1963 Bouwverslag.

En als jij dan even kunt uitleggen wat rollen is Menno, dan is deze oude man ook weer iets wijzer. Gr. Klaas.
 
1000039779.gif

Dit is rollen.

Lijkt een grapje, en dat is het ook wel, maar rollen is een doorgaande beweging en slingeren gaat een kant op en dan weer terug.

Een zelfrichtende reddingsboot zou dus kunnen rollen als hij gekenterd is.
 
Laatst bewerkt:
Ah, wat jammer… Omdat ik met hetzelfde schip bezig ben las ik je updates en de tips van anderen met heel veel plezier. Hopelijk kun je 'm afmaken en te zijner tijd je eindresultaat posten. Lijkt me heel leuk om te zien wat je er uiteindelijk van gemaakt hebt.
 
Dag bouwers, Daar ben ik weer. Alles weer op orde en weer aandacht voor het schip, waarvan ik af en toe op het punt gestaan heb om haar in stukken in de afvalbak te deponeren. Niet gedaan, maar zeg nooit nooit. Er is een jaar voorbij gegaan en als ik terug denk, valt het me tegen hoever ik gekomen ben. Als ik er nu naar kijk vind ik het prachtig om te zien.
Ik was bezig met de kimkielen. Om de plaats te bepalen heb ik 2 hoeken haaks tegen de zijkant en tegen de bodem gezet. Op het punt waar de ruimte met het schip het grootst is komt de kimkiel. Het maken van de kimkielen viel niet mee. Geprobeerd het te buigen, maar
ik kreeg het niet goed. Daarom een strip van 15x2 pas gevijld. Maar nu, hoe bevestig ik de kimkielen aan de romp.
20250526_081022 kopie.jpg

Met lijm geprobeerd. dat ging niet naar mijn zin.

20250521_085646 kopie.jpg

Van alles zitten bedenken. Uiteindelijk kwam ik op epoxy . Dat lijmt goed met hout en met epoxy. Epoxy gebruik ik in een potje wat ik hard laat worden als ik klaar ben. iedere keer gebruik ik hetzelfde potje, zodat er steeds een nieuw laagje in komt. De kimkielen op hun plaats gezet en met blokjes recht gehouden. Om te voorkomen dat er te veel schade ontstaat als het mis gaat, in eerste instantie de las aangetipt met epoxy. ik vind het resultaat heel goed. De epoxy heeft een zuigende werking en kruipt overal tussen. Wel heb ik eerst de grondverf weggeschuurd.

20250525_132115 kopie.jpg

Zo heb ik ook de berghouten geplaatst met epoxy . Op het schip van Smit, lopen op het voorschip ook berghouten naar voren. Deze lopen niet rond over de boeg, maar vlak voor de boeg gaan ze niet verder. Het lijkt dat dat gedaan is omdat er een soort verstevigingsplaat in de boeg zit. Deze (berghouten) heb ik ook geplaatst alsmede de kleine randjes op het voorschip. Op het dek van het voorschip heb ik ook een randje gemaakt, wat ik gebruik om het dek pas te schuren. Epoxy is raar spul. Het blijft heel lang werken. Ik heb gelezen dat het wel een dag of 6 nodig heeft om uit te werken. bij de kimkielen heb ik gezien dat de ruimte tussen de huid en de kimkiel groter werd. later werd het weer minder. de epoxy kan ik ook in heel kleine hoeveelheden aanmaken. tot 6 gram epoxy en 3 gram verharder ging het probleemloos. wel een goede keukenweegschaal gebruiken. wat misschien iedereen weet, maar dan ter herinnering. Op het achterdek staat een winchhuis op de tekening aan de voorkant. Op het schip van Smit aan de achterkant. Ik lees niet zo veel op het forum, vandaar dat ik veel dingen niet weet. Eigen schuld. Voor nu laat ik het even rusten Groet, Gerrit.

20250627_104234 kopie.jpg
 
Welkom terug Gerrit! Je bouwsel ver van die afvalbak houden en dapper doorgaan. Enige dat telt is het eindresultaat. Ik volg jouw versie van de ZZ IV weer met grote interesse!
 
Soms kost het uitdenken in tijd meer dan het bouwen zelf Gerrit. En die tijd moet je je gunnen. En net als Nyquist schrijft, het gaat om het resultaat. En dat schept weer voldoening. En je komt nu in een bouwfase waarin er beroep wordt gedaan op lange adem. Naar verhouding zit er veel meer tijd in details. Gewoon lekker doorgaan. Mijn Smit Finland kon na een jaar bouwen al varen, maar het afbouwen heeft 5 keer zo lang geduurd. En sommige dingen een paar keer moeten maken omdat het resultaat tegenviel. Maar dat hoort er allemaal bij. En met een varend model is er onderhoud of in pechgevallen reparatie nodig. De bouw van mijn avatar heeft een jaar of tien stil gelegen (1963-1973). Daarna weer opgepakt en het model wat aangepast. Vaart inmiddels 50 jaar en zal het met wat liefde nog wel een tijdje volhouden. En gedurende die periode is er een sterke emotionele binding ontstaan. Gr. Klaas.
 
Back
Top