Zwarte Zee. 1963 Bouwverslag.

En als jij dan even kunt uitleggen wat rollen is Menno, dan is deze oude man ook weer iets wijzer. Gr. Klaas.

1000039779.gif

Dit is rollen.

Lijkt een grapje, en dat is het ook wel, maar rollen is een doorgaande beweging en slingeren gaat een kant op en dan weer terug.

Een zelfrichtende reddingsboot zou dus kunnen rollen als hij gekenterd is.

Laatst bewerkt:
Ah, wat jammer… Omdat ik met hetzelfde schip bezig ben las ik je updates en de tips van anderen met heel veel plezier. Hopelijk kun je 'm afmaken en te zijner tijd je eindresultaat posten. Lijkt me heel leuk om te zien wat je er uiteindelijk van gemaakt hebt.

Dag bouwers, Daar ben ik weer. Alles weer op orde en weer aandacht voor het schip, waarvan ik af en toe op het punt gestaan heb om haar in stukken in de afvalbak te deponeren. Niet gedaan, maar zeg nooit nooit. Er is een jaar voorbij gegaan en als ik terug denk, valt het me tegen hoever ik gekomen ben. Als ik er nu naar kijk vind ik het prachtig om te zien.
Ik was bezig met de kimkielen. Om de plaats te bepalen heb ik 2 hoeken haaks tegen de zijkant en tegen de bodem gezet. Op het punt waar de ruimte met het schip het grootst is komt de kimkiel. Het maken van de kimkielen viel niet mee. Geprobeerd het te buigen, maar
ik kreeg het niet goed. Daarom een strip van 15x2 pas gevijld. Maar nu, hoe bevestig ik de kimkielen aan de romp.
20250526_081022 kopie.jpg

Met lijm geprobeerd. dat ging niet naar mijn zin.

20250521_085646 kopie.jpg

Van alles zitten bedenken. Uiteindelijk kwam ik op epoxy . Dat lijmt goed met hout en met epoxy. Epoxy gebruik ik in een potje wat ik hard laat worden als ik klaar ben. iedere keer gebruik ik hetzelfde potje, zodat er steeds een nieuw laagje in komt. De kimkielen op hun plaats gezet en met blokjes recht gehouden. Om te voorkomen dat er te veel schade ontstaat als het mis gaat, in eerste instantie de las aangetipt met epoxy. ik vind het resultaat heel goed. De epoxy heeft een zuigende werking en kruipt overal tussen. Wel heb ik eerst de grondverf weggeschuurd.

20250525_132115 kopie.jpg

Zo heb ik ook de berghouten geplaatst met epoxy . Op het schip van Smit, lopen op het voorschip ook berghouten naar voren. Deze lopen niet rond over de boeg, maar vlak voor de boeg gaan ze niet verder. Het lijkt dat dat gedaan is omdat er een soort verstevigingsplaat in de boeg zit. Deze (berghouten) heb ik ook geplaatst alsmede de kleine randjes op het voorschip. Op het dek van het voorschip heb ik ook een randje gemaakt, wat ik gebruik om het dek pas te schuren. Epoxy is raar spul. Het blijft heel lang werken. Ik heb gelezen dat het wel een dag of 6 nodig heeft om uit te werken. bij de kimkielen heb ik gezien dat de ruimte tussen de huid en de kimkiel groter werd. later werd het weer minder. de epoxy kan ik ook in heel kleine hoeveelheden aanmaken. tot 6 gram epoxy en 3 gram verharder ging het probleemloos. wel een goede keukenweegschaal gebruiken. wat misschien iedereen weet, maar dan ter herinnering. Op het achterdek staat een winchhuis op de tekening aan de voorkant. Op het schip van Smit aan de achterkant. Ik lees niet zo veel op het forum, vandaar dat ik veel dingen niet weet. Eigen schuld. Voor nu laat ik het even rusten Groet, Gerrit.

20250627_104234 kopie.jpg

Welkom terug Gerrit! Je bouwsel ver van die afvalbak houden en dapper doorgaan. Enige dat telt is het eindresultaat. Ik volg jouw versie van de ZZ IV weer met grote interesse!

Soms kost het uitdenken in tijd meer dan het bouwen zelf Gerrit. En die tijd moet je je gunnen. En net als Nyquist schrijft, het gaat om het resultaat. En dat schept weer voldoening. En je komt nu in een bouwfase waarin er beroep wordt gedaan op lange adem. Naar verhouding zit er veel meer tijd in details. Gewoon lekker doorgaan. Mijn Smit Finland kon na een jaar bouwen al varen, maar het afbouwen heeft 5 keer zo lang geduurd. En sommige dingen een paar keer moeten maken omdat het resultaat tegenviel. Maar dat hoort er allemaal bij. En met een varend model is er onderhoud of in pechgevallen reparatie nodig. De bouw van mijn avatar heeft een jaar of tien stil gelegen (1963-1973). Daarna weer opgepakt en het model wat aangepast. Vaart inmiddels 50 jaar en zal het met wat liefde nog wel een tijdje volhouden. En gedurende die periode is er een sterke emotionele binding ontstaan. Gr. Klaas.

Dag Bouwers,
Het gaat vaak anders dan gepland. De romp stond in de grondverf en zag er strak uit. Daar had ik beter even mee kunnen wachten, want de verf moest er weer af voor het lijmen van de kimkielen , berghouten en randen. Aan de andere kant kwam ik er achter dat met Epoxy mooie dingen gedaan kunnen worden. Er staat een potje waar ik de Epoxy in meng. Het restje laat ik zitten en het volgende mengsel gaat er bovenop. Het valt me op dat er geen overgang te zien is tussen de restjes onderling. Ik denk dat bij het aanbrengen van een nieuwe laag Epoxy er niet geschuurd hoeft te worden. ik zal het uitproberen. Nu ga ik me bezighouden met de waterlijn. Ik heb het nog niet goed kunnen krijgen. Vooral bij het achterschip. Van Smit en BB heb ik de maten overgenomen van tekeningen die ik op maat gemaakt heb. Er wordt aan gewerkt. Ik denk dat de waterlijn een rechte lijn hoort te zijn langs het schip. Dan zijn alleen de maten van het voor en achterschip van belang. Ik wil, er ook niet ter veel mee spelen. De breedte van de groene lijn is wel weer van belang. Nu komen we bij de kleuren van het schip. Ik heb een kleurenfoto van Nyquist van een rondvaart met allerlei gasten. Het lijkt me dat dit een foto is met de eerste kleuren van het schip. Ik had de foto al, maar deze is van betere kwaliteit mijn dank. bij een foto van de kleuren van Humbrol staat geen groene lijn Ook het geel en blauw van de boeg is van een latere datum. Onder de schoorsteen is een bruine rand die op het achterdek thuis hoort. Ik vind het ook niet mooi, bij mij wordt hij wit. Ik gebruik de kleurnummers van BB. De kleur nummer 6, die er niet meer is kun je maken door 70 en 19 te mengen. Of het goed is weet ik niet , het ziet er niet slecht uit. Op internet gezocht naar kleur 6. De enige die ik vond is signaal rood, het lijkt er niet op. Toch vreemd dat niemand die kleur gemaakt heeft. Ik denk dat er te weinig vraag naar is, ook bij Humbrol. Als iemand nog iets weet wat ik moet doen voor het schilderen van de romp, Dan hoor ik het graag. Groet, Gerrit.20250702_123114 kopie.jpg

Spannend Gerrit! Ziet er op de foto goed uit! Die groene bies op de romp moet volgens de tekeningen die ik heb dus 5mm hoog zijn (schaal 1:100). En die kleuren zit ik zelf ook mee te pielen. Gaat bij mij ook op gevoel en vooral op basis van diezelfde kleurenfoto van de overdracht (mijn referentiepunt). En sommige kleuren inderdaad mengen (waaronder dat mintig groene dek). Ik kwam daarvoor ook nog een handige (iPhone) app tegen: iModelkit Light. Daarmee kun je kleuren van zo'n beetje alle verfmakers vrij mengen om tot bepaalde kleuren te komen.

Laatst bewerkt:
Gerrit, Epoxy op epoxy zonder te schuren gaat alleen als de onderste laag nog niet uitgehard is. Zo uit mijn hoofd binnen 24 uur. Uitgeharde moet je voor goed resultaat even opschuren. De juiste kleuren is altijd een gezoek. Bedenk echter wel dat aan boord de kleur snel verbleekt door de combinatie van zeewater en zonlicht. En af en toe wordt er iets bijgeplekt of overgeschilderd. Een nieuw zeeschip is maar één week mooi. Binnen de kortste keren is de verf dof en na een paar maanden zie je al roeststrepen. Deze sleepboten waren echte werkpaarden. Natuurlijk moeten de waterlijn en biezen er wel goed opstaan. Succes met de afbouw! Gr. Klaas.

Nyquist, De kleuren heb ik in genummerde Humbrol potjes. Voor zover ik begrijp zijn dit de originele kleuren. De mintgroene kleur heb ik ook van Humbrol. Ik vind de kleur niet echt mooi, maar gebruik hem toch. Voor de groene bies op waterlijn wil ik bies gebruiken die ook op auto's zitten. In het verleden heb ik wat bromfietsen opgeknapt. het viel wel mee, want alles ging naar de poedercoater. Zo ook een tank van een Honda Novio. Daar hoort een witte bies op. Biezen trekken is aan mij niet besteed. Helemaal nu ik niet meer de jongste ben. Bij de automaterialenzaak heb ik een rolletje bies gehaald en dat er op geplakt. De brommer rijdt er al jaren mee rond, ook in de regen.

20250707_192343 kopie.jpg

Met een groene bies over het rood en zwart lijkt het me heel mooi en netjes. als het niet mooi is, kan er altijd nog een bies geschilderd worden. Maak je zelf de kleuren voor het schip? van de potjes die ik heb, zijn er wel bij die behoorlijk gedateerd zijn. Het kost wat moeite om alles er uit te krijgen. voor de rand die over het voorschip gaat, heb ik buigzaam beukenhout gekocht. het buigt zo goed, dat het niet wil breken, als je het samenbuigt. zonder verwarming buigt het ook.

Klaas, Ik heb de epoxy uitgeprobeerd op een restje in de beker. De beker is stuk, dat was ook de bedoeling, maar de epoxy is nog heel. In de bankschroef gehad, met de kunststof hamer bewerkt, het blijft heel. Er zitten diverse laagjes op elkaar. De laagjes onderling laten ook niet los. Geweldig spul. Het enige wat ik kan bedenken waarom het niet los laat, is dat ik de bodem veel raak met het roeren. Daar neem ik wel de tijd voor.

20250707_192733 kopie.jpg

Groet, Gerrit.

Hi Gerrit! Dat kleurenpallet van Humbrol kwam ik ooit eens tegen op een pagina van ene Frans Hoppenbrouwer die de ZZ IV in een schaal van 1:50 maakte. Onderaan heeft hij nog wat meer relevante modelbouwlinkjes geplaatst o.a. naar de Humbrol kleuren die BB kennelijk destijds aanraadde. Tegenwoordig hebben ze hun eigen lijn met BB paints voor dit schip geloof ik. Ik werk zelf het liefst met Tamiya/MrColor acrylic paints. Inmiddels weet ik goed hoe ik dat spul zonder gesodemieter door m'n airbrush kan jagen. Mijn referentie is die mooie kleurenfoto van dat overdrachtsmoment in '63 en ik kijk gewoon welke kleuren daar het dichtst bij in de buurt komen, waarbij ik sommige kleuren zal moeten mengen inderdaad. En het is denk ik precies wat Klaas al zei. Het komt waarschijnlijk ook niet heel precies, omdat dat schip in een paar maanden tijd waarschijnlijk volledig onder de gebruikssporen en roest zat en dat is precies hoe ik 'm wil hebben. Groet, Nyquist.

Laatst bewerkt:
Back